اختصاص سالانه تنها ١٢ تا ١٧ صدم درصد اعتبارات کشور به بخش محیط‌زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سالانه تنها ١٢ تا ١٧ صدم درصد اعتبارات کشور به بخش محیط‌زیست اختصاص می‌یابد که با توجه به گستردگی این حوزه و شرایط آن، بسیار ناچیز است.
تصویر اختصاص سالانه تنها ١٢ تا ١٧ صدم درصد اعتبارات کشور به بخش محیط‌زیست

به گزارش سایت خبری پرسون، علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در «اولین نشست هم‌اندیشی مدیریت و پیشگیری قاچاق گونه‌های حیات وحش» که صبح امروز (یکشنبه ۵ آذر ۱۴۰۲) در هتل المپیک تهران برگزار شد، گفت: با مشارکت مردم و همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست، قوه قضاییه و فراجا مقابله جدی با قاچاق حیات وحش در دستور کار قرار دارد.‌

وی افزود: انسان اشرف مخلوقات است، ولی گاهی خود را صاحب مخلوقات تلقی می‌کند. درباره هر آنچه که خداوند خلقت کرده، دادخواه اصلی آن سازمان حفاظت محیط‌زیست است و برای این دادخواهی ما شهدا و جانبازان بسیاری تقدیم کرده‌ایم.

سلاجقه تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست از گذشته در زمینه قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری داده‌های محیط‌زیستی قصور داشته است. زمانی که چرخه حیات را نگاه می‌کنیم و جایگاه همه مخلوقات را در نظر می‌گیریم، متوجه می‌شویم واقعا این داده‌های محیط‌زیستی بسیار ارزشمند هستند، به طوری که نمی‌توان هیچ قیمتی بر آنها نهاد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با حداقل تجهیزات مشغول فعالیت هستند. البته در دولت سیزدهم تلاش کردیم از حداکثر ظرفیت‌ها استفاده کنیم و تجهیزات بیشتری را به این عزیزان اختصاص دهیم.

معاون رئیس‌جمهور ضمن تقدیر از فراجا و قوه قضاییه برای همکاری در برخورد با جرایم حوزه محیط‌زیست، تاکید کرد: محیط‌زیست کشور باید حمایت شود، تنوع زیستی کشور در معرض خطر است و تغییر اقلیم خطر بزرگی برای محیط‌زیست ایران محسوب می‌شود.

سلاجقه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: سودجویان به محیط‌زیست کشور دست‌اندازی می‌کنند و شرایط اقتصادی زمانی که با مشکل مواجه می‌شود، اولین تاثیر خود را در حوزه تخریب محیط‌زیست‌ نشان می‌دهد.

وی با اشاره به وجود ۸‌ هزار گونه پوشش گیاهی در ایران، اظهار داشت: این گونه‌های گیاهی بسیار حائز اهمیت هستند و سهم مهمی در اقتصاد و سلامت کشور می‌توانند داشته باشند. البته متاسفانه جاه‌طلبانی به موضوع حیات وحش به صورت تفننی نگاه می‌کنند و در حوزه قاچاق و نگهداری حیوانات اقدام می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پایان گفت: سالانه تنها ١٢ تا ١٧ صدم درصد اعتبارات کشور به بخش محیط‌ زیست اختصاص می‌یابد که با توجه به گستردگی این حوزه و شرایط آن، بسیار ناچیز است.

منبع: ایلنا

559942