موفقیت نماینده ایران در کنگره شورای جهانی آرشیو

مقاله ارسالی حامد ایرانشاهی با عنوان «دیپلماسی آرشیوی» توسط کمیته علمی کنگره شورای جهانی آرشیو (ICA) ٢٠٢٣ به‌عنوان یک ایده خلاقانه در توسعه علوم آرشیوی در جهان برگزیده شد.
تصویر موفقیت نماینده ایران در کنگره شورای جهانی آرشیو

به گزارش سایت خبری پرسون، کنگره شورای جهانی آرشیو، هفته گذشته، از ٩ تا ١٣ اکتبر ٢٠٢٣ در شهر ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی با حضور رؤسا و نمایندگان آرشیوهای سراسر دنیا و همچنین پژوهشگران علوم آرشیوی دنیا برگزار شد.

این کنگره که مهم‌ترین رویداد جهانی در حوزه آرشیو است با سخنرانی خوزه کریس، رئیس شورای جهانی آرشیو (ICA)، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور پیشین فرانسه و شاشو صارو، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد آغاز و بیش از یک‌صد مقاله علمی در این کنگره ارائه شد.
با وجود غیبت نمایندگان رسمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در این کنگره، نمایندگان علمی ایران، حضور پررنگی در این رویداد داشتند و نخستین سخنرانی علمی کنگره، مطابق برنامه‌ای که در وب‌سایت ICA قرار گرفته بود، «حامد ایرانشاهی»٬ مدیر کل پیشین خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران بود که مقاله ارسالی او با عنوان «دیپلماسی آرشیوی» توسط کمیته علمی همایش به‌عنوان یک ایده خلاقانه در توسعه علوم آرشیوی در جهان برگزیده شد. این مقاله که پس از سخنرانی‌های افتتاحیه، در سالن اصلی کنگره برای شرکت‌کنندگان که آرشیویست‌های ۱۶۵ کشور دنیا بودند، ایراد شد، جایزه بخش بین‌الملل شورای جهانی آرشیو را نیز به دست آورد.
آغاز سخنرانی ایرانشاهی با اعتراض به عدم امکان ارائه سخنرانی به زبان مادری (فارسی) همراه بود و در آن به مواردی همچون شکستن انحصار انتشار اسناد و انتقاد به آزادسازی اسناد با اهداف سیاسی، عدم دسترسی به اسناد جنگ‌ها به‌منظور فهم عواقب جنگ با هدف پیشگیری از وقوع جنگ جدید، ایجاد بستری مناسب برای تبادل اسناد مشترک میان آرشیوها و تصویب پروتکلی با عنوان دیپلماسی آرشیوی به‌منظور ایجاد الزام برای آرشیوها برای رسیدن به نکات مطرح‌شده اشاره شد

منبع: مهر

544381