سیمان کرمان و تضمین سلامت هوا منطقه محل فعالیت

کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت سیمان کرمان قابل مشاهده خواهد بود.
تصویر سیمان کرمان و تضمین سلامت هوا منطقه محل فعالیت

به گزارش سایت خبری پرسون، کمپین اطلاع‌رسانی “برای آینده اقدام می‌کنیم” از سری برنامه های اطلاع‌رسانی جمعی رویداد ملی سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار (سمت) می‌باشد، که با هدف ترویج فعالیت های دوست دار سلامت و محیط زیست سازمانهای حاضر در رویداد اجرا گردیده است. در این مطلب اقدامات شرکت سیمان کرمان قابل مشاهده خواهد بود.

این کمپین در تلاش است تا اقدامات، کنش‌ها و فعالیت‌های نوآورانه دوستدار محیط‌زیست که ضامن سلامت و پایداری جامعه است را به عموم مردم منعکس نماید و با جلب حمایت عمومی مشوق سازمان‌ها برای توسعه فعالیت‌هایی از این دست باشد. مطالب بیان شده در این کمپین برگرفته از دستاوردهای ارائه شده توسط 32 شرکت حاضر در اولین دوره رویداد سلامت، محیط‌زیست و پایداری است، که در اردیبهشت ماه 1401 برگزار و با هدف اطلاع‌رسانی عمومی منتشر می‌گردد. در ادامه به معرفی شرکت سیمان کرمان و دستاورد ارائه شده این شرکت در رویداد سمپ خواهیم پرداخت.

معرفی شرکت سیمان کرمان

گروه صنایع سیمان کرمان (شرکت سهامی عام ) در تاریخ 12 مرداد ماه سال 1346 ابتدا بصورت سهامی و بنام شرکت سیمان کرمان به ثبت رسیده و سپس در تاریخ 25 مهرماه سال 1351 به سهامی عام تبدیل گردیده است. موضوع فعالیت شرکت تاسیس و اداره کارخانجات بمنظور تولید و تهیه سیمان پرتلند و انواع دیگر سیمان می باشد. طبق پروانه های بهره برداری به شماره های 20888 مورخ 6/4/1350 ، 303445 مورخ 1/3/1354 و 134524 مورخ 13/7/1359 که توسط اداره صنایع و معادن صادر شده ، بهره برداری از کارخانه در حال حاضر با ظرفیت اسمی جمعا 3600تن کلینکر در روز انجام می پذیرد. کارخانه سیمان کرمان در جنوب شرقی ایران (استان کرمان) قرار گرفته و نزدیک بندر عباس می باشد که به سیمان کرمان این امکان را داده است تا به عنوان یکی از صادرکنندگان مطرح در منطقه خلیج فارس باشد.

گروه صنایع سیمان کرمان با نگاه ویژه به ایجاد کارآفرینی، افزایش ثروت ملی با رویکردهای اخلاقی، حفظ محیط زیست، توسعه پایدار، صیانت از منابع ملی و ایجاد تعادل بین منافع شرکت، کارفرمایان و جامعه را مدنظر قرار داده و آن را جزء مسئولیت‌های اجتماعی خود دانسته و با فعالیت در بخش‌های فرهنگی، و نیکوکاری می‌کوشد تا گامی در جهت رشد جامعه خود بردارد. ترویج فرهنگ ایمنی و رعایت الگوهای زیست محیطی وتعهد به پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی وحوادث ناشی از کاراز طریق شناسایی و کنترل کلیه ریسک های زیست محیطی و ایمنی و بهداشت به منظورصیانت از منابع انسانی و طبیعی همچنین بهبود شرایط ایمنی و بهداشت حرفه ای سیستمها ، فرآیندها، فعالیت ها، تجهیزات و منابع انسانی به منظور تعهد به پیشگیری از صدمات و بیماریهای شغلی در سازمان از مهم‌ترین اهداف سازمانی سیمان کرمان می‌باشد

.

پروژه حفاظت از سلامت هوا در سیمان کرمان

یکی از نگرانی‌هایی که در مورد پیشرفت روزافزون صنایع و کارخانه‌ها در جوامع امروزی مطرح می‌شود، بحث آلودگی‌های زیست‌محیطی است. آلودگی‌هایی که توسط انسان به‌وجود می‌آیند و علاوه بر خود، حیات تمام موجودات را در معرض آسیب قرار می‌دهند. در کشورهای توسعه‌یافته غربی تلاش‌های سازمان‌یافته‌ای در جهت ایجاد تکنولوژی کاهش عوامل آلاینده ناشی از فرآیندهای صنعتی انجام شده است حال آنکه در کشورهای در حال توسعه، تلاش و کوشش برای پیشرفت هر چه سریع‌تر در زمینه صنایع و تکنولوژی‌های مدرن، توجه آنان را از پرداختن به مسائل زیست‌محیطی بازداشته است.

