چه غذاهایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

ما روزانه با انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها مواجه می‌شویم که با ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی شویم. با تقویت سیستم ایمنی می‌توانیم بدن را در مقابل میکروب‌ها محافظت کرده و سیستم دفاعی با شناسایی ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌تواند اقدامات پیشگیرانه را در مقابل آنها انجام دهد. در این میان برخی مواد غذایی نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند که با شناخت مزایای آن می‌توانیم آنها را در سبد غذایی خود قرار دهیم. ما نیز در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که چه غذاهایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟
تصویر چه غذاهایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

به گزارش سایت خبری پرسون، ما روزانه با انواع میکروب‌ها و ویروس‌ها مواجه می‌شویم که با ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار بیماری‌های مختلفی شویم. با تقویت سیستم ایمنی می‌توانیم بدن را در مقابل میکروب‌ها محافظت کرده و سیستم دفاعی با شناسایی ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌تواند اقدامات پیشگیرانه را در مقابل آنها انجام دهد. در این میان برخی مواد غذایی نیز نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند که با شناخت مزایای آن می‌توانیم آنها را در سبد غذایی خود قرار دهیم. ما نیز در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که چه غذاهایی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟

تقویت سیستم ایمنی بدن چیست؟

تقویت سیستم ایمنی بدن شبکه‌ای پیچیده از سلول‌ها و اندام‌هاست که توانایی محافظت از بدن در مقابل ویروس‌ها یا میکروب‌ها دارد و در واقع به معنی بهبود عملکرد بدن در مقابله با عفونت‌هاست. در ادامه به برخی از روش‌های تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره شده است:

رژیم غذایی سالم: رژیم غذایی سالم شامل میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات و مواد غذایی حاوی پروتئین می‌شود، این مواد غذایی مقوی نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

خواب کافی: خواب به اندازه و کافی موجب استراحت بدن و تقویت بدن می‌شود و با استراحت کافی بدن توانایی مقابله با بسیاری از بیماری‌های عفونی را دارد.

ورزش: با انجام حرکات ورزشی منظم بدن سلول‌های ایمنی را تولید کرده و با فعال نگهداشتن آنها ضمن کاهش استرس، سیستم ایمنی بدن بهبود می‌یابد.

کاهش استرس: وجود استرس در بدن موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. روش‌های زیادی برای کنترل استرس وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به رژیم غذایی مناسب، ورزش و ... اشاره کرد.

عدم مصرف دخانیات و الکل: مصرف دخانیات و مواد الکلی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. با ترک استعمال سیگار یا الکل به نوعی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنید.

واکسن تقویتی: برخی واکسن‌های تقویتی و ویتامین‌ها بدن را در مقابل بسیاری از عفونت‌ها حفظ می‌کند، از جمله آنها می‌توان به واکسن آنفلوآنزا، کرونا، سرخک و ... اشاره کرد.

چرا تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد؟

زمانیکه میکروب‌ها وارد بدن می‌شوند در واقع سیستم ایمنی بدن توانایی مقابله با این ویروس‌ها را نداشته و ویروس توانسته به راحتی به بدن شما وارد شود. سیستم ایمنی بدن نقش اصلی در دفاع از بدن در مقابل بیماری‌ها و میکروب‌ها را دارد به همین دلیل تقویت آن اهمیت زیادی دارد. بدون تقویت سیستم ایمنی، بدن نمی‌تواند در برابر حملات ویروس‌ها مقابله کند. سیستم ایمنی بدن شبکه‌ای وسیع از سلول‌ها، اندام‌ها و پروتئین‌هاست که می‌تواند بافت‌های سالم را شناسایی کند.

با ورود ماده ناخواسته یا ویروس به بدن در نقش مقابله، سیستم ایمنی بدن موجب ایجاد حمله سیستم ایمنی بدن برای حفاظت از بدن در برابر ویروس‌ها می شود. سیستم ایمنی بدن سلول‌های مورد‌دار را شناسایی کرده و آنها را از بین می‌برد و در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن توانایی دفاع را نداشته و دچار بیماری می‌شود و حتی نیاز به مصرف داروهایی دارد که سیستم ایمنی بدن تقویت شود. گاهی اوقات بدن دچار خود ایمنی شده و به اشتباه بافت سالم را نیز ناسالم می‌شناسد که بدن را با مشکلات و ناراحتی‌هایی روبرو می‌کند. با توجه به همه این مواد می‌بینیم که تقویت سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد.

نقش 2 مورد از مواد غذایی در تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشابه و تقویت سیستم ایمنی بدن

نوشابه سیاه، زرد، لیموناد و همینطور خانواده و قوطی، به عنوان نوشیدنی محبوب بین افراد حاوی کافئین، قند و شکر و اسید است که می‌تواند برای بدن مضر باشد و موجب چاقی، پوسیدگی دندان یا ایجاد بیماری های قلبی و دیابت می‌شود. مصرف بیش از اندازه نوشابه می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و حتی شکر موجود در آن بدن را مستعد نفوذ باکتری‌ها می‌کند.

