آینده غزه به چه سمتی می رود؟

به نظر می رسد جنگ بعد از یک توقف کوتاه مدت ادامه پیدا می کند به این دلیل که کابینه نتانیاهو نمی توانند این جنگ را ناتمام بگذارند چون حادثه هفت اکتبر حادثه مهمی برای اسرائیلی ها بود و اگر نتانیاهو نتواند با برگ برنده ای برگردد و این برگ برنده نتواند آن ننگ روز هفتم را پوشش دهد، حتما کابینه اش ســقوط خواهد کرد و حتی ممکن اســت به دادگاه و زندان کشــیده شود.
تصویر آینده غزه به چه سمتی می رود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، علی بیگدلی استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: سه روز از آتش بس گذشت و اسرای اسرائیلی و زندانیان فلسطینی به هر شکلی مبادله می شوند ولی جنگ به پایان نرسیده است. با توجه به این خیزی که نتانیاهو و وزیر دفاع برداشته اند به نظر نمی رسد که جنگ به پایان برسد و آتش بس خیلی طولانی نباید باشد. الان بحث بر سر این است که کدام طرف در این ماجرا برنده بوده؟ ولی واقعیت این است که خیلی مهم نیست کدام طرف ولی آنچه الان خیلی اهمیت پیدا کرده این است که اگر این جنگ ادامه پیدا کند، چند نتیجه دارد. نخست اینکه شاید حماس نتواند به آن درجه ای از قدرت نظامی دسترسی پیدا کند.

فضای خاورمیانه و کشورهای عرب تغییر پیدا کرده و هر روز کشورهای عرب میل بیشتری برای نزدیکی به اســرائیل از خود نشان می دهند. دیروز یک هیات بلند پایه قطری برای مذاکره بر ســر مســئله اسراها به اورشلیم ســفر کرده. قطر نقش بســیار مهمی داشته، کشور خیلی کوچک در نقشه توانسته گره ای بزرگ و سختی را باز کند. از یکطرف با کشورهای عرب، حماس، ایران و ترکیه و از طرف دیگر با کشورهای اروپایی و آمریکا ارتباط نزدیکی پیدا کرده است. جالب اینکه یک رهبری انعطاف پذیری از خود نشان داده و در مبادله اسراها هم موفق بوده. این قضیه نشان می دهد قطر هم خیلی بی میل نیست که اختلافات خود را با اسرائیل خاتمه دهد.

رئیس جمهور مصر هم اعلام کرده حماس باید به یک قدرت غیرنظامی تبدیل شود و اینها نشان می دهد که فضا دارد برای غزه تنگ تر می شود. بنابراین اهمیت موضوع بر سر آزادی چند نفر نیست و دو مســئله وجود دارد: یکی اینکه این جنگ تا کجا می تواند ادامه پیــدا کند و دوم اینکه بازیگران پشــت پرده به چــه امتیازات و نتایجی رسیدند که حائز اهمیت است. ولی به نظر می رسد جنگ بعد از یک توقف کوتاه مدت ادامه پیدا می کند به این دلیل که کابینه نتانیاهو نمی توانند این جنگ را ناتمام بگذارند چون حادثه هفت اکتبر حادثه مهمی برای اسرائیلی ها بود و اگر نتانیاهو نتواند با برگ برنده ای برگردد و این برگ برنده نتواند آن ننگ روز هفتم را پوشش دهد، حتما کابینه اش ســقوط خواهد کرد و حتی ممکن اســت به دادگاه و زندان کشــیده شود.

بنابراین تیم نتانیاهو به دنبال این است که این حمله یک نتیجه چشمگیر نصیب اســرائیل کند. از طرفی دنیای عرب دیگر آن دنیای سال ۱۹۶۷ نیست که آن دلبستگی عمیق را نسبت به مسئله فلسطین داشته باشند و شیخ نشــین های خلیج فارس و عربستان به طور کامل از مسئله فلسطین فاصله گرفته و کمتر صحبتی از عربستان در اینباره وجود دارد اگرچه جلساتی را در پکن و مسکو برگزار کردند که بیشتر به دلیل افکار عمومی داخل بوده است. دولت های عرب خیلی تمایلی به ادامه شرایط جنگجویانه ندارند. تمایل دارند الان کرانه باختری و هم غزه یک دولت واحد فلسطینی تشکیل دهند. هرچند نتانیاهو هم موافق این اتفاق نیست. با توجه به اینکه بین محمود عباس و اسماعیل هنیه اختالف ایدئولوژیک وجود دارد. یعنی آقای محمود عباس ســکولار و آقای هنیه یک فرد مذهبی است و از هم جدا شده اند. بنابراین نتانیاهو هم موافق نیست ولی آمریکایی ها اسرائیل را تحت فشار قرار می دهند.

منبع: آرمان ملی

559820