رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

نمک دریاچه مهارلو آلوده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به علت ورود آب فاضلاب به دریاچه مهارلو نمک در یاچه آلوده و غیر قابل مصرف است
تصویر نمک دریاچه مهارلو آلوده است

به گزارش سایت خبری پرسون، از فارس، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به علت ورود فاضلاب به دریاچه مهارلو موجب آلوده شدن این دریاچه شده است و از شهروندان درخواست می‌شود برای حفظ سلامت خود از خوردن نمک این دریاچه جدا خودداری کنند.

وحید حسینی امروز در آستانه برگزاری پویش ملی سلامت که از ۲۰ آبان تا ۲۰ دی سال جاری در شیراز برگزار می‌شود در نشست خبری، اظهارداشت: خوردن نمک بر روی عروق، مغز و کلیه اثر منفی گذاشته و سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازد.

وی در مورد پویش ملی که باهدف پیشگیری از بیماری واگیر و غیر واگیر در شیراز برگزار می‌شود، افزود: بیماری‌های واگیر و غیر واگیر شامل قند خون، دیابت، سرطان و دیگر بیماری‌ها با پیشگیری و انجام پویش ملی سلامت که فاقد زمان و منطبق با تکنولوژی روز دنیا، کنترل و مراقبت می‌شود.

معاون بهداشت‌ دانشگاه علوم پزشکی‌ شیراز‌ در ادامه این‌ نشست‌ افزود: بر‌ اساس آمار‌ سازمان جهانی‌ بهداشت 50 درصد‌ از‌ بیماری‌ قند خون و دیابت بی‌اطلاع و نیز 67 درصد مبتلا و از بیماری خود اطلاعی ندارند و در استان فارس درصد ‌32 بی‌اطلاع و 60 درصد از‌ کسانی‌ که اطلاع دارند با دارو بیماری‌ آنان کنترل و درمان می‌شوند.

عباس‌ رضائیان زاده تصریح کرد: بیش‌ از 30 تا‌ 35 درصد در کشور و استان فارس‌ افراد بالای ‌18 سال‌ به‌ فشارخون و 14.5 درصد در سنین‌ 25 به دیابت مبتلا هستند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین عامل اصلی‌ ابتلا به بیماری قند خون و دیابت، مشکلات قلبی عروقی، مغزی و کلیه سبک زندگی تغذیه،‌ بی ‌تحرکی و مصرف‌ الکل است، بیان داشت: بیش از 345 هزار نفر از ابتدا و 800 هزار نفر قبل از پویش غربالگری‌ شده‌اند و در این راستا در تمامی بیمارستان‌ها گرفتن فشارخون به‌صورت رایگان انجام می‌شود.

رضاییان زاده خاطرنشان کرد: در استان فارس‌ هزار و 200 پزشک خانواده‌، هزار و 170 خانه بهداشت، 600 مرکز خدمات جامع، پایگاه سلامت خدمات ارائه می‌دهند.

561200