رمان‌های عامه‌پسند مشهور از نویسندگان زن ایرانی

برخی رمان‌ها با تمرکز بر موضوعاتی مانند عشق، خانواده، ماجراجویی، و روایت داستان‌های زندگی و تجربیات انسانی توانسته‌اند به صدر پرفروش‌ترین کتاب‌ها راه یابند و تا سالیان سال در بین مخاطبین خود مشهور باشند هرچند گاهی مورد نقد قرار گرفته‌اند. این رمان‌ها را «رمان عامه‌پسند» می‌نامند.
تصویر رمان‌های عامه‌پسند مشهور از نویسندگان زن ایرانی

به گزارش سایت خبری پرسون، برخی رمان‌ها با تمرکز بر موضوعاتی مانند عشق، خانواده، ماجراجویی، و روایت داستان‌های زندگی و تجربیات انسانی توانسته‌اند به صدر پرفروش‌ترین کتاب‌ها راه یابند و تا سالیان سال در بین مخاطبین خود مشهور باشند هرچند گاهی مورد نقد قرار گرفته‌اند. این رمان‌ها را «رمان عامه‌پسند» می‌نامند. خواندن این رمان‌ها مخاطب را برای ساعاتی از زندگی روزمره جدا کرده و با داستان زندگی شخصیت‌های داستان همراه می‌کند و به کمک این کتاب‌ها مضامین اجتماعی و انسانی مختلفی در ذهن او نقش می‌بندد. در ادامه به معرفی برخی رمان‌های عامه‌پسند مشهوری که نویسندگان زن ایرانی نوشته‌اند پرداخته شده است.

به چه رمان‌هایی عامه‌پسند می‌گویند؟

عبارت «رمان عامه‌پسند» به کتاب‌هایی اشاره دارد که توانسته‌اند مخاطبان گسترده‌ای را به خود جذب کنند و مورد توجه و استقبال عمومی قرار بگیرند. این رمان‌ها به دلیل روایت قوی، داستان جذاب و برقرار کردن ارتباط با مخاطب پرفروش می‌شوند. همچنین، این رمان‌ها معمولاً سبک نوشتاری ساده و روان دارند و اغلب به موضوعات عمومی و داستان‌هایی که در زندگی روزمره ما قرار می‌گیرند، می‌پردازند. رمان‌های عامه‌پسند در ژانرهای مختلفی نوشته می‌شوند. از جمله این ژانرها ژانر عاشقانه، ژانر ماجراجویی و ژانر خانوادگی است. هرچند، هر کتابی می‌تواند به طور گسترده‌تر مورد استقبال و تشویق قرار بگیرد و تعریف «رمان عامه‌پسند» برای هر فردی ممکن است متفاوت باشد اما رمان‌های عامه‌پسند غالباً درون‌مایه‌ی اجتماعی دارند و تیراژ انتشارشان نسبت به میانگین کتاب‌های دیگر بیشتر بوده است.

بامداد خمار از فتانه حاج سیدجوادی

کتاب بامداد خمار نوشته‌ی فتانه حاج سید جوادی است که در سال ۱۳۷۴ منتشر شد. این کتاب پس از گذشت نزدیک به سی سال هنوز مخاطبین فراوانی دارد و جزو مشهورترین رمان‌های عامه‌پسند ایرانی است که به زبان‌هایی همچون آلمانی نیز ترجمه شده است. حاج سید جوادی در کتاب «بامداد خمار» داستان زندگی فردی به نام سودابه را روایت می‌کند. سودابه که دختر خانواده‌ای ثروتمند است دلباخته‌ی پسری شده که هم‌تراز و شبیه به خانواده‌اش نیست و از طبقه‌ی اجتماعی متفاوتی است. مادر سودابه که از این موضوع مطلع می‌شود به سودابه توصیه می‌کند تا پیش از هر اقدام و تصمیمی با عمه‌اش، محبوبه، صحبت کند. محبوبه برای سودابه از داستان عاشقانه‌ای که خودش پشت سر گذاشته و وقایع تلخی که برای او در این ماجرای عاشقانه رخ داده سخن می‌گوید.

سهم من از پرینوش صنیعی

یکی از رمان‌های عامه‌پسند مشهور ایرانی رمان سهم من از پرینوش صنیعی است که در ۱۳۸۲ توسط نشر روزبهان منتشر شد. این رمان که اولین رمان منتشرشده از پرینوش صنیعی است، با استقبال فراوان مخاطبین و منتقدین روبرو شد و چندین جایزه داخلی و بین‌المللی نیز دریافت کرد. صنیعی در این کتاب داستان زندگی دختری به نام معصومه را روایت می‌کند. معصومه نوجوانی است که در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ایران در خانواده‌ای مذهبی زندگی می‌کند. معصومه به تحصیل علم علاقمند است ولی خانواده‌ی او با این مساله موافق نیستند. سختی‌ها زمانی که معصومه به پسری که در داروخانه‌ کار می‌کند علاقمند می‌شود بیشتر می‌شود و خانواده‌ی معصومه پس از منع او از تحصیل و تنبیه او، او را مجبور با ازدواج با فردی می‌کنند که هیچ شناختی از او ندارد. معصومه رفته‌رفته با زنان مختلفی آشنا می‌شود که هرکدام سرنوشت متفاوتی داشته‌اند و هرکدام تا حدی توانسته‌اند سهمی از انتخاب مسیر زندگی خود داشته باشند. چیزی که معصومه از آن محروم بوده است و به همین خاطر در زندگی شاد نیست.

