آزمون AFC

باید منتظر بمانیم ببینیم که AFC و حتی فیفا در قبال چنین تصمیمی که این باشگاه گرفته، چه عکس العملی از خود نشان می دهند. آنچه سوابق نشان می دهد، همان طور که داور بازی را -۳ هیچ به نفع سپاهان اعلام کرده، در کنارش مجازات های نقدی هم در پی دارد و در عین حال محرومیت هم می تواند داشته باشد. اگر شائبه سیاسی بودن را داشته باشد، محرومیت از حضور در لیگ باشگاه های آسیا را هم می تواند به دنبال داشته باشد.
تصویر آزمون AFC

به گزارش سایت خبری پرسون، امیررضا واعظ آشتیانی در یادداشتی نوشت: اتفاقی را که در ورزشگاه نقش جهان رخ داد، هم می شود سیاسی تلقی کرد و هم می شــود تحلیل دیگری مبنی بر جهل متولیان آن باشگاه ورزشی دانست.

از این منظر که سیاسی است، طبیعی اســت در شرایطی که تیم های عربستانی به ایران می آیند، قطعا در کنارشان نیروهای امنیتی شان هم در قالب تیم ورزشی حضور دارند و این گفته ای که مطرح می شود به تندیس شهید حاج قاسم سلیمانی آلرژی نشــان دادند، اگر فرض بگیریم که این موضوع هست، نشان می دهد که همچنان عربستانی ها عنادشــان را با ما دارند. عنادشان با حاج قاسم که سمبل مردم مستضعف نه منطقه بلکه جهان محسوب می شود و یک جهانی برای حاج قاسم احترام قائل است، این امر نشان می دهد که عربستانی ها همچنان این موضوع را در ذهن متبادر می کنند که این عناد را دارند.

از سوی دیگر مسئله فنی هم گویا مطرح بوده، اینکه عربستانی ها مبنا را بر این گذاشتند که در خاک ایران، تیم های ایرانی را ببرند. از آنجا که نزد خودشان این تحلیل را داشتند که این تیم توانایی بردن سپاهان را ندارد، به این جمع بندی رسیدند که بازی را در حضور چندین هزار نفر از تماشاگران پرشور سپاهان انجام ندهند و حتی حاضر شوند مجازاتی را که ای اف سی برای آنها منظور می کند به جان بخرند. یعنی این دو نگاه وجود دارد و حالا امیدواریم در بررسی هایی که انجام می شود نشان دهد که واقعیت ها کدام است. واقعیت ها این اســت که آنها از میدان مبارزه هراس داشتند و دست به چنین کاری زدند یا اینکه واقعا بحث تندیس حاج قاسم بوده که این تندیس چندین سال است در این ورزشگاه و حتی ورزشگاه های دیگر وجود دارد و نمی تواند بهانه ای برای این قضیه باشد.

حتی اگر هم بنا بر این باشد، معتقدم دستگاه دیپلماسی سعودی در جریان بوده است. یعنی اینگونه نیست که یک باشگاه ورزشی خودش تصمیم بگیرد و یا نیروهای امنیتی همراهشان خودشان بخواهند چنین تصمیمی را بگیرند. به نظر می رسد اگر چنین برداشتی وجود دارد، قطعا دستگاه دیپلماسی و دستگاه های امنیتی سعودی ها خبر داشته که اینها می خواهند چنین کاری انجام دهند چرا که روز قبل از مسابقه در همین زمین تمرین کرده اند. لذا بیشتر باورم بر این است که اینها همان طور که در فرضیه دوم مطرح بود عالقه مند بودند در زمین ایران بازی را نبازند یعنی بازی را واگذار نکنند و چون برداشت شان این بوده که این تیم احتمال اینکه باخت سنگینی را در زمین سپاهان داشته باشد، چنین تصمیمی را گرفتند.

از این رو باید منتظر بمانیم ببینیم که AFC و حتی فیفا در قبال چنین تصمیمی که این باشگاه گرفته، چه عکس العملی از خود نشان می دهند. آنچه سوابق نشان می دهد، همان طور که داور بازی را -۳ هیچ به نفع سپاهان اعلام کرده، در کنارش مجازات های نقدی هم در پی دارد و در عین حال محرومیت هم می تواند داشته باشد. اگر شائبه سیاسی بودن را داشته باشد، محرومیت از حضور در لیگ باشگاه های آسیا را هم می تواند به دنبال داشته باشد. منتها باید منتظر بمانیم و این دو فرضیه ای که مطرح شد نمی تواند مطلق باشد و می تواند حدس و گمان باشد ولی در عین حال آنچه مسلم است، سعودی ها با این کارشان واقعا نشان دادند که مقید به نظم، انضباط و مقررات نیستند و این هزینه هایی هم که برای بازیکنان گرانقیمت می کنند، نشان دهنده این است که می خواهند یک شوی ورزشــی اجرا کنند و در کنار این شوی ورزشی بهره برداری سیاســی هم بکنند.

چه بسا بن سلمان هم در مصاحبه ای که اخیرا داشته، در اینباره گفته که هرکس می خواهد راجع به این موضوع هر فکری بکند، بکند. ما برای سربلندی کشورمان همه کاری می کنیم. یعنی نشان می دهد که حاضرند هر کاری را برای موجه نشان دادن رژیم آل سعود به افکار جهان نشان دهند به واسطه خرید بازیکنان گرانقیمت با ابزاری مثل ورزش که البته استفاده از ابزار ورزش در حوزه سیاست در تمام دنیا مرسوم است. منتها مدبرانه تصمیم گرفتن و برخورد کردن می تواند مهم تر باشد.

منبع: آرمان ملی

522267