مقابله با روابط ناسالم در بانک ها

بانک ها در حال حاضر دارای قصور و خلأهای فراوانی هستند که این مهم بیشتر در ثبت و ضبط اطلاعات بدهی های معوق بانک هاست که البته گاهی ناخواســته و گاهی آگاهانه رخ می دهد دلیل اصلی ایــن فرایند فقدان نظــارت صحیح بانــک مرکزی بر بانک های دیگر اســت که در نهایت به روابط ناسالم در برخی بانک ها و ... منتهی می شود.
تصویر مقابله با روابط ناسالم در بانک ها

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد حاتمی یزد مدیرعامل اسبق بانک صادرات در یادداشتی نوشت: نظام بانکی ایران با شرایط و قوانین جهانی همخوانی ندارد و تا اصلاح نظام بانکی عملیاتی نشود اوضاع به همین روال است. تسهیلات بانک ها در داخل در اختیار کسانی قرار می گیرد که اعتبار سنجی درستی نشــده اند. به این معنی که برخی توان بازپرداخت تسهیلات را ندارند. در حالی که مطابق با نظام های بانکی استاندارد هر بانک می بایســت ۲۰ درصد سرمایه یک بانک در اختیار یک مشتری بزرگ بانکی قرار گیرد.

بانک ها در حال حاضر دارای قصور و خلأهای فراوانی هستند که این مهم بیشتر در ثبت و ضبط اطلاعات بدهی های معوق بانک هاست که البته گاهی ناخواســته و گاهی آگاهانه رخ می دهد دلیل اصلی ایــن فرایند فقدان نظــارت صحیح بانــک مرکزی بر بانک های دیگر اســت که در نهایت به روابط ناسالم در برخی بانک ها و ... منتهی می شود. اصلاح نظام بانکی نیاز به عزم جدی همه بخش ها دارد و همه نهادهایی که از خدمات نظام بانکی منتفع می شوند می بایست در این مسیر گام بردارند. پس از اینکه همه بخش های جامعه برای اصلاح نظــام بانکی به عــزم واحد رســیدند می توانند با اســتفاده از راهکارهــای بین المللی پول در مســیر اصلاح گام بردارند. برخــی از بانک های خصوصــی و دولتی کفایت سرمایه لازم را ندارند و ادامه فعالیت آنها به دلیل نقص قوانین و همچنیــن فقدان نظــارت بانک مرکــزی در این خصوص است این در حالی اســت که اقتصاد ایران بیشتر بانک محور است از ســوی دیگر در ســال های گذشــته بانک ها نه توان توسعه تولید و نه توســعه صادرات را داشــته اند و در زمینه واگذاری تسهیلات نیز بیشتر بر اساس روابط حرکت کرده اند و در نتیجه «تورم» یکی از پیامدهایی محســوب می شــود که حاصل رفتارهــای ناصحیح در حوزه بانکی ایجاد اســت.

در حال حاضر به دلیل مشکلات فراوانی که گریبانگیر بانک ها نیز شده است اجباراً دست به استقراض از بانک مرکزی زده اند و این معضل زخمی کهنه اســت که گاهی بیش از پیش سر بازمی کند و بحران نقدینگی را شــدیدتر از هــر زمانی علنی می کند و نیاز به اصلاحات جدی در این زمینه وجود دارد. نبود تجهیزات و فناوری های نوین یکی از اصلی ترین دلایل کاهش نظارت بر عملکرد بانک ها و احتمــال افزایش تخلفات دراین زمینه است، از این رو این مسائل باعث شده بانک مرکزی در مواجهه با شبکه بانکی دچار مشــکلاتی شود که از جمله آنها می توان به انفعال در مواجهه با تخلفات بانک ها، فقدان انگیزه کافی برای نظارت بر بانک ها و برخورد بــا تخلفات، بازدارنده نبودن برخورد های بانک مرکزی با بانک های متخلف و بی اثر شدن احکام تنبیهی بانک مرکزی به دلیل دخالت دیگر نهاد ها در این فرایند اشاره کرد.

منبع: آرمان ملی

510440