وجود بیش از چهار درصد واحد مرغ گوشتی کشور در آذربایجان غربی

در کل کشور هم اکنون ۱۸ هزار و ۱۹۹ واحد مرغ گوشتی وجود دارد که از این تعداد ۷۵۱ مورد شامل بیش از چهار درصد در استان آذر بایجان غربی وجود دارد.
تصویر وجود بیش از چهار درصد واحد مرغ گوشتی کشور در آذربایجان غربی

به گزارش سایت خبری پرسون، در کل کشور هم اکنون ۱۸ هزار و ۱۹۹ واحد مرغ گوشتی وجود دارد که از این تعداد ۷۵۱ مورد شامل بیش از چهار در صد در این استان واقع شده و ۱۷ میلیون قطعه جوجه در هر دوره تولید می کنند.

براساس آمار و ارقام موجود، آذربایجان غربی قطب فعال تولید مرغ کشور بوده و در رده هفتم کشوری ایستاده است و طی سال، سه تا چهار بار جوجه ریزی در این واحدها انجام می شود که هر دوره ۴۵ روز طول می کشد؛ هفت زنجیره فعال در استان وجود دارد که ۴۶ درصد جوجه ریزی توسط این زنجیره ها انجام می شود.

به گفته مسوولان و مرغداران امسال شرایط جوجه ریزی در آذربایجان غربی حاد بود ولی با این همه وضعیت بحرانی نبود و برای تولید کنندگان قابل قبول بوده است.

بنابر اظهارات مسوولان این بخش، امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۶ درصد افزایش جوجه ریزی در آذربایجان غربی ثبت شده است.

پرویز بستانچی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان دارای ۲ زنجیره مرغ اجداد از نژاد ایرانی آرین است که در پی تحریم‌های سال ۱۳۹۸ و با دستور رهبر معظم انقلاب برای حمایت از دستاوردهای ایرانی و اسلامی این واحدها توسط شرکت های اروم به پرور و گهر دانه راه اندازی و تقویت شده است.

وی ادامه داد: ۶۷ واحد مرغ مادر در استان وجود دارد که ۶۱ واحد از این تعداد فعال هستند و ۱۶ واحد مرغ مادر از نژاد آرین در این استان فعالیت می کند.

برای توسعه صنعت مرغ در منطقه چه برنامه هایی دارید؟

بستانچی: افزایش و توسعه زنجیره های موجود در دستور کار است چرا که به علت شرایط مطلوب استان می توان به سمت توسعه صادرات حرکت کرد و هم اکنون ۲ زنجیره درخواست افزایش ظرفیت به میزان ۲.۵ میلیون قطعه را ارائه کرده اند که در یک سال آینده در شهرهای ارومیه و بوکان فعال خواهند شد.

هم اکنون زنجیره های استانی با حضور هفت شرکت بزرگ حلقه کامل فعال هستند که شامل مرغ مادر ،کارخانه خوراک دام و کشتارگاه هستند و زنجیره های تولید گوشت مرغ در شمال استان نیز در دست اقدام است که به زودی عملیات احداث آن آغاز خواهد شد.

مهمترین اولویت سازمان جهاد کشاورزی در حوزه طیور استان چیست؟

بستانچی: تولید مرغ سایز با یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ گرم وزن و بقایای دارویی کم تر و چربی پایین تر از مهمترین اولویت های وزارت جهاد کشاورزی به علت ارزش و کیفیت بالای آن است.

مرغ آرین نیز با هدف تولید مرغ سایز در دستور تولید است چرا که از نظر عملکرد با مرغ خارجی تفاوت چندانی ندارد به خصوص تا چهل روزگی کیفیت مصرف دان آن کم بوده و تلفات هم کمتر است؛ این درحالی است که مردم دنبال مرغ بزرگ و سنگین هستند در حالی که این فرهنگ مصرف غلط است .

برای توسعه پرورش مرغ آرین هم برنامه یا حمایت هایی تدارک دیده شده است؟

بستانچی: در همین راستا تسهیلات به تولید کنندگان مرغ آرین با نرخ بهره ۲ تا ۶ درصد اعطا می شود و شرکت پشتیبانی امور دام نیز نهاده مدت دار به آنان ارائه می کند و اجازه خرید توسط شرکت امور دام برای آن ۱۲ درصد بیش از سویه های وارداتی است.

