هیدروموتور چیست و چه کاربردی دارد؟

هیدروموتور یا موتور هیدرولیک یک وسیله دایره‌ای شکل است که کاربردهای بسیار زیادی دارد. از این محصول دوار می‌توان در بخش‌های اتوماسیون هیدرولیک صنایع خودروسازی، صنایع سیمان، صنایع معدن، صنایع شیمیایی، صنایع فولاد و خط‌های تولید ماشین آلات و دستگاه‌های هیدرولیک بهره گرفت.
تصویر هیدروموتور چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، هیدروموتورها انواع و اقسام مختلفی دارند که برخی از آنها عبارتند از هیدروموتور پیستونی، هیدروموتور اوربیتالی و... . در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با هیدروموتورها و همچنین کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم.

هیدروموتور چیست؟

هیدروموتورها دستگاه‌های دورانی شکلی هستند که انرژی روغن هیدرولیک تحت فشار را می‌گیرند و به گشتاور و حرکت دورانی تبدیل می‌کنند. در واقع در یک عبارت کوتاه می‌توان گفت که هیدروموتور انرژی هیدرولیکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. این دستگاه‌های دوار در صنایع مختلف، نقش کلیدی و مهمی را ایفا می‌کنند. ساختار کلی هیدروموتورها بسیار شبیه به پمپ‌های هیدرولیکی بوده اما با این تفاوت که فرآیندی که در هیدرموتورها رخ می‌دهد، کاملا متفاوت با پمپ‌ها است.

انواع هیدروموتورها

هیدروموتورها انواع مختلفی دارند که هر کدام در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارند. برخی از انواع هیدروموتورها به شرح زیر است:

  1. هیدروموتور دنده‌ای
  2. هیدروموتور پیستونی
  3. هیدروموتور پره‌ای

هیدروموتور دنده‌ای

ساختار داخلی هیدروموتور دنده‌ای شبیه به پمپ‌های دنده‌ای بوده و در آنها چرخ دنده‌ها به صورت داخلی یا خارجی با یکدیگر درگیر هستند. هر چه سایز چرخ دنده بزرگ‌تر باشد، گشتاور خروجی هم به نسبت بیشتر و در نتیجه سرعت هیدروموتور کمتر است. اما این در حالیست که با کوچک بودن چرخ دنده‌ها، گشتاور کمتر و در نتیجه سرعت بیشتر خواهد بود. به طور میانگین و کلی، حداکثر سرعت در هیدروموتور‌های دنده‌ای برابر با 1000 دور بر دقیقه است.

برخی از مزایای هیدروموتورهای دنده‌ای عبارتند از:

  • بازدهی بالا از ویژگی‌های مهم هیدروموتورها است.
  • این نوع از هیدروموتورها در برابر نیروهای محوری و شعاعی استحکام بسیار بالایی به نسبت سایر هیدروموتورها دارد.
  • نوع دنده‌ای به نسبت سایر دستگاه‌ها ابعاد جمع و جورتری داشته و فضای کمتری را اشغال می‌کند.
  • این هیدورموتورها سرعت بالا و عملکرد نرم و آرامی دارد.

هیدروموتور پیستونی

یکی دیگر از انواع دستگاه‌های هیدروموتور، هیدروموتور پیستونی است. ساختار داخلی هیدروموتورهای پیستونی، شبیه به پمپ‌های پیستونی بوده و روی سیلندر این دستگاه تعدادی پیستون نصب شده که به کمک فشاری که سیال وارد می‌کند، به صورت رفت و برگشت منجر به چرخیدن سیلندر می‌شود. ساختمان این مدل از هیدروموتورها به صورت فشرده بوده و از گشتاور بالا، شتاب زیاد و همچنین طول عمر بالایی پشتیبانی می‌کنند.

هیدروموتور پره‌ای

موتورهای پره‌ای از لحاظ ساختار شبیه به پمپ‌های پره‌ای با سیستم بالانس هستند. ساختار داخلی این گروه از دستگاه‌های هیدروموتور به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تعداد پیستون‌های به کار گرفته شده در آنها معمولا فرد است. در این دستگاه‌ها گشتاور باعث اعمال فشار روی قسمت‌ انتهایی پیستون‌ها، حرکت رفت و برگشتی شده و در نهایت فشار موجب چرخش شفت خروجی می‌شود. به عبارتی گشتاور خروجی، روی پره‌ها فشار ایجاد می‌کند.

هیدروموتور هیدرولیک براساس عملکرد و دوران

به طور کلی هیدروموتور براساس عملکرد و دوران به دو دسته دوران محدود و چرخش پیوسته تقسیم می‌شود. که هر کدام از این دو دسته به شرح زیر هستند.

