ارتباطات سیاسی

ارتباطات سیاسی بایــد به عنوان واحد درســی در رشــته های ارتباطــات، روزنامه نــگاری، و روابط عمومی تدریس شود تا مدیران آن ها بتوانند حداقل با الفبای ارتباطات سیاسی که در دنیای کنونی نیاز اصلی گفتگوها به حســاب می آید آشــنا شــوند.
تصویر ارتباطات سیاسی

به گزارش سایت خبری پرسون، قربانعلی تنگشیر استاد دانشگاه در یادداشتی نوشت: با افزایش سطح سواد اعم از سواد اطلاعاتی، سواد آموزشی، ســواد آکادمیک به ویژه سواد رسانه ای در جهــان نیاز به ارتباطات سیاســی از اهمیت ویژه برخوردار اســت.

هر چه بیشــتر به ســوی آینده می رویم ســهم و تاثیر گفتمان های خرد از رهگذر شــبکه های اجتماعی بر جامعه شبکه ای یا جامعه اطلاعاتی خیلی بیشــتر می شود. برای به مطالعه رسانه های ً ارتباطات سیاسی باید حتما جدیدتر در ســاحت سیاست پرداخته شود ما در ارتباطات سیاســی نیاز به مشــاوران سیاسی و تبلیغاتی داریم که با اســتفاده از رسانه ها بتوانند به اهداف سیاسی مورد نظر خود تحقق بخشند و بتوانند مسیر انتقادی را یاد دهند.

یکی از حوزه های مهم ارتباطات سیاسی انتخابات است که رسانه ها در آنجا بر مشــارکت سیاسی اثر گذار می شوند و اهمیت ارتباطات سیاسی به خوبی دیده می شود و همه ما باید به یک سری واقعیت های اجتماعی تن بدهیم و این موضوع مدیون شبکه های اجتماعی اســت و این امر به مرور ســهم و جایگاه مردم را بالا می برد.

ارتباطات سیاســی ســه ضلع دارد: حکومت کنندگان، حکومت شوندگان و ضلع سوم الیت های فکری هستند که همگی باید بتوانند با استفاده از رسانه های جریان اصلی استیای خود را قوام بخشند می توان با استفاده از نخبگان سیاسی، تجاری و هنر به طور مستقیم از طریق رسانه های جمعی از جمله برنامه هــای متعدد تلویزیونی و روزنامه هــا با مردم حتی با دیگر سیاســتمداران ارتباط برقرار کرد.

این ارتباط گونه ای از ارتباط سیاسی است حتی ارتباط غیر مستقیم نخبگان با مردم نیز نوعی از ارتباطات سیاســی است حتی اعتراض توده مردم در جهان از طریق راه های خشونت بار یا صلح آمیز نوعی پیــام دادن به دولت های خود محسوب می شــود که بازهم ارتباط سیاسی اتفاق افتاده اســت.

ما در ایران منابع در حوزه ارتباطات سیاسی و حتی روابط عمومی سیاسی نداریم چون ارتباطات سیاسی در هر دوره ای از زمان متفــاوت بوده با توجه به نوع حکومت ها به نیازهای جامعه خودشان سوگیری سیاسی گونه ها و جنبه های آن قدرت تاثیر رسانه ها در عصر جدید و نیز مالکیت رسانه ها از ستون های اصلی ارتباطات سیاسی در دنیای کنونی است. ارتباطات سیاســی به شکل علمی و دقیق آن محصول عصر مدرن است. ارتباطات سیاسی بایــد به عنوان واحد درســی در رشــته های ارتباطــات، روزنامه نــگاری، و روابط عمومی تدریس شود تا مدیران آن ها بتوانند حداقل با الفبای ارتباطات سیاسی که در دنیای کنونی نیاز اصلی گفتگوها به حســاب می آید آشــنا شــوند.

بخشــی از ارتباط میان این دو طبقه مربوط به حوزه ارتباطات انسانی و قسمتی هم ارتباطات رسانه ای می شود، یک سری پیام های سیاسی از طبقه حاکم می آید تاثیر می گذارد بازخورد می دهد کــه دوباره برمی گردد یعنی یک چرخــش اتفاق می افتــد. روابط عمومی سیاســی یعنی همــان کارکردهایی که نظام روابــط عمومی می تواند به صورت حرفه ای در تصمیم گیریهای سیاسی داشــته باشد. باید یک نظام رسانه ای مدرن داشته باشیم. روابط عمومی به عنوان یک زیر نظام از مجموعه کان دولت است. نظام رسانه ای باید بتواند اولویت ها، محدودیت ها، مطالبات و خواسته های مردم و افکار عمومــی را خارج از نهاد قدرت به کمک روابط عمومی پیگیری کند. ارتباطات سیاسی که به مثابه اســتفاده از ابزار ارتباطی در حوزه سیاسی می باشد را جدی بگیریم، یاد بگیریم و عمل کنیم.

منبع: آفتاب یزد

491064