8 تکنیک انتخاب رشته که هیچکس به شما نمی گوید!

داوطلبان آزمون سراسری برای اینکه بتوانند انتخاب رشته مناسبی داشته باشند، بهتر است که قبل از هر چیز از تکنیک‌های مهم گزینش کد رشته محل‌های کنکور سراسری آگاهی یابند، چراکه با اطلاع از نحوه اولویت‌بندی و چگونگی تکمیل فرم انتخاب رشته شرایط و شانس قبولی در دانشگاه‌های مورد نظر آنها افزایش می‌یابد.
تصویر 8 تکنیک انتخاب رشته که هیچکس به شما نمی گوید!

به گزارش سایت خبری پرسون، بعضاً افرادی بوده‌اند که نمره قبولی حد نصاب را در آزمون سراسری کسب کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند انتخاب رشته موفقی داشته باشند و شانس قبولی از دانشگاه‌هایی که می‌توانستند به راحتی در آنها پذیرش شوند را از دست داده‌اند.

دلیل آن هم چیزی جز عدم آشنایی با تکنیک‌های انتخاب رشته نبوده است. از این رو در این مقاله می‌خواهیم برخی از مهم‌ترین نکات و ترفندهایی که باید برای داشتن انتخاب رشته مناسب به آنها توجه کنید را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

ضرورت اطلاع از تکنیک‌های انتخاب رشته کنکور

همانطور که می دانید پس از برگزاری آزمون سراسری و اعلام نتایج، کارنامه اولیه داوطلبان منتشر می‌شود. افرادی که نمره حد نصاب را کسب کرده‌اند، می‌توانند وارد مرحله انتخاب رشته شوند.

همه داوطلبان چه افرادی که در آزمون سراسری شرکت کرده و قصد ادامه تحصیل در رشته‌های با آزمون را دارند و چه افرادی که برای ثبت نام بدون آزمون دانشگاه آزاد اقدام کرده و می‌خواهند در رشته‌های بدون کنکور تحصیل کنند، باید از روش‌ها و تکنیک‌های گزینش کد رشته محل‌ها و نکاتی که باید هنگام چیدمان و اولویت بندی انتخاب‌های خود به آن توجه کنند، مطلع باشند.

اگر شما مجاز به انتخاب رشته آزمون سراسری شده باشید، اما با ترفندها و تکنیک‌های انتخاب رشته‌هایی که شانس قبولی شما در آنها بیشتر است آشنایی نداشته باشید، عملاٌ زحمت یک ساله شما به هدر خواهد رفت؛ چراکه مرحله انتخاب رشته بسیار حساس است.

شما هر رشته‌ای را که براساس اولویت بندی سازمان سنجش در ابتدای فرم انتخاب رشته قرار داده باشید و براساس رتبه و تراز خود شانس قبولی شما در آن زیاد باشد، در همان رشته و دانشگاه پذیرش خواهید شد.

از آنجا که آینده تحصیلی و شغلی شما با انتخاب رشته اصولی گره خورده است، از این رو توصیه می‌کنیم حتماً به نکات مهم انتخاب رشته دقت کنید.

در ادامه به 8 تکنیک مهم که باید برای ثبت رشته‌های خود به آنها توجه داشته باشید، اشاره خواهیم کرد.

آشنایی با 8 تکنیک مهم انتخاب رشته کنکور

هنگامی که افراد وارد مرحله انتخاب رشته آزمون سراسری می‌شوند، عمدتاً این دغدغه را دارند که برای داشتن انتخاب رشته مناسب چه باید کرد؟ در این بخش قصد داریم مهمترین ترفندهای گزینش رشته‌های آزمون سراسری را به شما عزیزان معرفی کنیم.

توجه به رتبه بندی دانشگاه‌های موردنظر در سطح ملی و بین المللی

پس از دریافت کارنامه کنکور شما باید در اولین گام بدون در نظر گرفتن رتبه قبولی خود، ابتدا به رتبه دانشگاه‌ها در سطح ملی و بین المللی توجه نمایید.

در مجموع دو نوع رتبه بندی در نظام دانشگاهی کشور وجود دارد:

  1. رتبه بندی کلی

در این نوع رتبه بندی دانشگاه‌های کشور در دسته‌های زیر جای دارند:

  • دانشگاه سراسری دوره روزانه، شبانه (نوبت دوم) و پردیس خودگردان (ظرفیت مازاد)
  • دانشگاه آزاد اسلامی
  • دانشگاه غیرانتفاعی
  • دانشگاه پیام نور
  • موسسه‌های غیرانتفاعی
  • واحدهای علمی کاربردی کشور
  • دوره‌های مجازی سراسری، غیرانتفاعی و ..
  1. رتبه بندی جزئی

در رتبه بندی جزئی باید ببینید در 5 گروه آزمایشی تجربی، ریاضی، انسانی، زبان و هنر کدام رشته در کدام دانشگاه رتبه بهتری دارد.

