دیدار مهم وزرای دفاع ایران و روسیه درباره جنگ قره باغ، برجام و ...

امیر آشتیانی با اشاره به تنش در منطقه قفقاز گفت: حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین المللی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و در این رابطه قالب پیشنهادی ۳+۳ را یک راهکار برای حل مسالمت آمیز مشکلات و مسائل در منطقه قفقاز می‌دانیم.
تصویر دیدار مهم وزرای دفاع ایران و روسیه درباره جنگ قره باغ، برجام و ...

به گزارش سایت خبری پرسون، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع فدراسیون روسیه با اشاره به سابقه چند دهه روابط دفاعی و نظامی دو کشور گفت: همکاری‌های دفاعی و نظامی دو کشور همواره با حمایت و پشتوانه رهبران عالی رتبه با هدف تقویت و تحکیم ثبات و امنیت در منطقه و نظام بین الملل پیگیری و دنبال شده است.

وزیر دفاع با اشاره به تحولات جدید بین المللی و تلاش کشورهای مستقل برای ایجاد نظام چند قطبی و عادلانه در برابر رویکردهای یک جانبه گرایانه برخی از کشورها افزود: رشد و توسعه سازمانهای منطقه‌ای نظیر شانگهای و بریکس، نشانه‌هایی از تمایل کشورهای جهان به نظام چند قطبی است.

آشتیانی با موفق ارزیابی کردن تجربه همکاری و مشارکت در حوزه‌های منطقه‌ای از جمله مبارزه با تروریسم در غرب آسیا، شرایط و تحولات منطقه‌ای و بین المللی را نیازمند مشارکت بر مبنای منافع متقابل و مشترک دانست و افزود: به طور قطع همکاری‌های دفاعی و نظامی دوجانبه در چارچوب صلح و امنیت بین الملل پیش خواهد رفت.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت همکاری‌های فی مابین در حوزه‌های منطقه‌ای و بین المللی به عنوان تضمین کننده منافع و امنیت دو کشور اظهار داشت: مقابله با چالشهای مشترک از جمله یک جانبه گرایی آمریکا از موضوعات مهم و راهبردی در راستای همکاری‌های مشترک است.

آشتیانی با مرور تحولات منطقه، ضمن مخالفت با هرگونه حضور نیروهای فرامنطقه‌ای افزود: حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و مرزهای بین المللی جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و در این رابطه قالب پیشنهادی ۳+۳ را یک راهکار برای حل مسالمت آمیز مشکلات و مسائل در منطقه قفقاز می‌دانیم.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافقنامه برجام و اتمام محدودیت های تسلیحاتی شورای امنیت در اکتبر ۲۰۲۳، اقدام جدید سه کشور اروپایی در خصوص عدم لغو تحریم‌های موشکی را نقض آشکار تعهدات اروپا ذیل برجام دانست و اظهار داشت: بیانیه مغرضانه این کشورها مبنی بر عدم پایبندی ایران به تعهدات خود نیز یک دروغ بزرگ سیاسی و نشانه روشنی برای عدم اعتماد ملت ایران به آنها دانست.



دیدار مهم وزرای دفاع ایران و روسیه درباره جنگ قره باغ، برجام و ...

دیدار مهم وزرای دفاع ایران و روسیه درباره جنگ قره باغ، برجام و ...

دیدار مهم وزرای دفاع ایران و روسیه درباره جنگ قره باغ، برجام و ...

در ادامه این دیدار ارتشبد سرگئی شایگو ضمن تشکر از دعوت جمهوری اسلامی ایران، سطح روابط میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه را در سطح بالا و راهبردی ارزیابی کرد.

وی با تاکید بر ارتقای سطح همکاری‌های راهبردی میان دو کشور، تعاملات سازنده میان ایران و روسیه را موجب ایجاد ثبات و امنیت در منطقه دانست و به تداوم همکاری ها و حرکت در راستای نظام چند قطبی تاکید کرد.

شایگو در خصوص تحولات‌ منطقه‌ای افزود: روسیه در مسائل منطقه‌ای فعال است و همراهی کشور بزرگی همانند ایران می تواند به امنیت و ثبات منطقه کمک کند.

ارتشبد شایگو با استقبال از چارچوب ۳+۳ برای حل و فصل مسائل منطقه قفقاز، حضور کشورهای منطقه به ویژه ایران را مورد تاکید قرار داد.

وی با حمایت و پشتیبانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات قفقاز، از حضور و فعالیت و کشورهای فرامنطقه ای انتقاد و بر راه حل های منطقه ای با مشارکت کشورهای منطقه و توجه به ظرفیت های فرهنگی، تاریخی و ... تاکید کرد.

وزیر دفاع روسیه تداوم همکاری‌های ۴ جانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در غرب آسیا و هم چنین بهره گیری از ظرفیتهای سازمانهای منطقه‌ای همانند سازمان همکاری شانگهای را مورد تاکید قرار داد و از برگزاری اجلاس وزرای دفاع این کشورها خبرداد.

در این دیدار طرفین آخرین وضعیت همکاری های دوجانبه دفاعی را مورد بررسی قرار دادند.

منبع: فارس

520930