مدیرکل انتقال خون استان فارس

مراکز انتقال خون فرزندان ناخوانده وزارت بهداشت هستند

مدیر‌ کل انتقال‌ خون استان‌ فارس گفت: به علت بی توجهی به ادارات و مراکز انتقال خون، فرزنده ناخوانده وزارت بهداشت محسوب می شوند.
تصویر مراکز انتقال خون فرزندان ناخوانده وزارت بهداشت هستند

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس،غفور مدیر کل انتقال خون استان فارس گفت: در راستای بی توجهی وزارت بهداشت به مراکز انتقال خون به ویژه‌استان فارس در رابطه با مشکل گرانی قیمت تجهیزات انتقال خون، پرداخت رفاهیات، نیروی انسانی و بودجه به عنوانفرزند ناخوانده و ناخلف وزارت بهداشت محسوب می شود.
مجید اکبر زاده به مناسبت هفته انتقال خون در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سازمان انتقال خون کشور در دینا در رده ۱۰ و در خاورمیانه از نظر علمی، کیفی، کمیت به وِیژه در اهداء انتقال خون قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اهداء خون باعث تضمین کیفیت، سلامت و فرآوردههای خون به نیازمندان می شود، افزود: در ابتدای جنگ تحمیلی استان فارس ۱۰ درصد خون مجروحان را تامین کرده و از میزان ۵۰ درصد اهداء کنندگان را بانوان تشکیل می دادند.
مدیر کل انتقال خون استان فارس تصریح کرد: در حال حاضر میانگین اهداء خون در بانوان در کشور ۵.۷ درصد و در استان فارس ۵.۴۷ درصد است.
اکبر زاده بیان داشت: استان فارس به دلیل حادثه خیز بودن در مسیرهای مواصلاتی مقام نخست را در کشور به خود اختصاص داده و در این مورد داشتن تجهیزات و نیروی انسانی در مراکز انتقال خون فارس نسبت به سایر استان‌ها بیشتر احساس می شود.
وی اضافه کرد: استان فارس با تأمین 8 درصد تولیدات فرآورده‌های خونی کشور اگر به روز رسانی نشود در تأمین این مایه حیاتی از‌ استان‌های خراسان و اصفهان عقب می‌ماند.
اکبرزاده ابراز داشت: افزایش اتوبوس‌های سیار انتقال خون، زیر ساخت‌های تیم سیار، پایگاه خون‌گیری در مراکز نمازی، قوامی، تعمیر، مرمت، مقاوم سازی و بازسازی پایگاه انتقال خون در شهرستان‌های آباده، فیروزآباد، کازرون و نیز بهره‌برداری از مرکز سیدالشهداء شیراز از جمله فعالیت‌های انتقال خون استان فارس است.
این مسئول در مورد اهداء خون در سال جاری اظهار داشت: از فروردین ماه سال جاری تا کنون 52 هزار و 280 نفر به مراکز انتقال خون استان فارس مراجعه کرده و از این تعداد 38 هزار مورد موفق به اهداء شده‌اند.
اکبر زاده در مورد اهداء خون بار اولی‌ها خاطر‌ نشان‌ کرد: در سال جاری بیش از 4 هزارو 177 مورد بار اولی‌ها خون اهداء کرده‌اند و در 6 ماهه نخست هیچ‌گونه کمبود گروه خونی اعلام نشده و در این راستا فارس با انتقال هزارو 200 واحد، استان معین اهداء کننده خون به سیستان و بلوچستان است.

489218