«هتل»، «فسیل» را جا گذاشت

فیلم جدید پژمان جمشیدی، «هتل»، ساخته مسعود اطیابی در گیشه سه روز آخر هفته پیش از «فسیل» موفق‌تر بود و فروش بیشتری کرد.
تصویر «هتل»، «فسیل» را جا گذاشت

به گزارش سایت خبری پرسون، استقبال توده مردم از فیلم‌های کمدی خاص امروز و دیروز نیست. نخستین سالن‌های سینما در ایران با نمایش فیلم‌های دو کمدین فرانسوی به نام‌های پرنس ریگادن و مکس لندر و دو کمدین دانمارکی به نام‌های هارولد مدسن و کارل شَنِستروم ـــ که در امریکا به «اوله و الکس» و در بریتانیا به «بلند و کوتاه» و در ایران به «پات و پاتاشون» معرف بودند ـــ و همین‌طور فیلم‌های چارلی چاپلین رونق گرفتند. در آن ایام، نمایش چند فیلم با هم در سینما امری متداول بود و اگر فیلم اصلی غیرکمدی بود، در کنار آن یک یا دو پرده فیلم خنده‌دار هم نشان می‌دادند تا مشتری راضی از سالن بیرون برود. بعد از گذشت تقریبا یک قرن، هنوز رگ خواب سینماروها دست فیلم‌های کمدی است. کمدی‌ها هم مشتری می‌آورند، هم سینماداران را راضی می‌کنند، هم جنجال راه نمی‌اندازند و هم آمارها را صعودی می‌کنند. چهارشنبه هفته گذشته، «هتل» جدیدترین ساخته مسعود اطیابی با بازی پژمان جمشیدی و محسن کیایی اکران شد و بالاخره به فرمانروایی ۶ ماهه «فسیل» بر پرده سینماها خاتمه داد و در این سه روز بیش از فیلم کریم امینی فروخت. جز «هتل»، دیگر فیلم موفق اکران سه روز آخر هفته پیش انیمیشن «بچه‌زرنگ» بود که بعد از «فسیل» سومین فیلم پرفروش چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه گذشته بود.

اتحاد پول‌ساز جمشیدی ــ اطیابی

پژمان جمشیدی و محسن کیایی اولین‌بار نیست که در فیلمی کمدی در کنار هم قرار می‌گیرند. این دو پیش از این در کمدی‌های «لانه زنبور» (برزو نیک‌نژاد، ۱۳۹۶) و «دینامیت» (مسعود اطیابی، ۱۴۰۰) حضور داشتند و ترکیب‌شان در گیشه نمره قبولی گرفته بود. «هتل» پنجمین همکاری جمشیدی و اطیابی است؛ «تگزاس» (۱۳۹۶)، «تگزاس ۲» (۱۳۹۷)، «دینامیت» (۱۴۰۰) و «بخارست» (۱۴۰۱) حاصل همکاری‌های قبلی اطیابی و جمشیدی هستند که همگی‌شان هم گیشه موفقی داشتند، هرچند تولیدات جمشیدی ــ اطیابی از نظر کیفی فیلم به فیلم بیشتر نزول کرده است. با وجود این، گویا کیفیت برای تماشاگران کمدی‌های سینمای ایران چند مهم نیست و چند ساعتی گریز از دنیای واقعی و رنج و ملال زندگی روزمره بهترین دلیل آنها برای استقبال از هر کمدی‌ای است. «هتل» ظرف ۳ روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه در ۲۵۱ سالن و در هزار و ۳۲۳ سانس توانست بیش از ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بفروشد و ۷۶ هزار و ۸۶۵ تماشاگر داشته باشد. به این ترتیب، بعد از ۶ ماه و ۱۱ روز، فیلمی از «فسیل» در فروش سبقت گرفت. فروش میلیاردی در سینمای ایران فعلا یک فرمول تضمینی دارد و آن هم کمدی است؛ فقط گاهی جای متغیرها (بخوانید بازیگران) تغییر می‌کند.

بچه زرنگش خوبه!

فیلم دیگری که در سه روز آخر هفته پیش اکران موفقی داشت، انیمیشن «بچه‌زرنگ» به کارگردانی بهنود نکویی، هادی محمدیان و محمدجواد جنتی بود. روز چهارشنبه در گزارشی از وضعیت اکران فیلم‌های حاضر در جشنواره چهل‌ویکم فیلم فجر نوشتیم که موفقیت این انیمیشن محتمل است. پیش‌بینی استقبال از «بچه‌زرنگ» کار سختی نبود. امسال انیمیشنی اکران نشده بود که بچه‌ها و خانواده‌ها را به سینما بکشاند. اکران «بچه‌زرنگ» این خلأ را پر کرد. «بچه‌زرنگ» با در اختیار داشتن ۲۴۶ سالن و در ۹۵۹ سانس به فروشی بیش از یک میلیارد و ۳۹۰ میلیون رسید و ۲۷ هزار و ۸۹۶ نفر هم به تماشای آن نشستند. فیلم هنوز تبلیغاتش شروع نشده و احتمالا با تبلیغاتی که پروپیمان هم خواهد بود، بیشتر از اینها خواهد فروخت.

همیشه پای جمشیدی در میان است

پادشاه گیشه در سه روز آخر هفته چه کرد؟ «فسیل» ساخته کریم امینی با ۲۶۷ سالن و ۹۸۴ سانس در دومین جایگاه فروش قرار داشت و یک میلیارد و ۶۲۵ میلیون تومان فروخت و ۳۲ هزار و ۱۰۰ نفر تماشاگرش بودند. برای فیلمی که اکرانش از ۲۵ اسفند سال پیش شروع شده رقم بدی نیست. شاید با رونق اکران پاییزی، «فسیل» حداقل در تهران اکران بلندش به سر برسد و سرانجام به فروشی حول و حوش ۲۷۰ میلیارد تومان رضایت دهد. بعد از «بچه‌زرنگ» در جایگاه چهارم جدول فروش سه روز آخر هفته پیش «شهر هرت»، دیگر ساخته امینی، در ۲۵۸ سالن با هزار و ۴ سانس به فروشی بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون رسید و ۲۵ هزار و ۱۰۹ نفر هم تماشاگر داشت. جمشیدی در «شهر هرت» هم هست و در فروش کمدی‌ها تقریبا همیشه پای او در میان است.

منبع: همشهری آنلاین

521961

مطالب مرتبط