حاشیه نگاری سفر رئیسی به ونزوئلا؛

آیا ایران مادرخرج ونزوئلا است؟/ ویراژ سمند، پراید و ساینا در خیابان‌های کاراکاس/حاج قاسم؛ محبوب ونزوئلایی‌ها

محمد نسیمی فعال رسانه ای که رئیس جمهوری را در این سفر همراهی می‌کرد، حاشیه‌هایی را از ۲ روز مهمان نوازی ونزوئلا از هیئت ایرانی نگاشته که در ادامه می‌خوانیم:
تصویر آیا ایران مادرخرج ونزوئلا است؟/ ویراژ سمند، پراید و ساینا در خیابان‌های کاراکاس/حاج قاسم؛ محبوب ونزوئلایی‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، سید ابراهیم رئیسی دو شنبه ۲۲ خرداد در راس هیئتی عالیرتبه در پاسخ به دعوت نیکولاس مادورا رئیس جمهوری این کشور به کاراکاس پایتخت این کشور سفر کرد؛ امضای ۱۹ سند همکاری و مشارکت در حوزه‌های «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، ‌ بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و توسعه همکاری‌های معدنی» و دیدار با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس ونزوئلا و توافق بر سر افزایش مبادلات تجاری تا ۲۰ میلیارد دلار از جمله دستاوردهای سفر دو روزه رئیسی به کاراکاس بود.

محمد نسیمی فعال رسانه ای که رئیس جمهوری را در این سفر همراهی می‌کرد، حاشیه‌هایی را از ۲ روز مهمان نوازی ونزوئلا از هیئت ایرانی نگاشته که در ادامه می‌خوانیم:

ادای احترام سیمون بولیوار؛ نخستین برنامه رئیس جمهوری در کاراکاس

به همراه رئیس جمهوری، وزرای بهداشت، خارجه، نفت و ارشاد و سایر اعضای هیئت هراه رئیس جمهوری ساعت ۵ صبح پاویون جمهوری فرودگاه مهرآباد تهران را ترک کردیم و پس از ۱۵ و نیم ساعت پرواز، حدود ساعت ۱۳ به وقت محلی به کاراکاس رسیدیم؛ آقای رئیسی در بدو ورود به مقبره سیمون خوسه آنتونیو د لا سانتیسیما ترینیداد بولیوار ای پالاسیوس پونته‌ای بلانکو معروف به سیمون بولیوار فرمانده انقلابی و سیاستمدار ونزوئلایی و رهبر انقلاب‌های آزادی‌بخش آمریکای لاتین از استعمار اسپانیا رفت.

رئیس جمهوری در مقبره سیمون بولیوار ضمن ادای احترام به جایگاه او، در یادداشت یادبودی نوشت: «مبارزات مردم آمریکای لاتین به ویژه مردم ونزوئلا علیه نظام سلطه و استکبار جهانی قابل تقدیر می‌باشد. بدون تردید راه استقلال و آزادی و اجرای عدالت، مقاومت و ایستادگی می‌باشد. بدون تردید مردم ونزوئلا و دولت می‌توانند کشور را بدون دخالت بیگانگان به ویژه آمریکایی‌ها بسازند. به امید پیروزی نهایی و اجرای عدالت»

استقبال مادورا از رئیسی؛ اجرای سروت ملی ایران با لهجه اسپانیولی

پس از ادای احترام به مقبره‌ی سیمون بولیوار، آقای رئیسی جمهور «میرا فلورس» یا همان کاخ ریاست جمهوری ونزوئلا رفتو در آنجا به صورت رسمی از سوی «نیکولاس مادورو» همتای ونزوئلایی خود مورد استقبال قرار گرفت. نکته‌ی قابل توجه در مراسم استقبال این بود که ونزوئلایی‌ها سرودهای ایرانی مانند سرود ملی ایران را تمرین و اجرا کردند؛ ادای کلمات سرود ملی ایران با لهجه‌ی اسپانیولی بسیار جالب بود و این اجرا بازتاب بسیار خوبی برای تیم ایرانی داشت. در گفت‌وگوها با برخی ونزوئلیایی‌های حاضر در مراسم، متوجه شدم که آنها نگاه بسیار مثبتی به ایران دارند؛ آنجا که چند نفرشان گفتند که «امیدواریم که توافق‌های رئیس‌جمهورهای دو کشور بتواند اجرا شود چون در راستای منافع دو ملت هست»؛ از این موضوع اطمینان پیدا کردم.

