هشدار رئیس‌کل ؛ بانک ها توصیه فرزین را جدی می گیرند؟

داستان پیچیده بنگاه‌داری تودرتوی بانک‌ها به معضلی در اقتصاد تبدیل شده و ضرورت دارد تا نورافکنی در تاریک‌خانه بانک‌ها و جابه‌جایی پست‌ها درون شرکت‌های بانک‌ها افکنده تا جلوی تضییع حقوق سپرده‌گذاران گرفته شود.
تصویر هشدار رئیس‌کل ؛ بانک ها توصیه فرزین را جدی می گیرند؟

به گزارش سایت خبری پرسون، بنگاه داری بانک ها موضوعی است که بارها به آن اشاره و از مضرات آن سخن گفته شده است. این بار محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به صورت مستقیم دراین باره بانک ها رو خطاب قرار داد و گفت: امروز شاهد هستیم که برخی از بانک‌ها که بانک تجاری هستند، بنگاه‌داری می‌کنند و این به یک معضل اساسی برای شبکه بانکی تبدیل شده و نسخه واحدی در زمینه بنگاهداری در شبکه بانکی برای تمامی بانک‌ها وجود ندارد،.

او افزود: اما در هر صورت برخی از بانک‌ها که وظیفه ذاتی آنها تجاری است و کار بنگاه‌داری می‌کنند این کار صحیحی نیست و حتما باید آن بنگاه را بفروشند و از بنگاه‌داری خارج شوند.

فرزین خاطرنشان کرد: اگر بانکی بنگاه‌داری می‌کند بر این بنگاه‌ها نیز باید نظارت وجود داشته باشد چراکه الان بانک‌هایی وجود دارد که کار بنگاه‌داری می‌کنند اما به‌دلیل نفوذ سهامداران اعم از دولتی و غیردولتی بر بنگاه‌ها ناکارایی حاکم است و بدترین ناکارایی‌ها در بنگاه‌ها حاکم است به‌طوری که بسیاری از مسائل و مشکلات شبکه بانکی ناشی از اتفاقاتی است که در بنگاه‌ها می‌افتد و بانک مرکزی هیچ اطلاعی ندارد.

فرزین بانک مرکزی را نماینده کل سپرده گذاران در شبکه بانکی توصیف کرد و گفت:‌ پول بنگاه هم پول سپرده‌گذار است حتی اگر بانک دولتی هم شرکت تاسیس می‌کند این شرکت با پول سپرده گذاران ایجاد می‌شود و بانک مرکزی به‌عنوان نماینده سپرده گذاران باید از آنچه در این شرکت اتفاق می‌افتد خبر داشته باشد چراکه این پول، پول دولت نیست و پول سپرده‌گذاران است.

داستان پیچیده بنگاه‌داری تودرتوی بانک‌ها به معضلی در اقتصاد تبدیل شده و ضرورت دارد تا نورافکنی در تاریک‌خانه بانک‌ها و جابه‌جایی پست‌ها درون شرکت‌های بانک‌ها افکنده تا جلوی تضییع حقوق سپرده‌گذاران گرفته شود.

شهریور سال ۱۳۹۷بود که ولی‌الله سیف، رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی به بانک‌ها اولتیماتوم داد و اعلام کرد: به بانک‌ها ۱۵روز مهلت داده شد تا لیست همه بنگاه‌هایی که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در مالکیت دارند را ارائه کنند چرا که بانک‌های متخلف موظفند هرساله یک سوم مازاد بر سقف سرمایه‌گذاری انجام شده در بنگاه داری را به‌صورت سهام در بازار عرضه کنند تا سرمایه‌گذاری آنها در شرکت داری به کمتر از ۴۰درصد برسد.

ضعف نظارت بانک مرکزی در سال‌های اخیر باعث بروز انحراف در کارکرد بانک‌ها شده و برخی بانک‌ها خواسته یا ناخواسته در تله بنگاه‌داری گرفتار شده‌اند و در سایه نبود نظارت شفاف و با سیاست کج‌دار و مریز بانک مرکزی بعید است که جلوی این انحراف گرفته شود. حال انتظار می‌رود رئیس‌کل بانک مرکزی به توصیه و هشدارهای کلامی پایان دهد و یک نظارت شفاف بر بنگاه‌داری بانک‌ها را عملیاتی سازد و از دخالت افراد صاحب‌ نفوذ در قالب سهامدار بر منابع بانک‌ها و اداره آنها جلوگیری کند.

521451