قرار نبود از هما پور اصفهانی

رمان قرار نبود از هما پور اصفهانی مشهورترین رمان این نویسنده‌ی جوان است. این کتاب در سال ۱۳۹۷ به طور رسمی توسط انتشارات سخن منتشر شده است اما پیش از آن نسخه‌ی الکترونیکی این اثر توسط نویسنده در فضای مجازی منتشر شده بود و امکان دانلود رمان برای علاقه‌مندان فراهم شده بود. هما پور اصفهانی در کتاب «قرار نبود» داستان ماجرای بین ترسا و پسری به نام آرتان را روایت می‌کند. ترسا دختر خانواده‌ای ثروتمند است که پس از عدم موفقیت در کنکور تصمیم دارد برای ادامه‌ی تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کند. پدر ترسا با این موضوع مخالف است و برای تغییر عقیده‌ی خود شرطی برای ترسا می‌گذارد و آن شرط این است که ترسا ازدواج کرده و به همراه همسرش مهاجرت کنند. شرط پدر، چالش بزرگی بر سر راه ترسا است ولی ترسا با هم‌فکری دوستانش تصمیم می‌گیرد تا با یک ازدواج صوری این شرط را پشت سر بگذارد. فردی که برای این ازدواج صوری سر راه ترسا قرار می‌گیرد آرتان است. آرتان نیز به دلیل فرار از فشار خانواده برای ازدواج تصمیم به ازدواج صوری دارد. با قرار گرفتن ترسا و آرتان بر سر راه یکدیگر ماجرای عاشقانه‌ای شکل می‌گیرد و این دو رفته‌رفته به یکدیگر علاقمند می‌شوند.

بازگشت به خوشبختی از فهیمه رحیمی

رمان بازگشت به خوشبختی نوشته‌ی فهیمه رحیمی از دیگر رمان‌های بسیار مشهور عامه‌پسند ایرانی است که در ۱۳۶۹ منتشر شد. نام این کتاب همچنان در بین رمان‌های عامه‌پسندی که مخاطبین را به خود جذب می‌کند دیده می‌شود. فهیمه رحیمی در این کتاب داستان زندگی مردی به نام بهرام را روایت می‌کند که برای ادامه تحصیل به تهران آمده است. بهرام که برای سکونت در تهران خانه‌ی دوستش را اجاره کرده است به خواهر دوستش علاقمند می‌شود و در پی این علاقه ماجراهایی برایشان پیش می‌آید و با چالش‌هایی روبرو می‌شود.

دالان بهشت از نازی صفوی

از جمله دیگر رمان‌های عامه‌پسند مشهور ایرانی رمان عاشقانه‌ی دالان بهشت، اولین رمان نازی صفوی است که در سال ۱۳۷۸ منتشر شد. نازی صفوی در این اثر داستان زندگی زنی به نام مهناز را روایت می‌کند که زندگی پرپیچ‌وخمی را پشت سر گذاشته است و حال به یاد مسیری که از نوجوانی گذرانده، است. مهناز در نوجوانی به پسر همسایه‌یشان، محمد، دل می‌بازد و این دو در سن کم ازدواج می‌کنند. این ازدواج به علت ناپختگی و سن کم این دو به خصوص مهناز با چالش‌هایی روبرو می‌شود که به طلاق منجر می‌گردد. پس از آن مهناز برای خودشناسی تلاش می‌کند. سال‌ها بعد در حالی که مهناز هنوز به آن دوران و مسیری که طی کرده فکر می‌کند و بابت اشتباهاتی که در آن ازدواج داشته است با خود کلنجار می‌رود بر حسب اتفاق با محمد روبرو می‌شود. در پی این مواجهه این دو متوجه می‌شوند که هنوز به یکدیگر علاقمندند. نازی صفوی این کتاب را به اصرار دوستانش به دست چاپ سپرده بوده است و پس از استقبال شگفت‌انگیز مخاطبین از آن، بسیار متحیر بوده است و در بسیار از مصاحبه‌های خود به این نکته اشاره داشته است.

بانوی قصه از الناز پاک‌پور

از دیگر رمان‌های عامه‌پسند مشهور ایرانی می‌توان به کتاب بانوی قصه نوشته‌ی الناز پاک‌پور اشاره کرد. الناز پاک‌پور در این کتاب عاشقانه داستان دختری به نام هم‌راز را روایت می‌کند. هم‌راز دختر سخت‌کوش و با استعدادی است که در رشته‌ی نمایش تحصیل کرده است و پس از آن با اجراهای متعدد و درخشیدن در اجرا سعی در محکم کردن جایگاه خود دارد. هرقدر بخش حرفه‌ای زندگی هم‌راز در حال رشد و توسعه است، بخش شخصی زندگی او دچار چالش و مشکل است. چالش‌هایی که هم‌راز به تنهایی نمی‌تواند از آن‌ها گذر کند. در این بین هم‌راز با فردی به نام حامی آشنا می‌شود. حامی به شدت تلاش می‌کند تا هم‌راز خود را باور کند و بتواند بر مشکلاتش فائق آید. رفته‌رفته بین هم‌راز و حامی علاقه‌ای شکل می‌گیرد و ماجرای عاشقانه‌ی این دو آغاز می‌شود.

منبع: مجله طاقچه

561727