رشته برق صنعتی چه شغل‌هایی دارد؟

اگر می‌خواهید به عنوان یک فرد دانش‌جو وارد حرفه برق صنعتی شوید، شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که رشته برق صنعتی چه شغل‌هایی دارد؟ یا این که بازار کار آن در آینده به چه صورت است؟
تصویر رشته برق صنعتی چه شغل‌هایی دارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، شغل برق صنعتی در واقع به مطالعه و بررسی سیستم‌های برقی صنایع مختلف می‌پردازد، از آنجایی که رشته برق صنعتی بسیار گسترده بوده و دارای مباحث جامع است از این جهت شغل‌های بسیار زیادی در این رشته هستند که هر برقکار ساختمان بنا به تخصص خود می‌تواند هریک از آنها را انتخاب کند. در ادامه ما قصد داریم به انواع این شغل‌ها، بازار کار برق صنعتی، وظایف برقکار صنعتی و ... بپردازیم.

انواع شغل‌های رشته برق صنعتی

افرادی که در رشته برق صنعتی تحصیل می‌کنند یا در دوره آموزشی برق صنعتی شرکت می‌کنند خیالشان بابت بازار کار آن راحت باشد چرا که میزان تقاضای تکنسین برق صنعتی بسیار زیاد است و در صورتی که بتوانید فقط در یک حوزه آن متخصص شوید به راحتی می‌توانید وارد یکی از شغل‌ها شوید.

انواع شغل‌های مربوط به رشته برق صنعتی به شرح زیر است:

  • برقکاری صنعتی
  • مدیر پروژه برق
  • مهند برق صنعتی
  • مهندس اتوماسیون
  • تکنسین برق صنعتی
  • فروش تجهیزات برقی
  • راه اندازی کسب و کار برای خود
  • استخدام در صنایع مختلف
  • ورود به بازار به عنوان استاد آموزش برق صنعتی

البته در بالا فقط به تعدادی از این شغل‌ها اشاره شده است در حالی که روز به روز به وسعت مشاغل رشته برق صنعتی افزوده می‌شود.

وظیفه یک برقکار صنعتی چیست؟

هرچقدر تخصص شما در حوزه برق صنعتی بیشتر باشد چه از لحاظ شغلی فرصت بیشتری خواهید داشت و چه از لحاظ وسعت انجام کار، کارهای بیشتری را می‌توانید انجام دهید. به صورت کلی وظیفه اصلی یک برقکار صنعتی نصب، نگهداری و تعمیر سیستم الکتریکی در صنایع مختلف مانند کارخانجات، نیروگاه‌ها و ... است.

لیست وظیفه یک برقکار صنعتی می‌تواند به شرح زیر باشد:

  • عیب یابی، تعمیر سیستم‌های الکتریکی
  • راه اندازی سیستم‌های الکتریکی
  • تست سیستم‌های الکتریکی
  • کار با ابزارها و قطعات الکتریکی

همچنین یک برقکار صنعتی اگر به صورت مستقل صاحب کسب و کار خود است باید توانایی مشتری مداری داشته باشد همچنین باید بتواند موارد ایمنی در حین کار را رعایت کند.

معایب و مزایای شغل برق صنعتی

هر شغلی یک سری معایب و مزایای مربوط به خود را دارد این انتخاب شماست که می‌توانید با این معایب کنار بیاید یا این که مزیت آن، همان چیزی است که به دنبال آن هستید؟

این شغل مناسب افرادی است که به کار با برق و تحرک علاقه دارند. در ادامه به ویژگی‌ها، معایب و مزیت این شغل پرداخته‌ایم:

  • بازار کار پر رونق
  • تنوع شغلی بسیار زیاد
  • فرصت شغلی بسیار زیاد

بازار کار پر رونق

یکی از علت‌هایی که بسیاری از دانشجویان به تحصیل در این رشته تمایل دارند، بازار کار آن است. می‌توان گفت یکی از پر درآمدترین شغل‌های مربوط به حوزه صنعت، برق صنعتی است. شما می‌توانید به صورت ماهیانه با دریافت حقوق ثابت از پایه کار تا 30% بیشتر در این شغل مشغول به کار شوید. یا این که به صورت آزاد با راه اندازی کسب و کار برای خود درآمدی بیش از 30 میلیون تومان در ماه داشته باشید.

تنوع شغلی بسیار زیاد

از دیگر علت‌های جذاب شغل برق صنعتی، تنوع بسیار زیاد شغلی است. شما در این حوزه موظف به انجام یک کار نیستید و می‌توانید به راحتی یکی از اقسام شغل‌های موجود در این حوزه مانند فروشنده قطعات و تجهیزات تا دریافت پروژه به صورت مستقل یا استخدام در یک شرکت را تجربه کنید.

