نسل پنجم بازاریابی یا نیازسنجی نسل تحلیل داده‌های هوشمند

در نسل پنجم بازاریابی تبدیل به پدیده‌ای شخصی، اجتماعی، تجربه‌ای می‌شود و محصول ارائه شده با استفاده از ابزارهایی مانند ربات و حس‌گر‌ها وارد زندگی مشتری می‌شود و قرار گرفتن در همه جا و همه وقت، تجربه جدیدی از همزیستی بین مشتری و هوش مصنوعی را به‌جا می‌گذارد.
تصویر نسل پنجم بازاریابی یا نیازسنجی نسل تحلیل داده‌های هوشمند

به گزارش سایت خبری پرسون، مجتبی پیرزاد در یادداشتی نوشت: در بازاریابی نسل پنجم این است که مجموعه‌ای از فناوری‌ها شامل هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، رباتیک، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اینترنت اشیاء و بلاکچین با توانایی‌های انسانی برای بازاریابی به رقابت می‌پردازند و آن‌ها را تکمیل می‌کنند. در نسل پنجم بازاریابی تبدیل به پدیده‌ای شخصی، اجتماعی، تجربه‌ای می‌شود و محصول ارائه شده با استفاده از ابزارهایی مانند ربات و حس‌گر‌ها وارد زندگی مشتری می‌شود و قرار گرفتن در همه جا و همه وقت، تجربه جدیدی از همزیستی بین مشتری و هوش مصنوعی را به‌جا می‌گذارد.

نسل پنجم بازاریابی در ژانویه ۲۰۲۱ توسط فیلپ کاتلر پدر علم بازاریابی با کتابی تحت همین عنوان معرفی شد. در یک تعریف ساده این بازاریابی به معنای بکار بستن فناوری‌های مقلد انسان برای تولید، انتقال، ارائه و ارتقاء کیفیت مسیر پیش روی مشتریان است. فناوری‌های مقلد انسان که توسط هوش مصنوعی و تقویت و ارائه می‌شود قابلیت‌های بی‌شماری را در اختیار بنگاه‌ها قرار می‌دهد که با تحلیل داده‌های کلان و کشف الگوهای ارتباطی بین آن‌ها، رفتار مشتریان و میزان استقبال آن‌ها را از محصولات بررسی و پیش‌بینی کند. به این ترتیب می‌توان مناسب‌ترین پیشنهاد را بصورت شخصی‌سازی شده به هر مشتری ارائه کرد تا کیفیت مسیر و تجربه مشتری در استفاده از محصولات به طرز فوق‌العاده‌ای ارتقا یابد. فرآیندی که در اصطلاح به آن بازاریابی جز از کل گفته می‌شود.متاسفانه می‌بینیم کسب و کارهای امروزه با انباشت متراکمی از سیلو‌های مختلف داده سر و کار داشته و می‌بایست به صورت دائم درپی پیدا نمودن داده در اپلیکیشن و ابزار‌ها و پایگاه‌های مختلف داده باشد و این موضوع موجب‌عدم دسترسی به اطلاعات و مهم‌تر آن و عدم اعتماد به این اطلاعات می‌شود.

یکپارچه‌سازی داده‌ها در هر شرکتی حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که خروجی قابل اعتماد و صحیح است. به ویژه در بازاریابی نسل پنجم برای ارزیابی و تصمیم‌گیری بهتر به یک دید کامل، هوشمند، هوشیار، چابک و سریع از پردازش و نتایج از محیط درون و بیرون نیاز داریم.
بر اساس مطالعات، ۸۰ درصد از مشاغل دارای سیلوهای داده هستند. آن‌ها هنوز از رویکردهای قدیمی برای مقابله با چالش‌های جدید استفاده می‌کنند، حتی با فناوری‌های مدرن مانند خدمات ابری. یادمان باشد که رفتاری که سال‌ها انجام شده است، در عرض چند ماه از بین نمی‌رود.

سازمانها می‌باید برای بالا بردن سطح بلوغ و هوشمندی درونی و بیرونی در پردازش و تحلیل داده‌ها جهت بالا بردن بلوغ پنج مورد را درنظر بگیرند:

1. آگاه از تحلیل: درک ارزش تجزیه و تحلیل و نحوه تأثیر آن بر فرآیندهای تجاری
2. تحلیل داخلی: استفاده از تکنیک‌های تحلیلی برای بهبود کارایی استراتژی
۳. تحلیل آرمانی: استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها برای تصمیم‌گیری در تمام بخش‌های تجاری
4. تحلیل شرکتی: استفاده ازشرکت‌هایی که از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها برای بهبود محصولات و خدمات در سراسر صنایع
5. رقبای تحلیلی: ردیابی عملکرد محصولات و خدمات موجود به منظور توسعه محصولات برتر.

> تصمیم‌گیری سریع‌تر هوش مصنوعی

با استفاده از مزایای هوش مصنوعی و در کنار تکنولوژی‌های دیگر، می‌توانیم ماشین‌هایی بسازیم که سریع‌تر از انسان تصمیم‌گیری کنند و اقدامات را با سرعت بیشتری انجام دهند. وقتی که یک انسان تصمیم می‌گیرد؛ عوامل زیادی را هم از نظر عاطفی و هم منطقی تجزیه و تحلیل می‌کند. اما هوش مصنوعی بر اساس آنچه برنامه‌ریزی‌شده تصمیم‌گیری و عمل می‌کند و نتایج را با سرعت بیشتری تحویل می‌دهد.

> مهم‌ترین مزایای برندسازی دیجیتال با هوش مصنوعی

امید است در آینده بسیاری از کسب‌وکارها از هوش مصنوعی برای برندسازی دیجیتال خود به بالاترین میزان بهره‌برداری کنند. اما بر اساس نظریه‌های دانشمندان راه‌های به‌کارگیری هوش مصنوعی در این عرصه بسته به نوع استراتژی برندسازی
متفاوت است.

تاثیر هوش مصنوعی در آینده دیجیتال برندینگ از دو منظر قابل ارزیابی است: اولا از نظر کمی (افزایش میزان بازدید از سایت، افزایش سود و فروش) و در ثانی از نظر کیفی (افزایش رضایت مخاطبین).

> تصمیم‌گیری سریع و موثر

برخلاف روش‌های سنتی برندسازی دیجیتال که تیم ارائه‌دهنده خدمات برندسازی باید در مدت زمان زیادی اطلاعات را جمع‌آوری کرده و سپس آن‌ها را پردازش کنند، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به صورت هم‌زمان نتایج کمپین‌ها را سریعا در اختیار کارشناسان قرار دهد. این امر باعث می‌شود تا اعضای تیم برندسازی بتوانند در کمترین زمان ممکن بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

> بهبود تعامل با مشتری

هوش مصنوعی به طرز عجیبی در تعامل سازنده بین مخاطبین و کسب‌وکار نقش والایی دارد. یکی از موارد کاربرد هوش مصنوعی ارسال پیام‌های شخصی‌سازی شده به مشتریان و مخاطبین شناسایی کاربران غیرفعال است.

> جمع‌بندی

موضوع تاثیر هوش مصنوعی در آینده دیجیتال برندینگ همواره مزایا و چالش‌های خود را به همراه دارد. اما اگر واقع‌بینانه به این مسئله نگاه کنیم، به احتمال بسیار زیادی در آینده کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از این فناوری عملکردهای حیاتی خود را در برندسازی آنلاین بهبود بخشند.

منبع: آفتاب یزد

545599