خاطره گویی مادورا از حاج قاسم

پس از استقبال رسمی و گفت و گوهای دوجانبه - که البته نخ تسبیح تمام این گفت‌وگوها حاج قاسم را می‌توان نامید – مادورو نکات جالب توجهی را بیان کرد؛ او گفت که «در زمانی که زیرساخت‌های ونزوئلا مورد حمله سایبری قرار گرفت، رئیس‌جمهور ونزوئلا از سردار سلیمانی درخواست کمک کرده بود و سردار سلیمانی تیم‌هایی را برای کمک به ونزوئلا ارسال کرده بود؛ ونزوئلایی‌ها با کمک ایرانی‌ها توانستند حملات سایبری را خنثی کنند»؛ شنیدن این موارد از زبان رئیس‌جمهوری ونزوئلا باعث افتخار و غرور ایرانی‌ها بود.

رئیس جمهوری خسته از مسیر راه اما پر انرژی در دیدار با فعالان اقتصادی

پس از کاخ ریاست‌جمهوری، دیدارهای آیت‌الله رئیسی تا دیروقت ادامه داشت و ساعت ۹ و نیم شب آقای رئیسی با تجار و فعالین اقتصادی ونزوئلایی و ایرانی که در ونزوئلا فعالیت دارند، دیدار کردند و خستگی سفر و پرواز طولانی پانزده ساعته‌ و همچنین دیدارهای متعدد در چهره‌ی رئیس‌جمهوری ایران مشاهده می‌شد؛ با این حال رئیس جمهوری برای دیدار با فعالان اقتصادی وقت و انرژی زیادی گذاشتند؛ این دیدار تقریباً ۳ ساعت به طول انجامید و تا ساعات اولیه‌ی بامداد ادامه داشت؛ برای رئیس‌جمهوری مهم بود که پای درد و دل و سخنان فعالین اقتصادی ایرانی و ونزوئلایی بنشیند. در این دیدار مقرر شد که خانه‌های علم و فناوری در دو کشور فعال شود و موانع گمرکی و صادراتی و وارداتی تعدیل شود تا حجم تجارت و حجم فعالیت‌های اقتصادی میان دو کشور گسترش پیدا کند.

بنزین؛ کالایی که در روزهای سخت میان تهران و کاراکاس تبادل شد

در ترددهایی که در خیابان‌های کاراکاس داشتم، با برخی از رهگذران و جوانان گفت‌وگوهایی درباره ایران داشتم؛ نظر مردم اینجا درباره ایران این بود که ایران و ونزوئلا کنار هم هستند و برادرند و روزهای سخت به داد هم می‌رسند؛ یکی از دانشجویانی با او که صحبت می‌کردم ایران را دلیل نخستین تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا می‌شناخت؛ او علت این تحریم را صادرات بنزین به ایران در زمانی میدانست که صادرات بنزین به ایران قطع شده بود و ونزوئلا به ایران بنزین فرستاد؛ او همچنین معتقد بود که ایران طی سال‌های اخیر که ونزوئلا در ایام سختی قرار داشت، خیلی برادرانه کنار این آنها ایستاد و بدون هیچ چشم داشتی کمک کرد؛ او این اقدام را مثبت می‌دانست.

حاج قاسم؛ محبوب ونزوئلایی‌ها

مردم ونزوئلا حاج قاسم را به اسم «ژنرال قاسم سلیمانی» صدا می‌کنند و او را خیلی دوست دارند و به عنوان برادر هوگو چاوز و مادورا میشناسند؛ آنها همچنین معتقدند که آمریکا به عنوان امپریالیسم جهانی باعث ترور حاج قاسم شد. از دیگر نشانه‌هایی که حاکی از محبوبیت حاج قاسم سلیمانی کاراکاس بود، تصاویری از ایشان در کنار رهبران انقلابی ونزوئلا بود؛ در خیابانی که به آرامگاه هوگو چاوز رئیس جمهوری فقید ونزوئلا منتهی می‌شود، تصاویری از هوگو چاوز، چگوارا و حاج قاسم روی دیوارها نقش بسته است. در این سفر عنوان شد که قرار است تندیسی از شهید سلیمانی در مجموعه مقبره سیمون بولیوار نصب شود.

ویراژ سمند، پراید و ساینا در خیابان‌های کاراکاس

در رفت‌و آمدهایی که در کاراکاس داشتیم، آنچه که زیاد به چشم می‌آمد، ترافیک بود؛ ترافیکی کلافه کننده شبیه آنچه که برخی روزها در تهران تجربه کرده‌ایم. تردد خودروهای ایرانی از جمله سمند، پراید و ساینا دیده از دیگر تصاویری بود که کاراکاس را به شهری آشنا برای ایرانیان تبدیل می‌کند. وجود خیابانی به نام تهران در مرکز شهر کاراکاس هم از نکات جالب بود. شهر کاراکاس مونوریل بسیار زیبایی دارد و وقتی آن را دیدم به‌یاد مونوریل افتتاح‌نشده‌ی قم و کرمانشاه افتادم و از این بابت بسیار حسرت خوردم.

