شرایط سفر با خودرو خارجی به ایران

گردشگران و اتباع خارجی سال‌هاست با «خودرو شخصی» می‌توانند به ایران سفر کنند، اما هزینه‌های سنگینی که هنگام ورود به خاک ایران گرفته می‌شود، بارها عامل اعتراض بوده است. مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی ایران اما اکنون می‌گوید این مشکل با برخی کشورها حل شده و اتباع خارجی و مسافران درصورت داشتن «کارنه دوپاساژ»، ارزان و سریع‌تر از گذشته می‌توانند با وسیله نقلیه موتوری خود از مرز ایران گذر کرده و وارد این خاک شوند.
تصویر شرایط سفر با خودرو خارجی به ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، محمدحسین صوفی، مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در این‌باره گفت: درحال حاضر گردشگران و مسافران خارجی با خودرو و وسایل نقلیه موتوری شخصی از ترکیه، امارات، کویت، عمان و پاکستان با داشتن «کارنه دو پاساژ» امکان سفر به ایران را دارند. به تازگی با عراق توافق شده و این کشور هم به آن فهرست اضافه شده و مابقی کشورها هم به تدریج اضافه می‌شوند.

او این توضیح را اضافه کرد که اتباع خارجی با خودرو و وسایل نقلیه موتوری شخصی، در صورت داشتن سند «کارنه دو پاساژ» می‌توانند از تمام مرزهای زمینی وارد ایران شوند. داشتن «کارنه» باعث می‌شود آن‌ها سریع و ارزان از مرز گذر کنند. البته برخی اتباع این امکان را از قبل داشتند، اما چون توافق رسمی صورت نگرفته بود و بیشتر آن‌ها بدون داشتن «کارنه» به ایران سفر می‌کردند، هزینه سنگینی، گاه تا چند ده میلیون تومان به آن‌ها تحمیل می‌شد، اما اکنون در صورت داشتن جواز ورود موقت (کارنه دو پاساژ)، دیگر تضمین‌های مالی و گمرکی در همان جواز ورود موقت، مستتر شده است و نباید هزینه اضافی از اتباع خارجی که با وسایل نقلیه شخصی به ایران سفر می‌کنند، گرفته شود.

مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در پاسخ به این پرسش که آیا این یک توافق دوجانبه است و شهروندان ایرانی نیز با وسایل نقلیه شخصی امکان سفر به این کشورها را دارند، و آیا اتباع خارجی در صورت داشتن چنین مجوزی، از تمام مرزهای زمینی می‌توانند به ایران سفر کنند، گفت: ما با هر کشوری که قرارداد کارنه دارد، این امکان تردد را داریم. مرزهای زمینی که تردد وسایل نقلیه از آنها صورت می‌گیرد نیز مشخص است و گردشگران و مسافران خارجی از همان مرزها با ارائه کارنه، سریع و ارزان می‌توانند تردد کنند.

منبع: مهر

533411