درخواست چین برای تبدیل بریکس به رقیب گروه ۷

چین از اعضای بریکس می‌خواهد تا با گسترش این بلوک اقتصادی، بریکس رقیب ژئوپلیتیک گروه ۷ شود.
تصویر درخواست چین برای تبدیل بریکس به رقیب گروه ۷

به گزارش سایت خبری پرسون، از وبگاه فاینَنشال تایمز، اختلاف نظر میان هند و چین بر سر موضوع تبدیل بریکس به یک نیروی سیاسی برای به چالش کشیدن غرب به صورت علنی رو به افزایش است.

چین در این هفته خواستار شد تا بلوک بازارهای نوظهور بریکس به یک رقیب تمام‌عیار برای گروه ۷ تبدیل شود؛ زیرا رهبران کشورهای در حال توسعه برای بحث درباره بزرگترین گسترش این مجمع در بیش از یک دهه گذشته گرد هم می‌آیند.

به گفته چند مقام آگاه، سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، بیش از ۶۰ نفر از سران کشورها را برای حضور در نشست بریکس در ژوهانسبورگ از روز چهارشنبه دعوت کرده است؛ در این نشست احتمالاً از چند کشور برای پیوستن به بلوک بریکس، که متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، دعوت می‌شود.

در آستانه نشست سران بریکس، دهلی‌نو با پکن بر سر توسعه این بلوک اقتصادی با هم اختلاف نظر دارند.

افراد آگاه از مواضع هند و چین می‌گویند که اختلاف نظر بین این دو کشور بر سر اینکه بریکس باید یک مجمع غیرمتعهد برای منافع اقتصادی کشورهای در حال توسعه باشد یا یک نیروی سیاسی که آشکارا غرب را به چالش می‌کشد، در حال افزایش است.

به گفته مقامات آفریقای جنوبی ۲۳ کشور علاقه‌مندند به بریکس بپیوندند.

یکی از مقامات چینی گفت: اگر بریکس را گسترش دهیم تا سهمی مشابه گروه هفت از تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص دهد، این بلوک اقتصادی در جهان قدرتمندتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، گروه ۷ متشکل از رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. این گروه ابتدا در سال ۱۹۷۵ میلادی با حضور شش کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا تشکیل شد و سپس کانادا نیز به این گروه پیوست. نشست رهبران این گروه هر سال در یکی از کشورهای عضو انجام می‌شود.

منبع: ایرنا

507747