هیدروموتورها با دوران محدود

به طور کلی هیدروموتورهای با دوران محدود همانطور که از نامشان پیداست در اثر قدرت سیال، تحت فشار در زوایای مشخص و ثابتی حرکت و دوران می‌کنند. این دسته از عملگرها دارای ابعاد کوچک و همچنین نصب آسان برای وارد کردن گشتاوردهای زیاد در هر جهتی مناسب هستند. گشتاورها در خروجی در هیدروموتورهای با دوران محدود، متناسب با مقدار فشار سیال قابل تغییرند.

عملکرد این مدل از هیدروموتورها به گونه‌ای است که سیال به محض ورود به محفظه هیدروموتور به صفحه متحرکی که داخل محفظه است فشار وارد می‌کند و این صفحه که به یک شفت خروجی متصل است با حرکت خود به گردش در می‌آورد.

جهت خرید هیدروموتورها باید به چه نکاتی توجه کرد؟

به طور کلی جهت خرید هیدروموتور اوربیتالی و سایر مدل‌های مختلف این دستگاه باید حتما به برخی نکات مهم توجه کرد. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • به ماکزیمم دبی که از موتور عبور می‌کند و همچین بیشتر سرعت باید قبل از خرید هیدروموتور توجه کرد.
  • ثابت گشتاور بر طبق Nm/bar مشخص می‌شود. با بهره از این گشتاور می‌توان میزان گشتاور موتور در فشارهای کاری مختلف را به دست آورد.
  • به طور کلی شما براساس واحد سانتی متر مکعب می‌توانید میزان حجم جابجایی روغن را به دست بیاورید.
  • برای خرید بهترین هیدروموتور باید بیشترین گشتاور موتور در اختلاف فشار بیشینه را نیز در نظر گرفت.

سایر مدل‌های هیدروموتور چیست؟

همانطور که در بالا نیز مطالعه کردید، مدل‌های هیدروموتورهای موجود در بازار بسیار زیاد است. به همین منظور شما می‌توانید، با توجه به نکات زیر و صنعت مورد نیاز هیدروموتور مناسب و متناسب را خریداری کنید. علاوه بر مدل‌های بالا، هیدروموتورها مدل‌های دیگری نیز دارند که برخی دیگر از آنها به شرح زیر است.

هیدروموتور پیستونی-محوری

از هیدروموتور پیستونی-محوری در سیستم‌های پرفشار به عنوان عملگر بهره گرفته می‌شود که قابلیت کوپل با گیربکس و سایر تجهیزات را کاهش و می‌تواند برای انتقال گشتاور مناسب استفاده می‌شود.

هیدروموتور پیستونی- شعاعی

در این مدل از دستگاه‌ها، پیستون‌ها در راستای شعاع چیده خواهند شد و به وسیله شاتون، میل لنگ شفت موجب حرکت هیدروموتور می‌شوند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این هیدروموتور این است که سرعت را تا یک دور در دقیقه به طول کامل تنظیم کرده و خروجی گشتاور بالایی دارد.

هیدروموتور اوربیتالی

هیدروموتور اوربیتالی کیفیت بسیار بالایی دارد. چرا که کلیه قطعات داخلی آن عالی بوده و در دورهای مختلف و بالا اصلا داغ نمی‌شود. استفاده از رنگ کوره‌ای در رنگ کردن هیدروموتورها از دیگر ویژگی‌های آن است.

مزایای موتور هیدرولیک

همانطور که در بالا بیان شد، موتورهای هیدرولیک کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. همچنین استفاده از هیدروموتور مزایای بسیار زیادی را به دنبال داشته که برخی از آنها عبارت است از:

  • بهبود انتقال قدرت
  • کارایی
  • بهبود ایمنی انتقال نیرو
  • افزایش سهولت و سادگی انتقال نیرو

علاوه بر مزیت‌های بالا، موتورهای هیدرولیکی قدرت بسیار زیادی به نسبت موتورهای الکتریکی دارند. این موتورها سرعت و همچنین قدرتشان به نسبت الکتریکی آنقدر بالاست که اصلا قابل قیاس نیستند. به طور کل، صنایع مختلف اگر به دنبال موتورهای قدرتمند هستند، موتور هیدرولیک بهترین انتخاب برای آنها محسوب می‌شوند.

یادداشت پایانی

همانگونه که در این مطلب مطالعه کردید، هیدروموتور یک دستگاه بسیار کاربردی است که در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. به همین منظور بسیاری از افراد در صنایع مختلف به منظور بهینه‌سازی از موتور هیدرولیک بهره می‌گیرند. در این مطلب سعی بر آن داشتیم تا شما را علاوه بر مزایای و کاربردها، با نکات مهم قبل از خرید نیز آشنا کنیم. بنابراین اگر به دنبال خرید هیدروموتور در صنعت مورد نظر خود هستید، قبل از هر چیزی بهتر است نکات مهم خرید را مطالعه نمایید. همچنین براساس نوع نیاز و کاربرد باید موتور هیدرولیک مناسبی را انتخاب نمایید.

510482