درخصوص مردم ونزوئلا هم نکته‌ی قابل توجه، شباهت آن‌ها به مردم ما بود؛ اشتراکات فراوانی میان ایرانی‌ها وآمریکای لاتین وجود دارد؛ دستفروش‌هایی که در خیابان‌های مرکز شهر کاراکاس هستند، پول و تمبرهای قدیمی، دستبندهای دست‌ساز، لباس، مواد غذایی مثل هات‌داگ و حتی غذایی محلی شبیه به فلافل یا پیراشکی را را بساط می‌کنند و در آن‌جا بسیار مرسوم است.

گله مردم ونزوئلا از کمبود تراکتور ایرانی در کاراکاس

گله ای که مردم اینجا داشتند این بود که چرا در ۸ سال دولت قبل، خط تراکتورسازی ایران در ونزوئلا تعطیل شده بود و قطعات مورد نیاز این تراکتورها در کاراکاس نبود؛ اما ظاهراً با دستور آقای رییسی این خط در سال گذشته راه اندازی شده و به محصول رسیده است.

آیا ایران مادرخرج ونزوئلا است؟

ونزوئلا پر است از معادن و بزرگترین منابع ثابت شده نفت دنیا را دارد؛ این کشور دارای معادن بسیار طلا، ذغال سنگ و الماس است و برخلاف نظر مردم در جامعه ما که فکر می‌کنند که ما مادر خرج ونزوئلا هستیم، آنها بسیار ثروتمند هستند. یکی از پروژه‌های فنی و مهندسی که ایرانی‌ها در حوزه مسکن در ونزوئلا اجرا کردند، نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار برای بخش خصوصی سود و آورده داشته است که اسن نشان از مزایای روابط ایران با ونزوئلا است.

مگاسیس فروشگاهی ایرانی با ۲ هزار کالا در دل کاراکاس

در کاراکاس یک فروشگاه بزرگ ایرانی به نام مگاسیس وجود دارد و این نام از روستایی در استان خوزستان استعاره گرفته شده و در این فروشگاه بسیاری از کالاهای ایرانی عرضه می‌شوند؛ با برخی از مشتریان این فروشگاه که صحبت می‌کردم، از محصولات آرایشی بهداشتی ایرانی مانند کرم‌های مرطوب‌کننده و لوسیون‌ها و همچنین از مواد غذایی ایرانی رضایت داشتند. رییس جمهوری در دومین روز سفر خود به ونزوئلا به مجلس ملی این کشور رفت و سپس از فروشگاه بزرگ مگاسیس دیدن کرد.

وقتی رئیسی توسط دانشجویان ونزوئلایی تشویق شد/ مادورا: تهران و کاراکاس؛ برادرانه‌ای با ۱۶ ساعت فاصله

دیدار با دانشجویان و جوانان ونزوئلایی بود مراسمی خیلی شاد و سرزنده‌ای بود که با استقبال پر شور جوانان ونزوئلایی برگزار شد؛ رییس جمهوری در این دیدار نکاتی را مطرح کرد که یکی از آنها «حذف دلار از معادلات و معاملات جهانی بود»؛ این جملات با تشویق ممتد جوانان ونزوئلایی مواجه شد؛ نکته بعدی این دیدار اشاره رییس جمهوری به این بود که سازمان ملل باید سازمان همه ملت‌ها باشد نه سازمان برخی از دولت‌ها و حامی حقوق برخی از دولت‌ها که این هم باز مورد تشویق جوانان قرار گرفت.

در این دیدار در بزرگترین سالن دانشگاهی و آمفی‌تئاتر کاراکاس برگزار شد و خیلی از افراد مشتاق برای حضور در سالن پشت در ماندند و نتوانستند وارد شوند، همه سالن یک صدا سرود حماسی مردم ونزوئلا را خواندند و صحنه‌های جالبی خلق شد. در پایان این دیدار که مادورا نیز رئیسی را همراهی می‌کرد، رئیس جمهوری کشورمان از همتای ونزوئلایی خود دعوت کرد تا به ایران بیاید که مادورا در پاسخ به فاصله دو کشور اشاره کرد و گفت که «۱۶ ساعت فاصله میان دو برادر است».

منبع: ایسنا پلاس

489624