مصرف نوشابه می‌توان با تضعیف ایمنی بدن درصد ابتلا به سرماخوردگی، آنفوآنزا را افزایش داده و حتی تاثیری روی بهبود سیستم ایمنی بدن نیز ندارد. برای بهبود سیستم ایمنی بدن بهتر است میزان مصرف نوشابه را کاهش داده و به جای آن از نوشیدنی‌های سالم مانند آب میوه طبیعی، شیر یا آب بنوشید که سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کنند.

کنسرو مواد غذایی و تقویت سیستم ایمنی بدن

کنسرو مواد غذایی در انواع مختلف موجود است که حاوی مواد مغذی است و در بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش زیادی دارد.کنسرو مواد غذایی از راه‌های دریافت مواد مغذی است که ضمن مقرون به صرفه بودن می‌توانید با مصرف آن سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کنید. از جمله مواد مغذی که در کنسرو مواد غذایی وجود دارد در ادامه بیان شده است:

ویتامین C: ویتامین c نقش مهمی در حفاظت از سلول‌های بدن دارد و می‌تواند با کمک به تولید گلبول‌های سفید به بدن برای مقابله با عفونت‌ها و ویروس‌ها موثر باشد. ویتامین C حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به تقویت سلول‌های ایمنی کمک می کند.

ویتامین A: ویتامین A نیز با کمک به تولید گلبول‌های سفید خون نقش کلیدی در سلامت چشم، پوست و سیستم ایمنی بدن دارد.

روی: روی نیز یکی از مواردی است که در کنسرو خوراکی وجود دارد و با تقویت سیستمی ایمنی بدن احتمال ابتلا به عفونت‌ها، مشکلات پوستی را کاهش داده و با بهبود زخم‌ها نقش زیادی در تولید سلول‌های جدید در بدن دارد.

آهن: کنسرو موادغذایی حاوی آهن زیادی است که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. آهن ماده معدنی است که با خون‌سازی در بدن به حمل اکسیژن کمک می‌کند. با دریافت آهن از طریق غذا می‌توانید میزان روزانه لازم را در بدن تامین کرده و سیستم ایمنی بدن را نیز بهبود دهید.

در مصرف کنسرو موادغذایی بهتر است که کنسروهایی را که حاوی ویتامین C، ویتامین A، روی و آهن است را انتخاب کنید، از طرفی کنسروهایی که سدیم و مواد افزودنی مضر مانند BPA کمی دارند را انتخاب کنید.

انواع کنسرو مواد غذایی و فواید آن برای تقویت سیستم ایمنی بدن

کنسرو ماهی تن و کیلکا 120و 180 گرمی منبع خوب مواد مغذی است که ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن به شما در ذخیره غذا در طولانی مدت نیز کمک می‌کند. در ادامه برخی از انواع کنسرو مواد غذایی مقوی و مغذی که فواید زیادی برای بهبود ایمنی بدن دارد را بیان کرده‌ایم:

کنسرو ماهی: ماهی منبعی سرشار از پروتئین، ویتامین D، امگا3 است با بهبود سیستم ایمنی بدن از التهابات بدن نیز می‌کاهد.

کنسرو سبزیجات: سبزیجات منبع حاوی انواع ویتامین، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی است که با استفاده میزان مورد نیاز بدن نقش زیادی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد و از سلول‌های بدن در مقابل ویروس‌ها و عفونت‌ها کمک می‌کند.

کنسرو میوه: کنسرو انواع میوه حاوی ویتامین C است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان از بدن در مقابل آسیب به سلول‌ها حفاظت می‌کند. از طرفی با تولید گلبول‌های سفید خون به بدن برای مقابله با عفونت‌ها نیز کمک می‌کند.

کنسرو حبوبات: حبوبات منبع خوبی از پروتئین، فیبر و آهن است که با حمل اکسیژن بخصوص در گلبول‌های قرمز خون نقش اساسی را در ساخت و ترمیم بافت‌های بدن دارد. فیبر موجود در حبوبات نیز به سلامت دستگاه گوارش کمک کرده و آهن موجود در آن نیز در حمل اکسیژن نقش مهمی دارد.

جمع‌بندی

در این مقاله تلاش کردیم که در خصوص نقش دو ماده غذایی نوشابه و کنسرو در تقویت سیستم ایمنی بدن مطالبی را بیان کرده و در ادامه نیز مطالبی را راجع به اینکه چه مواد غذایی را مصرف کنیم و از چه مواد غذایی دوری کنیم که موجب بهبود سیستم ایمنی بدن شود بیان کردیم. تغذیه سالم ضمن تقویت سیستمی ایمنی بدن به شما کمک می‌کند که از بدن خود مقابل بیماری‌ها و عفونت‌ها محافظت کنید.

504086