معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

205 هزار شهروند استان فارسی به بیماری دیابت مبتلا هستند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز‌ گفت: بر اساس آخرین آمار و تحقیقات بیش از 205 هزار نفر در استان فارس به بیماری دیابت مبتلا هستند.
تصویر 205 هزار شهروند استان فارسی به بیماری دیابت مبتلا هستند

به گزارش سایت خبری پرسون،از فارس، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس تحقیقات و آمار ارائه شده ۲۰۵ هزار بیماری دیابتی در استان فارس شناسایی شده اند.

عباس رضائیان زاده ظهر امروز در نشست خبری در مورد کیست هیداتید بیماری مشترک انسان و حیوان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در راستای تحقیقات و آمار ارائه شده حدود ۲۰۵ هزار بیماری دیابتی در استان فارس شناسایی و در حال درمان هستند.

وی خاطر نشان کرد: بیش از ۶۰ درصد بیماران دیابتی شناساسی و نیز ۳۰ درصد از بیماری فشار خون بی اطلاع هستند و در نتیجه بی توجهی موجب مبتلا به بیماری قلبی و عروقی می شوند.

وی افزود: بیماران دیابتی نوع ۲ در سنین ۴۰ سال به بالا علاوه اختلال در متابولیسم به بیماری قند خون نیز مبتلا می شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد دیابت نوع ۲ بیان داشت: افزایش قند خون تا عدد ۴۰۰ علائم خاصی در بدن ایجاد نمی کند و افرادی که از بیماری قند خون بی اطلاع هستند با بسیاری از بیماری‌ها مبتلا شده و برای درمان باید به پزشک و در مصرف مواد قندی دقت بیشتری کنند.

رضائیان‌زاده اضافه کرد: نارسایی کبد، کلیه، بیماری چشمی و شبکیه از جمله عوارض بیماری قند خون است که برای برون رفت از این معضل باید نسبت به تغییر سبک زندگی، مصرف دارو، غذای پر فیبر و پیاده‌روی مهم‌ترین عامل مقابله با این بیماری است.

وی ابراز داشت: استفاده از نوشابه، بستنی، مواد شیرینی از جمله عوامل تشدید کننده قند خون و دیابت، ابتلا به بیماری را در کشور به ویژه استان فارس افزایش می دهد.

معاون بهداشت دانشگاه شیراز در ادامه این نشست در مورد کیست هیداتید یا بیماری مشترک انسان و حیوان خاطر نشان کرد: در سال جاری ۶۴ بیمار مبتلا به بیماری کیست هیداتید در استان فارس مورد عمل جراجی قرار گرفتند که جای نگرانی نیست چرا که با نظارت بر مصرف سبزیجات در رستوران‌ها و فست فودها ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد.

همچنین کارشناس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی شیراز در این نشست گفت: کیست هیداتید بیماری مشترک انسان و حیوان است که کرمی پهن تولید و در روده سگ تغذیه و همراه با مدفوع سگ در محیط پخش شده و حیوانان با مصرف تخم‌های تولیدی به انگل متبلا می شوند.

سارا محمد نیا بیان داشت: در گوسفند علائم بالینی ناشی از کیست هیداتید مشاهده نمی شود و این بیماری از طریق خوردن اندام‌ها آلوده توسط سگ‌ها از جمله شیوع کیست است.

این کارشناس ضمن توصیه به خانواده‌ها در مورد نگهدری از سگ‌های آلوده و تماس با بدن خود داری کنند، افزود: رژیم درمانی و مصرف دارو که از سوی پزشک تجویز شده در کنترل بیماری تاثیر بسیاری دارد.

547393