هیچ وقت منتظر لبخند این حیوان نباشید!

آیا تا به حال لبخند زرافه را دیده‌اید؟ قطعا دیدن بلندترین پستانداران خشکی جهان برایتان جالب است. اگر حداقل یک بار در زندگی خود به باغ وحش رفته باشید، حتما به سمت قفس زرافه‌ها رفته‌اید. اما آیا به دندان‌های آنها توجه کرده‌اید؟
تصویر هیچ وقت منتظر لبخند این حیوان نباشید!

به گزارش سایت خبری پرسون، قد بلند زرافه بیشتر به دلیل گردن بلندش است. گردن زرافه به او کمک می‌کند تا به منابع غذایی درختان بلندی برسند که هیچ گیاه‌خوار دیگری نمی‌تواند از آنها غذا بخورد. همچنین به زرافه‌ها کمک می‌کند شکارچیان را به راحتی ببینند و بتوانند فرار کنند.

با این گردن‌های بلند و تخصصی که برای رسیدن به شاخه‌های بالای درختان ساخته شده‌اند، ممکن است تعجب کنید اگر بدانید که دندان‌های آنها نیز به گونه خاصی تخصصی هستند! بیایید باهم ادامه مطلب را بخوانیم تا با حقایق جالبی درباره دندان‌های زرافه آشنا شویم.

زرافه‌ها چند دندان دارند؟

زرافه‌ها دندان‌هایی دارند که به نوعی شبیه به انسان هستند. آنها هم مثل ما 32 دندان دارند. با این تفاوت که اکثر دندان‌های زرافه‌ها دندان‌های آسیاب هستند که در پشت دهان آنها قرار دارند. اما اینکه زرافه‌ها دندان‌های جلویی بالایی ندارند، عجیب است!

با جستجو در اینترنت، به راحتی می‌توانید تصاویر زرافه‌های خندان را پیدا کنید و با مشاهده آنها می‌توانید به راحتی متوجه شوید که دندان‌های پایینی زیادی دارند، اما دندان‌های بالایی ندارند و ممکن است اینطور به نظر برسد که دندان‌های جلویی بالایی خود را از دست داده‌اند.

در واقع این موضوع برای زرافه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند، زیرا در هر صورت دندان‌های جلویی فک بالا کاربردی برای آنها ندارد! خوشبختانه آنها همانند انسان‌ها با نداشتن این دندان‌ها، نیازی به پرداخت هزینه ایمپلنت دندان ندارند؛ زیرا ساختار دهان و سیستم غذا خوردن آنها به گونه‌ای است که آنها را به کاشت ایمپلنت بی‌نیاز می‌کند. در ادامه چگونگی این امر را متوجه خواهیم شد.

دندان‌های زرافه چه شکلی هستند؟

به دلیل هیکل غول پیکر زرافه، طبیعی است که اندام‌ها و سایر اعضای بدن این حیوان نیز حجیم باشند. طول زبان زرافه تا 21 اینچ (تقریبا نیم متر) می‌رسد، در حالی که پهنای پاهای آن به طور متوسط ​​12 اینچ (تقریبا 0.3 متر) است!

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که آیا دندان‌های زرافه نیز به نسبت گردن و پاهای بلند آنها، بلند است؟ بله، دندان‌های زرافه بسیار بلند هستند، ریشه‌های دندان‌هایشان نیز بلندی قابل توجهی دارند.

غذا خوردن با نداشتن دندان جلو برای زرافه‌ها سخت نیست؟!

برخلاف سایر پستانداران، زرافه‌ها غذای خود را با دندان‌های جلویی نمی‌خورند. این حیوانات جالب برگ‌ها و شاخه‌های گیاهان را با لب‌های خود می‌گیرند، با زبان بسیار بلند خود به سمت داخل دهان می‌برند. برجستگی‌های روی سقف دهان آنها به حرکت غذا به سمت پشت و پایین گلو کمک می‌کند. مواد اضافی را از دهان خود خارج می‌کنند و سپس قبل از قورت دادن از دندان‌های عقبی خود برای جویدن غذا استفاده می‌کنند.

