چالش‌های تمرکززدایی در مقابل جهان رمزارزها: پافشاری مکانیزم PoW

از زمان انتشار وایت پیپر بیتکوین توسط ساتوشی ناکاموتو، ۱۵ سال گذشته است. ناکاموتو تنها در ۳,۱۹۲ کلمه و ۹ صفحه، نقشه‌ی نوآورانه‌‌ای برای یک سیستم پولی الکترونیکی همتا به همتا ارائه کرد. این سیستم از مکانیزم Proof of Work (PoW)  و یک سیستم تحریک عملی برای اطمینان از امنیت شبکه استفاده می‌کرد.
تصویر چالش‌های تمرکززدایی در مقابل جهان رمزارزها: پافشاری مکانیزم PoW

به گزارش سایت خبری پرسون، وایت پیپر بیتکوین به عنوان یک کمک نوآورانه به رمزارزها، به دلیل ویژگی‌های نوآورانه، امنیت و تمرکززدایی که ارائه کرده بر تمام بازار رمزارزها تأثیر قابل توجهی گذاشته است. با مکانیزم تایید PoW خود، بیتکوین به عنوان یکی از محبوب‌ترین رمزارزها در سراسر جهان ظاهر شده است، از آنجایی که ماهیت آن تمرکز و انحصارزدایی است. علاوه بر این، موفقیت بیتکوین به ایجاد نوآوری و توسعه بسیاری از رمزارزهای دیگر الهام بخشیده است و باعث افزایش شتاب در کل بازار رمزارزها شده است.

اما با این حال، با افزایش رواج رمزارزها و گسترش کاربردهای آنها، مکانیزم‌‌های تایید دیگری مانند Proof of Stake (PoS) و نسخه‌های مختلف آن مانند Delegated Proof of Stake (DPoS) بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. به خصوص زمانی که اتریوم، دومین رمزارز بزرگ جهان، از PoW به PoS گذار کرد، این موضوع منجر به بحث‌‌های گسترده داخل جامعه کریپتو درباره مزایا و معایب PoW و PoS شد.

نسبت به PoW، توانایی PoS در افزایش کارآیی و کاهش مصرف انرژی و هزینه‌‌های استخراج برای استخراج کنندگان دارد. با این حال، یکی از چالش‌های مورد توجه در مقابل PoS، مسئله "تمرکززدایی" است. مکانیزم PoS حق سهامداری را به افرادی می‌دهد که مقداری مشخصی از یک رمزارز را در اختیار دارند. صاحبان بزرگ‌ترین مقادیر رمزارز می‌‌توانند کنترلی بر حق سهامداری کل شبکه داشته باشند و نگرانی‌هایی درباره تمرکززدایی و مبحث امنیت ایجاد کنند.

به عنوان مثال، بر اساس داده‌‌های Dune، Lido، بزرگترین پروتکل liquid-staking در شبکه اتریوم، در حال حاضر تقریباً ۱۳.۰۸ میلیارد دلار ارزش کلی قفل شده (TVL) را در اختیار دارد و با سهمی بیش از ۷۷٪، در بازار حاکم است. در مقابل، حتی در بین استخرهای برتر استخراج بیتکوین که به خاطر سطح بالای تمرکززایی آنها مورد انتقاد گسترده قرار دارند، استخر ViaBTC که در رتبه‌بندی بین برترین‌ها قرار دارد، سهم بازار حدود ۸.۸۸٪ را دارد.

به راستی، تمرکززدایی پایه‌ و اساس توسعه پایدار صنعت رمزارزهاست و همچنین باور بنیادی این صنعت را نمایان می‌سازد. این همچنین پایه‌ای است که توسط وایت پیپر بیتکوین و ساتوشی ناکاموتو گذاشته شده است و برای این صنعت تعیین کننده است.

بزرگترین مزیت PoW در تمرکززدایی آن است. در مکانیزم PoW، هر نود فرصتی برای تبدیل شدن به یک تأییدکننده یا ولیدیتور دارد و هر استخراج کننده‌‌ای با سخت‌افزار مناسب می‌تواند در فرایند استخراج شرکت کند. این امکان فراهم شده که نودها به صورت جهانی پخش شده باشند و یک سیستم شبکه توزیعی را تضمین کنند. در نتیجه، در مقایسه با مکانیزم PoS، یک سیستم شبکه‌ای که از PoW استفاده می‌کند، بیشتر تمرکززدایی شده و می‌تواند به‌طور مؤثری از کنترل یک نهاد یا فرد بر روی شبکه جلوگیری کند.

توزیع جهانی نود‌‌های بیتکوین

یک نفر PoW را با PoS مقایسه کرده است تا نمونه‌‌ای از این زیرساخت داشته باشیم: PoW مشابه یک موتور احتراق داخلی است که سوخت مصرف می‌کند و گازهای خروجی تولید می‌کند، اما عملکرد قوی و همچنین حسی از زیبایی مکانیکی سنتی را به ارمغان می‌آورد. از سوی دیگر، PoS مشابه یک موتور الکتریکی پیشرفته و سازگار با محیط زیست است که گازهای خروجی تولید نمی‌کند، اما ممکن است در برخی موقعیت‌های خاص محدودیت‌‌هایی داشته باشد.

