تأکید چندباره رئیسی بر همراهی بانک‌ها در تأمین مالی ساخت مسکن

نهضت مسکن بدون بانک!

سیدابراهیم رئیسی برای چندمین‌بار در جلسه شورای عالی مسکن بر اهتمام بانک‌ها در تأمین مالی ساخت مسکن تأکید کرد.
تصویر نهضت مسکن بدون بانک!

به گزارش سایت خبری پرسون، رئیس‌جمهور در جلسه شورای‌ عالی مسکن که صبح دیروز برگزار شد، تأمین مسکن برای مردم را از اولویت‌های مهم دولت دانست و با تأیید اقدامات انجام شده در واگذاری زمین و ساخت مسکن از سوی دستگاه‌های مختلف، بر جدیت وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و بخش‌های مختلف برای تداوم این اقدامات در قالب نهضت ملی مسکن تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی تأمین زمین برای ساخت مسکن را از ضرورت‌های تحقق اهداف نهضت ملی مسکن دانست و با بیان اینکه در زمینه واگذاری اراضی مازاد دولت، گام‌های خوبی برداشته شده، از دستگاه‌های اجرایی که هنوز موفق به واگذاری اراضی مازاد خود نشده‌اند، خواست هر چه سریع‌تر نسبت به رفع مشکل و اجرای تکالیف خود در این زمینه اقدام کنند.

رئیسی با تأکید بر اهمیت پرداخت بموقع تسهیلات ساخت مسکن در جهش مسکن‌سازی، با بیان اینکه به موجب قانون بانک‌ها موظفند 20 درصد تسهیلات بانکی را به ساخت مسکن تخصیص دهند، تصریح کرد: اگر بانک‌ها امکان پرداخت تسهیلات به میزانی که قانون برای آنها تعیین کرده ندارند، باید به صورت شفاف به مردم اعلام و نسبت به آن میزان که قابل پرداخت است، اقدام کنند.

«تقدیر از اقدام بنیاد مسکن در ساخت سالانه 400 هزار مسکن روستایی در قالب نهضت ملی مسکن»، «تأکید بر استمرار بازرسی‌ها از مشاوران املاک و توجه به نقش اتحادیه‌ مربوط در نظم‌ بخشیدن به واحدهای صنفی و برخورد بموقع با متخلفان»، «تشدید نظارت بر سکوهای فعال در بازار مسکن»، «افزایش نظارت بر بازار اجاره‌بهای مسکن بویژه در پایتخت»، «بهره‌گیری از ظرفیت تعاونی‌های مسکن کارگری، کارمندی و روستایی در تولید مسکن»، «تأکید بر توجه ویژه به تولید فولاد و سیمان و عرضه آن با قیمت مناسب به مصرف‌کننده» از دیگر محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این جلسه بود.

رئیسی همچنین وزیر راه‌وشهرسازی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر کشور را مکلف کرد با برگزاری جلسه‌ای مشترک موضوع بیمه کارگران ساختمانی را با فوریت بررسی و راهکارهای مساعدت دولت برای تسریع در حل این موضوع را احصا کنند.

رئیس‌جمهور از دستگاه‌های اجرایی دخیل در ساخت مسکن نیز خواست در واگذاری پروژه‌های آماده، معطل بخش‌های دیگر نباشند و هر تعداد از واحدهای مسکونی را که آماده شد، به مردم واگذار کنند.

در ابتدای این جلسه که به فاصله 20 روز از جلسه قبلی شورای ‌عالی مسکن برگزار شد، استانداران استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان رضوی با ارائه گزارشی تفصیلی، اقدامات انجام شده در این استان‌ها برای ساخت مسکن در قالب نهضت ملی مسکن را تشریح کردند.

همچنین در این جلسه گزارش‌هایی از ساماندهی مشاوران املاک، شناسایی واحدهای صنفی متخلف و برخورد با آنها، مدیریت مجازی بازار مسکن با نظارت بر سکوها و بازاریابی شبکه‌ای در حوزه مسکن، میزان تولید فولاد و سیمان و مصالح ساختمانی و نحوه عرضه آن به بازار تولید مسکن، واگذاری زمین در قالب نهضت ملی مسکن و مسکن نیروهای مسلح، انبوه‌سازی بافت‌های فرسوده، مسکن روستایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر از سوی دستگاه‌های مختلف ارائه شد.

* اختصاص ۳۳ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از اختصاص ۳۳ هزار هکتار از زمین‌های وزارت راه‌وشهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن خبر داد. ارسلان مالکی در یک برنامه تلویزیونی آخرین جزئیات تامین زمین طرح نهضت ملی مسکن را تشریح کرد و گفت: قانون جهش تولید مسکن دارای وظایف زیادی است؛ چیزی که بر عهده ما است، تامین زمین آن است و چیزی که در این خصوص محقق شده، بالغ بر ۳۳ هزار هکتار از اراضی وزارت راه‌وشهرسازی است که بر اساس قانون در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار گرفته است.

وی افزود: ۲۴ هزار هکتار زمین هم در انتظار الحاق به محدوده شهرهاست.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره شناسایی اراضی دارای استعداد ساخت‌وساز و اختصاص آنها به طرح نهضت ملی مسکن نیز اعلام کرد: ۱۶ هزار هکتار از اراضی بخش خصوصی را شناسایی کردیم و توافق شده برای طرح نهضت ملی مسکن از آنها استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره ماده ۸ قانون جهش تولید و اجازه تغییر کاربری اراضی نیز تصریح کرد: بیش از ۲ هزار هکتار زمین در این بحث عملیاتی شده است.