به عنوان مثال در رشته مهندسی برق دانشگا امیر کبیر و صنعتی شریقف در جایگاه اول قرار دارند. رتبه بندی جزئی دانشگاه‌ها براساس معیارهایی چون تعداد مقالات بین المللی، مقالات داخلی، ژورنال‌ها و همایش‌ها صورت می‌گیرد.

توجه به بازار کار و آینده شغلی رشته مورد نظر

آن دسته از افرادی که می‌پرسند چگونه انتخاب رشته کنیم؟ در گام بعد باید به آینده شغلیو بازار کار رشته‌های مد نظر خود توجه کنند.

برخی از داوطلبان قبل از آزمون سراسری، رشته و دانشگاه خاصی را مد نظر قرار می‌دهند بدون اینکه بدانند آینده شغلی آن رشته و دروسی که باید پاس کنند چیست.

بنابراین توصیه ما به شما این است که حتماً قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته در مورد آینده کاری رشته‌ها و همچنین چارت دروس دانشگاهی که باید بگذرانید، تحقیق کنید. در این زمینه می‌توانید از کمک مشاوران تحصیلی و افراد آگاه به این حوزه استفاده کنید.

علاوه براین سعی کنید اصلاً خودتان را محدود به تعدادی رشته خاص نکنید. معمولاً در انتخاب رشته آزمون سراسری پیشنهاد می‌شود که حداقل 5 رشته دوره‌های مختلف و دانشگاه‌های متفاوت را انتخاب کنید.

توجه به فاکتورهای مهم انتخاب رشته

یکی دیگر از ترفندهایی که هنگام انتخاب رشته باید در نظر بگیرید توجه به فاکتورهایی هستند که هنگام ثبت رشته‌ها باید آنها را جدی بگیرید تا پس از قبولی به مشکل برنخورید.

برخی از این فاکتورها شهریه، علاقه، مسافت و .. هستند. مثلاً برخی از دانشگاه‌ها به جز دوره‌های روزانه، شهریه پرداز هستند.

شهریه دانشگاه آزاد و پردیس از همه بیشتر و شهریه پیام نور از همه دانشگاه‌ها کمتر است. در کل هنگام انتخاب رشته باید به فاکتورهای زیر توجه کنید:

  • جنسیت: برخی از رشته‌ها برای خانم‌ها و برخی از آنها برای آقایان شرایط شغلی و آینده کاری مناسبی ندارند.
  • بررسی شرایط خانوادگی و وضعیت تأهل: بعضی از افراد متأهل، نمی‌خواهند در دانشگاه‌هایی که از محل زندگی آنها دور است تحصیل کنند.
  • توجه به وضعیت اشتغال: افرادی که شاغل هستند، با توجه به شرایط شغلی خود غالباً در انتخاب رشته محدویت دارند.
  • توجه به هدف از تحصیل: برخی از افراد ممکن است هدف از تحصیل خود را ، آینده شغلی خاصی بدانند و برخی نیز صرفاً به علت شرایط نظام وظیفه و دریافت معافیت تحصیلی، خواهان ادامه تحصیل هستند و برخی نیز برای کسب مهارت در زمینه شغلی، وارد دانشگاه می‌شوند.
  • در نظر گرفتن رشته‌ها و دانشگاه‌ها
  • توجه به میزان شهریه
  • مسافت دانشگاه تا محل سکونت

چنانچه شما عزیزان داوطلب در مورد نحوه انتخاب رشته آزمون سراسری سؤال و ابهامی دارید می‌توانید با شماره 9099075307 تماس بگیرید تا مشاوران پاسخگوی سؤالات شما باشند.

توجه به ظرفیت‌های پنهان

آن دسته از داوطلبانی که رتبه لازم را برای اخذ پذیرش در رشته‌ها کسب نکرده‌اند، نباید امید خود را از دست بدهند، چراکه ممکن است راهی برای وجود به رشته و دانشگاه مد نظر آنها وجود داشته باشد.

برخی از دواطلبان آزمون سراسری که از رتبه خود راضی نیستند تصمیم می‌گیرند برای سال بعد تلاش کنند. بنابراین در اینجا چند ظرفیت خالی باقی خواهد ماند. تعداد این دسته از داوطلبان کم نیست و این ظرفیت جهت انتخاب رشته قابل توجه است.

به عنوان مثال در رشته‌هایی که در رتبه‌های زیر 1000 پذیرش دارند، ب میزان دو برابر یعنی بالای 2000 پذیرش انجام خواهد شد.

افرادی هم که توان پرداخت شهریه دوره پردیس خودگردان و دوره شبانه را ندارند، انصراف می‌دهند و همین باعث خالی شدن ظرفیت رشته‌ها می‌شود.

یا افرادی هستند که در دوره‌های روزانه بخاطر شاغل بودن نمی‌توانند شرکت کنند، از این رو شما می‌توانید روی این ظرفیت‌های خالی حساب کنید. فقط توجه کنید که این رشته‌ها را در ابتدای فرم انتخاب رشته به عنوان رشته‌های خوشبینانه قرار دهید.