بیتکوین بر تمرکز بر مصرف و رقابت بر سر منابع پردازشی تاکید دارد، در حالی که اتریوم مالکیت و حاکمیت جامعه درباره توکن‌‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد. دشوار است تعیین کنیم کدام یک در افق فعلی برتر است. البته اعتقاد و فناوری دو بعد متمایز است. اعتقاد هماهنگی جامعه را تقویت می‌کند، در حالی که فناوری این اعتقادها را به واقعیت می‌پیوندد. بیتکوین به عنوان یک زنجیره عمومی عمل می‌کند که هدف آن ارائه منابع قابل اعتماد و اساسی است و همچنین تحت تأثیر اعتقاد جامعه قرار دارد. این اعتقاد سادگی را به بیتکوین عطا کرده است و در عین حال توسعه و نوآوری مداوم از آن پشتیبانی می‌کند.

از دیدگاه فردی، جامعه بیتکوین حامی قاطع مکانیزم PoW است. با این حال، از دیدگاه سازمانی، استخرهای استخراج نیز به شدت حامی مکانیزم PoS هستند. برخی ادعا می‌کنند استخرهای استخراج باعث متمرکز شدن بیشتر رمزارزهای مبتنی بر PoW مانند بیتکوین شده‌اند. با این حال، این ادعا صحیح نیست. کافیست به استخرهای استخراج که تجربه کار در این صنعت را دارند، مثل استخر ViaBTC نگاهی بیندازید که در ابتدا با هدف کاهش موانع مشارکت تمامی کاربران در استخراج رمزارزها تأسیس شد. بدون وجود استخرهای استخراج، با افزایش هشریت و سختی شبکه، استخراج رمزارزها فقط برای تعداد کمی از ماینرها قابل انجام خواهد بود. کسانی که هشریت محدودی دارند، به سختی کسب سود را تجربه خواهند کرد.

می‌توان گفت استخرهای استخراج به حفاظت از شبکه بیتکوین کمک می‌کنند و توسعه بیتکوین را تسهیل می‌کنند. علاوه بر بیتکوین، پروژه‌های کریپتویی مانند لایتکوین و کسپا نیز اصول PoW را در خود جای داده‌اند. “لایتکوین به منزله‌ی نقره در برابر طلای بیتکوین است." لایتکوین (LTC)، یک ارز فورک شده از بیتکوین است و بر پایه همان تکنولوژی زیربنایی استوار است و به همین دلیل در همان جهت حرکت می‌کند.

کسپا به عنوان یک ستاره در میان پروژه‌های PoW شناخته شده است. در حالی که تلاش می‌کند به حل معمای سه وجهی بلاکچین در مورد توازن بین غیرمتمرکزسازی، قابلیت مقیاس‌پذیری و عملکرد بالا بپردازد، اولویت اصلی جامعه کسپا بر مقیاس‌پذیری است که اصولی اساسی برای جامعه کریپتو و فناوری بلاکچین است. به همین دلیل، جامعه نیز به ساخت یک سازمان خودکار غیرمتمرکز (DAO) که به مکانیزم PoW پایبند است، متعهد شده است.

لازم به ذکر است که چندین استخر استخراج سرویس‌های استخراج را برای KAS، نماد اصلی پروتکل کسپا، معرفی کرده‌اند. ViaBTC، یکی از استخرهای استخراج جامع رمزارزها در جهان است و، همچنین اخیراً استخر KAS را راه ‌اندازی کرده است. در آخرین رویداد استخر، کاربران ViaBTC که در استخر KAS به استخراج مشغول می‌شوند، می‌توانند به مدت یک ماه از پرداخت کارمزد صفر و دریافت بدون کاستی درآمد و سود خود به عنوان پاداشی و به پاس حمایت از استخراج رمزارزهای متکی به PoW بهره‌‌مند شوند.

یک باور جهان شمول وجود دارد که PoW امنیت بهبود یافته و درجه‌ی بالاتری از غیرمتمرکز بودن را فراهم می‌کند، در حالی که PoS سرعت و قابلیت مقیاس‌پذیری بهتری ارائه می‌‌دهد. با این حال، پروژه‌‌هایی مانند کسپا توانسته‌‌اند توازنی بین سرعت و قابلیت مقیاس‌پذیری برقرار کنند و به ‌همین ترتیب تصویری نوعی از هر دو مکانیزم ارائه دهند. با وجود اینکه PoW به عنوان یک مکانیزم توافق قدیمی و کلاسیک در نظر گرفته می‌شود، PoW همچنان از طریق نوآوری فناورانه در حال تکامل است. بنابراین قابل پیش بینی است که پروژه‌‌های جدید مبتنی بر PoW مانند کسپا که به "مثلث غیرممکن بلاکچین" پاسخ دهند و توسعه فناوری بلاکچین را به مرحله بعدی سوق دهند.

490447