فرصت شغلی بسیار زیاد برق صنعتی

در حوزه برق صنعتی، شما می‌توانید به راحتی وارد صنایع مختلف شوید در حال حاضر میزان تقاضای متخصص حوزه برقکاری صنعتی در بازار بسیار زیاد است که از بین متقاضیا می‌توان به پالایشگاه‌ها، معادن، کارخانه‌ها، ساخت و ساز و ... اشاره کرد.

آینده شغلی برق صنعتی

از آنجایی که تعداد کارخانه‌ها، ساخت و ساز‌ها و ... روز به روز در حال پیشرفت است، می‌توان گفت فرصت‌های شغلی این رشته روبه افزایش است همچنین به همان نسبت در صورتی که یک نیروی متخصص باشید درآمد شما بسیار افزایش خواهد یافت چرا که این رشته در حال پیشرفت می‌باشد.

چگونه یک برقکار صنعتی ماهر شویم؟

اگر مهارت‌های مربوط به حوزه برقکاری را نمی‌دانید اما به این رشته علاقه دارید می‌توانید توسط هر یک از روش‌های زیر، یه یک نیروی متخصص در این حوزه تبدیل شوید.

  • شاگردی کردن کنار یک استاد کار بلد برق صنعتی
  • تحصیل رشته برق صنعتی
  • شرکت در دوره آموزشگاه فنی و حرفه‌ای

شاگردی کردن کنار یک استاد کار بلد برق صنعتی

شما می‌توانید به عنوان یک فرد مبتدی در کنار فرد متخصص مدتی به صورت شاگردی کار کنید. این روش که به صورت عملی انجام می‌شود به ظاهر رایگان است و حتی شاید بابت آن مبلغی را هم به صورت حقوق ماهیانه دریافت کنید اما یک مشکل بزرگ دارد و آن هم، طول دوره آموزش است که حداقل یک تا چند سال طول می‌کشد.

شرکت در دوره آموزشگاه فنی و حرفه‌ای

اما یک راه مناسب برای یادگیری رشته برق صنعتی آن هم به صورت حرفه‌ای وجود دارد که شما می‌توانید زیر نظر اساتید تمام فنون مربوط به حوزه برقکاری صنعتی را یاد بگیرید در این روش شما با شرکت در دوره‌های آموزشی مربوط به آموزشگاه فنی حرفه‌ای می‌توانید تمامی موارد را هم به صورت عملی و هم تئوری(بسته به آموزشگاه) انجام دهید.
همچنین اگر یک آموزشگاه معتبر را انتخاب کرده باشید در پایان دوره مدرک فنی حرفه‌ای بین المللی دریافت نمایید. داشتن مدرک به شما این فرصت را می‌دهد تا برای خود کسب و کار مستقل را راه اندازی کنید، وام بگیرید، مجوز بگیرید و یا مهارجرت کنید.

یادگیری رشته برق صنعتی؛ انتخاب آموزشگاه فنی حرفه‌ای

تا اینجا در مورد معایب، مزایا و فرصت‌های شغل برق صنعتی گفتیم، با توجه به بازار کار رشته برق صنعتی بسیاری از افراد تمایل دارند وارد این حوزه شوند اما قدم اول چیست؟ حتما شما هم به دلیل سرعت بالا در یادگیری و معتبر بودن آموزش، روش یادگیری توسط آموزشگاه فنی حرفه‌ای را انتخاب کرده‌اید اما کدام آموزشگاه مناسب است؟
با توجه به بررسی‌ها و پرس و جوهایی که انجام دادیم، از بین بهترین آموزشگاه‌های موجود، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای ایران ILO را به دلیل داشتن مزیت‌های بسیار به شما معرفی می‌کنیم. از مزیت‌های آموزشگاه ایران ILO می‌توان به ارائه مدرک فنی حرفه‌ای معتر، آموزش توسط اساتید متخصص چه به صورت عملی و تئوری، داشتن کلاس‌ها مجهز، تست موارد توسط دانش آموز، شرایط پرداخت شهریه به صورت قسطی، خوابگاه برای افراد غیر بومی و ... اشاره کرد. در صورتی که شما هم تمایل دارید جزو نفرات شرکت کننده در دوره برق صنعتی باشید می‌توانید با شماره 02155965666 (آموزشگاه ایران ILO) تماس بگیرید.

508067