ارسلان مالکی ادامه داد: ماده ۱۱ این قانون نیز تکلیف مقدمات الحاق اراضی را مشخص کرده که بر همین مبنا بالغ بر ۲۴هزار هکتار زمین را در دستور کار داریم. این مدیر ارشد بخش مسکن در توضیح ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن نیز اعلام کرد: این ماده بر بازپس‌گیری زمین‌ها اشاره دارد که در این بخش تاکنون درباره ۲ هزار هکتار زمین اقداماتی شده است.

وی درباره آخرین وضعیت مکان‌یابی شهرک‌ها، محدودیت‌های این مکان‌یابی‌ها، همکاری با نهادها، فرآیندهای ساخت، شناسایی اراضی دولتی و موانع طرح نهضت ملی مسکن نیز مواردی را مطرح کرد.

*** مرحله دوم طرح ساماندهی مشاوران املا آغاز شد

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران از آغاز مرحله دوم طرح ساماندهی مشاوران املاک در پایتخت و همزمان در سراسر کشور از دیروز خبر داد. حسین جنتی گفت: هفته گذشته جلساتی با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، اماکن، تعزیرات و پلیس اقتصادی داشتیم که مقرر شد با تجدید قوای مجدد از صبح امروز (دیروز) گشت‌های ساماندهی مشاوران املاک در مناطق مختلف تهران مستقر و مطابق فرآیندهای کاری، بازرسی از بنگاه‌های مشاور املاک انجام شود.

وی تصریح‌کرد: مهم‌ترین تخلفی که منجر به پلمب واحدها می‌شود، نداشتن مجوز فعالیت صنفی و تخلفات در گرفتن کمیسیون و حق مشاور املاکی است. جنتی رعایت عدالت در برخورد با موجران و مستأجران مطابق قوانین صنفی را از حقوق شهروندان برشمرد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران همچنین بیان ‌داشت: مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، به صورت هفتگی ۲۰۰ بنگاه مشاور املاک متخلف در شهر تهران در طرح مرحله دوم پلمب خواهد شد.

*** بانک‌هایی که از پرداخت وام ساخت مسکن‌ طفره می‌روند

3 هفته از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر پرداخت سهم مسکن از تسهیلات بانکی می‌گذرد و همچنان 80.2 درصد تعهد قانونی بانک‌ها برای پرداخت وام ساخت مسکن روی زمین مانده است. یکی از محورهای ساخت مسکن تامین مالی آن است، بر اساس تجربه‌های پیشین کشور در ساخت مسکن، این موضوع در قانون جهش تولید مسکن بر عهده‌ نظام بانکی قرار داده‌ شده ‌است. بر اساس ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها موظفند ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند.

با این حال و با وجود گذشت بیش از ۲۲ ماه از ابلاغ این قانون در ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، همچنان همکاری بانک‌ها با طرح نهضت ملی مسکن پایین‌تر از انتظار است. با وجود این بند قانونی، بر اساس اطلاعات دریافت‌شده از سامانه TEM وزارت راه و شهرسازی، نظام بانکی کمتر از ۲۰ درصد تعهدات خود برای پرداخت وام ساخت مسکن را به سرانجام رسانده ‌است.

* بیشترین تسهیلات پرداختی توسط 2 بانک مسکن و سپه‌

در این راستا، علی نادری‌شاهی، کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به آمار پرداخت تسهیلات ساخت مسکن عنوان کرد: بانک مسکن همچنان با پرداخت ۹۵ هزار میلیارد تومان بهترین عملکرد را داشته است و پس از آن بانک سپه‌ قرار دار‌د.

نادری‌شاهی عنوان کرد: سایر بانک‌ها در مجموع ۵ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند که کمتر از یک درصد از تعهد این بانک‌هاست.

این کارشناس مسکن تاکید کرد: بررسی این آمار نشان می‌دهد با وجود تاکید رئیس‌جمهور بر همکاری بانک‌ها با طرح نهضت ملی مسکن، به عنوان اولویت نخست دولت، همچنان در بر پاشنه‌ پیشین می‌چرخد و تغییری در رفتار بانک‌ها و اولویت‌های‌شان رخ نداده ‌است.

* دستور رئیس‌جمهور روی زمین است

این اتفاق در شرایطی رقم می‌خورد که 17 تیر 1402، رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی مسکن به بانک مرکزی دستور داد طی یک هفته آینده مشکل آن دسته از متقاضیانی را که موفق به دریافت تسهیلات ساخت مسکن نشده‌اند بررسی و در جهت رفع آن اقدام کند.

رئیس‌جمهور در این جلسه تاکید کرده بود نظام بانکی باید با متقاضیان برای بازپرداخت این تسهیلات همکاری بیشتری داشته باشد.

* منابع متعلق به مردم به جای توسعه رفاه صرف سودجویی برخی بانک‌ها می‌شود

اخیرا اضافه برداشت بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومانی یکی از بانک‌های خصوصی منتشر شد آن هم در حالی که بسیاری از مردمی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند چشم انتظار تسهیلات بانکی هستند. بر این مبنا مبلغ اضافه برداشت این بانک خصوصی، می‌توانست به جای اضافه برداشت این بانک صرف افزایش رفاه مردم شود. فرصت باقیمانده برای تحقق وعده‌‌ ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال به سرعت در حال تمام شدن است و دولت در ۲ سال باقی مانده باید با اتخاذ تصمیمات مهم و سخت، نظام بانکی را به همکاری در جهت اولویت‌ها و نیازهای مردم وادار کند.

وطن امروز

505247