کارآفرین گردشگری هنری؛

«گردشگری هنری» مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی به توسعه پایدار کمک می‌کند

کارآفرین گردشگری هنری گفت: گردشگری هنری چون عموما می‌تواند مبتنی بر منابع فرهنگی ایرانی اسلامی باشد می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند.
تصویر «گردشگری هنری» مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی به توسعه پایدار کمک می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، محبوبه کاظمی دولابی با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری هنری اظهار داشت: صنعت گردشگری به عنوان پیشران اقتصادی و موتور محرکه توسعه جوامع شناخته می‌شود. در بین شاخه‌های مختلف گردشگری آنچه امروزه بیش از پیش مورد توجه برنامه‌ریزان و سیاستگذاران قرار گرفته؛ «گردشگری هنری» است که جزو گردشگری فرهنگی و میراث نیر طبقه‌بندی می‌شود. بر همین اساس پرداختن به این بخش از گردشگری اهمیت وافری دارد و می‌تواند به پیشرفت کشور کمک کند. چرا که کشور ما دو تمدن بزرگ ایرانی اسلامی را در پیشینه دارد و تبلور این دو تمدن بزرگ منجر به تولید آثار هنری، معماری و صنایع‌دستی شده است که در کمتر کشوری شاهد چنین پدیده‌ای هستیم. از همین جهت است که آثار هنری ایرانی اسلامی تا به این اندازه برای مردم دنیا و مخاطبان و گردشگران جذاب است.

کارآفرین گردشگری هنری درباره نسبت توسعه پایدار و صعنت گردشگری افزود: صنعت گردشگری به عنوان یکی از عوامل موثر در توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورها محسوب می‌شود. بعضی از کارشناسان اقتصادی تا آنجا موضوع گردشگری را پر اهمیت جلوه می‌دهند که آن را با واژه توسعه مترادف می‌دانند. از این رو بسیاری از کشورها هر ساله مبالغ چشم‌گیری از بودجه خود را صرف بسترسازی و توسعه صنعت گردشگری می‌کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اقسام صنعت گردشگری در بخش هنری و فرهنگی نهفته است، گفت: یعنی یکی از راه‌های توسعه این صنعت پرداختن به هنرها و گسترش گردشگری هنری است. از طرفی هنر در ابعاد مختلفی قابل ردیابی است، هم هنرهایی که ریشه در سنت‌های کهن ایرانی اسلامی دارند و هم هنرهای معاصر امروز که مخاطبان خاص خودش را دارد. گاهی هم پیوند این ابعاد مختلف را شاهد هستیم. به طور کلی از هر منظری که به موضوع نگاه کنیم هنر می‌تواند راهگشای توسعه باشد. در کشور ما گردشگری هنری چون عموما می‌تواند مبتنی بر منابع فرهنگی ایرانی اسلامی باشد می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند.

گردشگری هنری از آثار معماری تا حراج های هنری را شامل می‌شود

کاظمی دولابی درباره اجزا و عناصر گردشگری هنری توضیح داد: اجزا و عناصر گردشگری هنری شامل هر آن چیزی است که به هنر مرتبط می‌شود. از بناها و آثار معماری کلاسیک گرفته تا بازارهای صنایع دستی و فرش، در سال‌های اخیر موزه‌ها، تئاترها، کنسرت‌ها و نمایشگاه‌ها، گالری‌ها، جشنواره‌های هنری و حتی حراج‌های هنری نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

کارآفرین گردشگری هنری تاکید کرد: کنسرت‌ها، جشنواره‌های هنری، گالری‌ها و نمایشگاه‌ها و حراج‌ها در ربع قرن اخیر بیش از پبش مورد توجه بوده است و گردشگران بیش از پیش تمایل دارند از این مقاصد بازدید به عمل آورند. گاهی هم شاهد هستیم که در فضای معماری های کلاسیک و باستانی کنسرت‌ها یا نمایش‌هایی برگزار شده است که در کشور ما هم طی سال‌های اخیر شاهد چنین رویکردی هستیم، به طور کلی در گردشگری هنری منابع قابل جابه‌جایی هستند و به همین دلیل از نمایشگاه‌ها، حراج‌ها، جشنواره‌ها، کنسرت‌ها و برنامه های هنری رویداد محور می‌توان برای جذب گردشگر کمک گرفت.