توجه به سهمیه‌های کنکور سراسری

در نظر گرفتن سهمیه‌های آزمون سراسری و میزان بهره مندی شما از این سهمیه‌های مناطق محروم، سهمیه بومی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای بسیار اهمیت دارد. همانطور که می دانید بیشترین سهمیه قبولی مربوط به داوطلبان مناطق محروم یا منطقه 3 کنکور سراسری می‌باشد.

علاوه بر این شما با داشتن سهمیه بومی شانس قبولی بیشتری خواهید داشت، چراکه جزو افراد بومی استان شنخاته می‌شوید. برای شناسایی سهمیه‌های بومی، منطقه و ناحیه می‌توانید به دفترچه انتخاب رشته مراجعه کنید و قطب و ناحیه شهر خود را به راحتی بررسی کنید.

با انتخاب رشته‌هایی که در قطب و ناحیه بومی شهر سکونت شما قرار دارند، درصد قبولی شما بیشتر خواهد بود.

توجه به چینش کد رشته محل‌ها با توجه به ترفند کاهشی و افزایشی

از مهمترین مواردی که حتماً باید هنگام انتخاب رشته توجه داشته باشید، نحوه چینش و اولویت بندی رشته‌ها است، چراکه اگر شما ندانید رشته‌ها به چه ترتیب ثبت کنید، زحمت چند ساله شما در این مسیر به هدر خواهد رفت و ممکن است در رشته‌ای قبول شوید که اصلاً مد نظر شما نبوده است.

انتخاب رشته آزمون سراسری در 3 دسته خوشبینانه، منطقی و بدبینانه قرار دارند. شما باید در ابتدای فرم انتخاب رشته، دسته‌ای از انتخاب‌های خود را به رشته‌هایی اختصاص دهید که احتمال قبولی شما در آنها بسیار کم است و شامل 20 درصد از گزنیش شما می‌شود. این دسته جزو انتخاب‌های خوشبینانه شما هستند.

دسته دوم متعلق به انتخاب‌های منطقی می‌باشد که 50 درصد از انتخاب‌های شما را تشکیل می‌دهد و احتمال قبولی شما در آنها زیاد است. و ما دسته سوم دسته انتخاب‌های بدبینانه هستند که شناس پذیرش شما در آنها صددرصدی و تضمین شده است. این چینیش رشته‌ها در فرم انتخاب رشته 150 تایی بهترین تکنیک انتخاب رشته است.

استفاده از استراژی حذف کد رشته محل‌ها

هنگام انتخاب رشته دانشگاه‌های آزاد 100 انتخاب و برای انتخاب رشته سراسری امکان ثبت 150 کد رشته محل را دارید. گزینش رشته‌ها، براساس رشته، دانشگاه، دوره‌های تحصیلی امکان دارد که بیشتر از حد مجاز شود.

شما باید با در نظر داشتم شرایط خود، برخی از رشته‌ها را حذف کنید. مثلاً دانشگاهیی که مسافت انها از شما دور است را حذف نمایید.

دریافت مشاوره انتخاب رشته سراسری

یکی دیگر از 8 تکنیک مهم در هنگام گزینش رشته‌ها، دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور است. حتی برخی از مؤسسات، مشاوره انتخاب رشته رایگان را ارائه می‌کنند و شما می‌توانید از راهنمایی افراد خبره که در زمینه مشاوره تحصیلی سابقه مناسبی دارند، بهره مند شوید.

شما داوطلبان گرامی می‌توانید برای دریافت مشاوره انتخاب رشت سراسری با مشاوران برجسته آکادمی ایران تحصیل با داشتن سال‌ها سابقه درخشان در امر انتخاب رشته تحصیلی کنکور از طریق شماره 9099075307 تماس بگیرید و از راهنمایی‌های ارزشمند تیم متخصص این مجموعه بهره مند شوید.

سؤالات متداول

  1. ضرورت اطلاع از تکنیک‌های انتخاب رشته کنکور چیست؟

با اطلاع از ترفندهای انتخاب رشته کنکور شما می‌توانید شانس قبولی بیشتری در رشته مورد نظر خود داشته باشید.

  1. هشت تکنیک‌های انتخاب رشته کنکور کدامند؟

در این مقاله به 8 تکنیک‌های انتخاب رشته کنکور به طور کامل اشاره شد.

  1. برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور چه باید کرد؟

برای دریافت کردن مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران آکادمی ایران تحصیل در ارتباط باشید.

خلاصه مطلب

در این مقاله سعی کردیم به 8 تکنیک مهم انتخاب رشته کنکور که کمتر کسی در مورد آن‌ها می‌داند، اشاره کنیم. انتخاب رشته آزمون سراسری مرحله بسیار حساسی استا از این رو افرادی موفق به اخذ پذیرش در رشته‌های مورد نظر خود می‌شوند که استراتژی خاصی برای تکمیل فرم انتخاب رشته خود داشته باشند.

در کنار توجه به ترفندهای ارائه شده، سعی کنید از کمک مشاوران خبره در زمینه انتخاب رشته آزمون سراسری بهره ببرید.

شما داوطلبان گرامی می‌توانید با تیم مشاوره آکادمی ایران تحصیل از طریق شماره 9099075307 در ارتباط باشید تا در مسیر انتخاب رشته شما را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

505071