اتفاق جالبی که هنگام غذا خوردن زرافه می‌افتد!

زرافه‌ها به ‌عنوان گیاه‌خوار، دوست دارند از رژیم غذایی حاوی درختان و برگ‌های اقاقیا که مورد علاقه‌شان هستند، درختان میموزا، سبزیجات، میوه‌ها، علف، گل‌ها، دانه‌ها و غیره استفاده کنند.

باور کنید یا نه، زرافه‌ها یکی از معدود پستانداران غیر پروازی هستند که در کنار خفاش‌ها، لمورها و پوسوم‌ها به گرده افشانی کمک می‌کنند. این واقعیت که زرافه‌ها یکی از مهم‌ترین گرده افشان‌های آفریقا هستند، حقیقتی است که بسیاری از مردم آن را نمی‌دانند.

این حیوانات عظیم‌الجثه عملکردی مشابه زنبورها دارند! به این معنی که گرده را از درختی به درخت دیگر منتقل می‌کنند. گرده‌ها علاوه بر گیر کردن روی بدن آنها، هنگام غذا خوردن به بوته بعدی منتقل می‌شوند. برگ‌ها و گل‌های اقاقیا منبع اصلی تغذیه آنهاست و بیشتر وقت خود را در جنگل اقاقیا به جستجوی علوفه و گرده افشانی می‌گذرانند.

زرافه‌ها روزانه چقدر غذا می‌خورند؟

زرافه‌ها بیشتر روز خود را صرف جستجو و سپس مصرف انواع وعده‌های غذایی کوچک می‌کنند. این حیوانات می‌توانند هر روز بیش از 100 پوند (45.395 کیلوگرم) برگ بخورند!

زرافه‌ها تقریباً 18 ساعت از روز خود را صرف جستجوی غذا می‌کنند. اما با داشتن ویژگی‌های مختلفی که به آنها در غذا خوردن کمک می‌کند، این کار برای آنها دشوار نیست.

با وجود اینکه زرافه‌ها به طور متوسط ​​بیش از 75 پوند غذا در روز مصرف می‌کنند، اما بسته به جثه خود روزانه بین 1.6 تا 2.1 درصد وزن بدن خود را از دست می‌دهند.

با این حجم از غذا خوردن، چطور دندان‌های زرافه‌ها خراب نمی‌شوند؟

ما انسان‌ها اگر روزانه این مقدار غذا مصرف کنیم، چند بار باید دندان‌هایمان را مسواک بزنیم؟ خوشبختانه، بیشتر حیوانات همانند ما در معرض پوسیدگی دندان، نیستند. دلیل این موضوع این است که وعده‌های غذایی آنها به طور طبیعی حاوی قند کمی است. همچنین جویدن موادی مانند شاخه یا پوست درخت می‌تواند در تمیز و سالم نگه داشتن دندان‌های آنها مفید باشد.

سخن پایانی

گرچه تعداد دندان‌های زرافه به اندازه تعداد دندان‌های انسان است، اما به طور متناسبی در فک بالا و پایین قرار نگرفته‌اند. این در حالی است که 32 دندان انسان به طور برابر بین فک بالا و پایین او تقسیم شده است.

بر خلاف زرافه‌ که نداشتن تعدادی دندان در فک بالا برای او مشکلی به وجود نمی‌آورد، فقدان یک یا چند دندان در هر یک از فک‌های انسان می‌تواند عوارض بدی را برای او ایجاد کند. به همین دلیل به انجام درمان‌هایی که بهترین آنها ایمپلنت دندان است، برای جایگزینی دندان از دست رفته، نیازمند می‌شود.

چنانچه به این مشکل دچار هستید و به کمک و راهنمایی نیاز دارید، ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر لبافی با ارائه یک جلسه ویزیت و معاینه رایگان برای یافتن درمان مناسب به شما کمک خواهیم کرد. منتظر تماس و دیدارتان هستیم.

508869