بارزترین جنبه زیست محیطی سیمان، انتشار غبار است که جمع آوری آن بیش از 10 درصد هزینه تولید را به خود اختصاص می دهد.

مساله غبار حاصل از تولید سیمان امروزه با استفاده از سیستم‌های جدید فیلتراسیون که «بگ‌هوس» نام دارد، در کشورهای توسعه‌یافته مرتفع شده و در کشور ما هم چند شرکت با استفاده از این تکنولوژی میزان خروجی آلودگی را به کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در متر مکعب رسانده‌اند ، در برخی موارد گارانتی میزان خروجی دستگاه های با تکنولوژی روز کمتر از 30 میلی گرم بر متر مکعب هم می باشد . گروه صنایع سیمان کرمان با مد نظر قرار دادن اصل پنجاهم قانون اساسی به منظور تبدیل شرکت به سازمانی سرآمد متعهد است که تاثیرات زیست محیطی ناشی از فعالیت ها و محصولات خود را با به کار گیری روشهای مناسب و بهبود مستمر در عملکردها با رعایت اصول کلی همچون انطباق با قوانین و مقررات ، استقرار مؤثر و بهبود مستمر سیستم مدیریت زیست محیطی، بکارگیری موثر امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب و بهینه سازی و به روز آوری آنها ، رعایت الگوهای زیست محیطی و بازدهی انرژی به منظور صیانت از منابع انسانی و طبیعی ، ایجاد محیط کاری پاک ، سالم و ایمن از طریق شناسایی و کنترل کلیه جنبه های زیست محیطی و توجه به مسئولیت‌های اجتماعی زیست محیطی به حداقل برساند.

بر این اساس واحد محیط زیست گروه صنایع زیست سیمان کرمان از سالها پیش در قالب کارگروهی متشکل از مدیران خطوط تولید کارخانه با عنوان کمیته محیط زیست و فیلتراسیون و کمیته فنی فعال بوده است و همواره در حال بررسی وضعیت موجود و تعریف پروژه های بهبود بشرح ذیل می باشد :

  • بهینه سازی خطوط تولید با نگاه ویژه به مسائل زیست محیطی
  • ممیزی و بهینه سازی فیلترهای غبارگیر کارخانه و تدوین و اجرای دستورالعمل های کنترل عملکرد فیلترها
  • نصب فیلترهای جدید در نقاط مختلف خطوط تولید و تغییر نوع تکنولوژی فیلترها جهت افزایش راندمان آنها
  • بهبود سیستم های تهویه برخی از تجهیزات کارخانه از جمله قیف های تغذیه آسیابهای سیمان
  • نصب داکتهای تخلیه موارد از طبقات بالای پیش گرمکن ها به منظور کنترل پراکنش مواد
  • استفاده موثر، صحیح و سازگار با محیط زیست و فرآیند تولید بار برگشتی کوره ها
  • بهره برداری از سیلوهای کلینکر کوره ها جهت کاهش غبار محیطی
  • همچنین گروه صنایع سیمان کرمان با نصب و به روز رسانی مدرن ترین سیستم های غبارگیر موجود در دنیا بر روی دپارتمان های واحد تولید نسبت به کنترل غبار خروجی از دودکش ها اقدام نموده است.
  • تبدیل بگ فیلترهای کیسه ای از مکانیکی به جت پالس در بخش های مختلف کارخانه – امکان طراحی و اجرای این فیلترها توسط گروه فنی کارخانه

پس از اجرای موفقیت آمیز طرح های فیلتراسیون کوره واحد دو ، بگ هاوس کوره و الکتروفیلتر خنک کن کوره واحد دو و قرار گرفتن سیمان کرمان در لیست صنایع سبز با اتخاد استراتژی تولید سبز و ادامه روند بهینه سازی سیستم های فیلتراسیون اصلاح بگ فیلترهای خطوط تولید، افزایش و یا تغییر تکنولوژی آنها در لیست برنامه های اجرایی کارخانه قرار گرفت . تجهیزات غبارگیر در کارخانه متناسب با ظرفیت تولید و بر اساس ممیزی فنی خطوط و طرح های بهینه سازی کارخانه اصلاح ، تعویض و یا در صورت نیاز افزایش می یابد.

506532