وی با بیان اینکه گردشگری هنری عمری به درازای گردشگری دارد، گفت: بازدید گردشگران از بناهای تاریخی و آداب فرهنگی اقوام مختلف همواره برای گردشگران جذاب بوده است و همچنان هم از اهمیت بسیاری برخوردار است، بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، گردشگران علاقه دارند برای تعامل با فرهنگ‌های جدید و یافتن مقاصد نو، انواع تجربه‌های بی‌نظیر مانند شرکت در جشنواره‌ها، دیدن آداب و رسوم محلی، دیدن گالری‌های هنری و غیره را تجربه کنند. کشور ما هم به واسطه خرده فرهنگ‌های مختلفی که در برمی‌گیرد مثل یک قالی هزار نقش از قومیت‌هاست که هر کدام آداب و سنت‌های خاص خود را دارند که بسیار جذاب و معنادار هستند.

نمایشگاه‌های عکاسی موضوعی نمونه‌ای از تورهای هنری است

کاظمی دولابی درباره تورهای گردشگری هنری گفت: جشنواره‌های فصلی، آئینی، هفته‌های فرهنگی و موضوعی، کارگاه‌های زنده هنری، نمایش نحوه تولید آثار هنری و صنایع دستی و البته جشنواره های گروهی، تورهای تخصصی آموزشی، خلاقیت‌پردازی، تاریخ هنر، نمایشگاه فرهنگ و معماری، شناخت ارکان هنری، سبک‌شناسی هنری، موسیقی شناسی، تولید صنایع دستی، کارگاه‌ها و نمایشگاه‌های عکاسی موضوعی، تئاترها و اجراهای نمایش از نمونه‌های موفق تورهای هنری هستند.

کارآفرین گردشگری هنری گفت: نکته بسیار مهم گردشگری هنری اختصاصی بودن هنر و ریشه داشتن آن در فرهنگ کشورها و اقلیم بومی آن منطقه است که آنها را متفاوت و متمایز از سایر نقاط دنیا می‌کند که البته کشور ما در این زمینه دارای ریشه‌های بسیار عمیقی است.

هنر و زندگی در فرهنگ ایرانی اسلامی درهم تنیده است

کاظمی دولابی تصریح کرد: هنرهای ایرانی اسلامی عموما برای گردشگران بسیار جذاب است. بازارهای متعددی در شهرهای مختلف برای صنایع دستی و هنرهای ایرانی اسلامی وجود دارد و هم خود شهرها فضاهایی دارند که با این نوع آثار هنری گره خورده است. هنر و زندگی در فرهنگ ایرانی اسلامی درهم تنیده و زنده است و برای عموم گردشگران بیشتر از هر موضوعی جذابیت دارد.

وی به چالش‌های توسعه اقتصادی در دو حوزه هنر و گردشگری گفت: توسعه گردشگری هنری نیاز به یک هدف و اولویت مشترک و تفکر نظام مند دارد تا منجر به یک برنامه و چشم‌انداز مشترک در بخش خصوصی و دولتی شود. از طرفی مفاهیم و تعاریف مشترکی از گردشگری هنری باید تدوین و تبیین شود. ضمن اینکه بعد از هدف‌گذاری و ارائه تعریف مشترک نیازمند برنامه‌ریزی و تفاهم و انضباط فکری در مدیریت اجرایی گردشگری هنری هستیم تا کمتر دچار تغییر روندها و تصمیم‌گیری‌ها باشیم.

کارآفرین گردشگری هنری تاکرد کرد: روند گردشگری هنری تنها منحصر به کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نیست، امروزه در سراسر دنیا مورد توجه است، ما هم اگر به توسعه گردشگری هنری می اندیشیم ابتدا این مفهوم باید مورد توجه نهادها و کارگزاران بخش گردشگری کشور قرار گیرد تا از حداکثر ظرفیت‌های موجود به بهترین شکل استفاده شود، ایران با پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی و آثار باستانی بی‌شمار از جمله کشورهایی است که می‌تواند یک از بازیگران اصلی در جذب گردشگران خارجی برای مقاصد هنری و فرهنگی باشد که در وهله اول لازم است یک برنامه منسجم برای جذب گردشگران با اتکا به تبلیغات و بازاریابی صورت گیرد و رونق صنعت گردشگری را در سال‌های آتی تحقق بخشید.

منبع: ایرنا

521602