۲۶ تا ۳۰ درصد از تولید گوشت مرغ استان از محل نژاد آرین است؛ ارومیه، خوی، مهاباد، نقده، میاندوآب، سردشت، بوکان و پیرانشهر بیشترین میزان تولید را در این زمینه دارند و اگر برای ما تحریمی در نظر گرفته شود ما از این نژاد می‌توانیم استفاده کنیم.

در دهه ۷۰ کل جوجه ریزی استان از نژاد آرین بود؛ باید روی این نژاد کار شود و ضریب تبدیل آن با برنامه های اصلاح نژادی بهبود یابد چرا که در مزرعه مشکلاتی در این سویه دیده می شود.

آیا صادراتی به کشورها و یا سایر نقاط کشور هم انجام می شود یا نه؟

بستانچی: ظرفیت صادرات تخم مرغ نطفه دار، جوجه یک روزه و مرغ منجمد در صورت مازاد بودن در استان به کشورهای همسایه وجود دارد اما به علت دور بودن استان از مبادی ورودی و بندرگاه ها هزینه تولید بالاتر است و پیگیری می شود تا هزینه ها کمی تعدیل شود و جوجه ریزی افزایش یابد.

از نظر واحد های تولید تخم مرغ در آذربایجان غربی چه ظرفیت‌هایی داریم؟

بستانچی: ۲۸ واحد مرغ تخم گذار در آذربایجان غربی داریم که در خوی، مهاباد و سردشت فعالیت دارند و خوی رتبه اول در این بخش را داراست.

آذربایجان غربی وارد کننده تخم مرغ در استان است و افزایش ظرفیت های واحد مرغ گذار در استان در دستور کار بوده و به متقاضیان امکانات و پروانه فعالیت داده می شود.

وضعیت تولید گوشت مرغ امسال در استان چگونه است؟

بستانچی: میزان جوجه ریزی انجام گرفته در واحدهای گوشتی آذربایجان غربی از ابتدای سال جاری تاکنون به ۴۱ میلیون و ۱۹۷ هزار و ۹۰۰ قطعه می رسد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۱۵ درصدی برخوردار است که از این میزان جوجه ریزی ۷۲ هزار تن گوشت مرغ تولید شده است.

میزان جوجه ریزی از ابتدای آذرماه تاکنون به تعداد چهار میلیون و ۷۷۰ هزار قطعه بوده که از این‌میزان هشت هزار و ۶۰۰ تن گوشت مرغ گرم تولید و روانه بازار مصرف می شود.

جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با تلاش‌های شبانه‌روزی و جلسات مستمر با اتحادیه‌های کشتارگاه‌های طیور و سایر تشکل‌ها، روزانه به طور میانگین ۲۳۰ تا ۲۵۰ تن گوشت مرغ گرم در سطح استان توزیع می‌کند.

نیاز روزانه گوشت مرغ استان آذربایجان غربی حداکثر ۲۴۰ تن است و هیچ‌گونه کمبود یا محدودیتی در توزیع نداریم؛ با کشتار مرغ جوجه ریزی شده از نیمه دوم آبان و آذر ماه سال جاری، میزان کشتار مرغ در کشتارگاه‌ های استان به بیش از ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن در روز رسید که این میزان تولید گوشت مرغ بیش از نیاز استان است.

عمده ترین مشکلات صنعت طیور آذربایجان غربی چیست؟

بستانچی: در کنار تمامی این اقدامات و تلاشهای در دست اجرا هنوز خام فروشی عمده ترین مشکل ماست و نقدینگی در بخش طیور بسیار کم است؛ نهاده های مصرفی دارای قیمت بالایی است و تسهیلات سرمایه در گردش آن چنانی به واحدهای مرغداری و زنبورداری اعطا نشده است که نیازمند تلاش بیشتر در این زمینه برای رونق این صنعت در راستای افزایش تولید و اشتغال هستیم.

آذربایجان غربی دارای بیش از ۷۵۰ واحد مرغداری است که سالانه تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در این واحد ها انجام می شود.

افزایش قیمت نهاده‌ها و کاهش نقدینگی مرغداران و قیمت پایین جوجه یکروزه گوشتی را از جمله مشکلات موجود صنعت مرغداری استان است که باید برنامه‌ریزی منسجمی برای حمایت و پایداری تولید این واحدها انجام گیرد.

صنعت طیور دومین صنعت بعد از نفت از نظر سرمایه‌گذاری است که از نظر اشتغال و امنیت غذایی در کشور نقش بسزایی دارد.

منبع: ایرنا

573384