بانوان نخبه در دیدار با رهبری چه گفتند؟/ از وعده های شعاری تا عدم امنیت شغلی

لیلا زارع دانشجوی فوق دکتری رشته مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف، یکی از هزار نخبه علمی که صبح روز سه شنبه 25 مهر ماه با مقام معظم رهبری دیدار کرد.
تصویر بانوان نخبه در دیدار با رهبری چه گفتند؟/ از وعده های شعاری تا عدم امنیت شغلی

به گزارش سایت خبری پرسون، گروه خانواده-مژگان مهرابی:این بانو، مادر 3 فرزند است و با همه سختی های پیش رو توانسته مدارج علمی را تا اینجا طی کند و عضو هیئت علمی دانشگاه شود. او مادر بودن و تحصیل کردن را دو مقوله جدا از هم نمی داند و معتقد است اگر بانوان برنامه ریزی خوبی برای زندگی خود داشته باشند می توانند در عرصه های مختلف علمی، کارآفرینی، اقتصادی، طب سنتی و دانش بنیان خوش بدرخشند.

لیلا زارع 34 سال دارد. در دوران دانشجویی ازدواج کرده و در همین برهه صاحب فرزند شده است. یک پسر 10 ساله و دختر دوقلوی 7 ساله. او می گوید:‌ «زندگی تاهلی و مادر بودن هنگام تحصیل در دانشگاه سخت است اما نشدنی نیست. می طلبد تلاشت را مضاعف کنی. من مشکلات زیادی سر راه داشتم. اما با برنامه ریزی خیلی از موانع برطرف شد. البته همسرم حامی خوبی برای من بود. زمانی که باید درس می خواندم در نگهداری بچه ها کمک می کرد. اما همه خانم ها شاید مثل من حمایت کننده ای نداشته باشند. بنابراین باید دست اندرکاران امور بانوان فکری اساسی برای تحصیل یا شغل مادران کنند.»

وعده هایی که بوی شعار می دهند

زارع دلخور از وعده هایی است که بیشتر رنگ و بوی شعار دارد و به طور کامل عملی نمی شود. او معتقد است اگر می گوییم زنان باید در عرصه علمی پیشرفت کنند باید زمینه رشد آنها را فراهم کنیم. این بانوی نخبه ادامه می دهد:‌ «با شروع فعالیتم در هیئت علمی دانشگاه مجبور بودم بچه هایم را جایی بگذارم که با خیال راحت بتوانم کار کنم. اما این امکان مهیا نبود. ناگزیر آنها را با خودم به دانشگاه می آوردم. متاسفانه ساعت کاری خانم ها با آقایان یکی است. در صورتی که بعضی از کارها را می توان از راه دور و در خانه انجام داد و نیاز به حضور در محل کار نیست.»

ساعت کاری مادران کم شود

دغدغه دیگری که زارع به نمایندگی از همه مادران عنوان می کند، ترس از دست دادن شغل است. او می گوید:‌ «بعضی از اداره ها به خصوص شرکت های خصوصی با مادر شدن یک خانم عذر او را می خواهند و فرد دیگری را جایگزین می کنند. زن به دلیل نداشتن امنیت شغلی خود را از نعمت مادر شدن محروم می کند.»به باور این نخبه علمی، در جامعه ما زنان پرتلاش زیادی وجود دارد که به دلیل تاهل یا مادر بودن امکان پیشرفت ندارند. کسانی که اگر زمینه رشد استعداد آنها فراهم شود، می توانند کرسی های علمی را به خود اختصاص دهند. او از مسئولان انتظار دارد تسهیلات رفاهی را به صورت مصوبه یا قانونی برای زنان جامعه در نظر بگیرند.

منبع: ایسنا

544278