جزئیات تهاتر تهران - اسلام آباد اعلام شد / تهاتر در 10 گروه کالایی

سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران اعلام کرد: صادرکنندگان می‌توانند در 10 گروه کالایی با استفاده از مکانیسم تهاتر به پاکستان کالا صادر کنند.
تصویر جزئیات تهاتر تهران - اسلام آباد اعلام شد / تهاتر در 10 گروه کالایی

به گزارش سایت خبری پرسون، طبق اعلام سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، صادرکنندگان ایرانی می‌توانند 10 گروه کالایی شامل میوه‌ها، آجیل و سبزیجات، ادویجات، مواد معدنی و فلزات، ذغال‌سنگ و محصولات آن، نفت خام، گاز مایع، گاز طبیعی، محصولات شیمیایی انواع کود، اقلام پلاستیکی و چرمی، پوست خام، محصولات پشم خام و محصولات آهنی و فولادی را با بهره‌گیری از مکانیسم تهاتر به پاکستان صادر کنند.

اخیرا علی فکری، رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در نامه‌ای به احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی از تصمیم پاکستان مبنی بر تهیه و ارسال دستور العمل تهاتر با کشورهای ایران، روسیه و افغانستان خبر داد.

در این نامه آمده است: این دستورالعمل به طور رسمی به فعالان اقتصادی در ایران، روسیه و افغانستان اجازه می‌دهد که بدون استفاده از دلار یا هرگونه ارز یا ابزارهای مالی دیگر به صورت پایاپای نسبت به تبادل تجاری بر پایه مکانیسم تجارت تهاتری با طرف پاکستانی اقدام کنند.

او افزود: دولت پاکستان فهرستی از چهار بخش از گروه‌های مختلف کالایی را با استفاده از این مکانیسم مشخص کرده که طبق آن نهادهای خصوصی و دولتی پاکستانی می‌توانند 26 گروه کالایی را به افغانستان، ایران و روسیه صادر و 10 گروه کالایی از ایران و افغانستان و 11 گروه کالایی را از روسیه به پاکستان وارد کنند.

به گفته فکری، گروه‌های کالای مجاز به صادرات از ایران شامل میوه‌ها، آجیل و سبزیجات، ادویجات، مواد معدنی و فلزات، ذغال‌سنگ و محصولات آن، نفت خام، گاز مایع، گاز طبیعی، محصولات شیمیایی انواع کود، اقلام پلاستیکی و چرمی، پوست خام، محصولات پشم خام ، محصولات آهنی و فولادی است.

503389