اقدام مناسب

بودجه در حال حاضر در ارتباط با ارقام صندوق توسعه نیست بلکه عموما بودجه کشور از سه طریق تامین می شود.
تصویر اقدام مناسب

به گزارش سایت خبری پرسون، هادی حق شناس اقتصاددان در یادداشتی نوشت: اخیرا رئیس صندوق توسعه آمارهایی را در ارتباط با میزان ذخایر ارزی کشور اعلام کرده است. براساس این آمارها طی سال های قبل و در دولت های مختلف حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در صندوق توسعه توسعه ملی، دلار وجود داشته است که حدود ۳۰ میلیارد دلار وام ارزی داده شده است و ۱۰ میلیارد دلار هم در این صندوق موجود است و حدود۶۰ الی ۷۰ میلیارد دلار هم در طول فعالیت دولت های مختلف از این صندوق برداشت شده و به مصرف رسیده است.

به عبارت بهتر اگر مبالغی که از صندوق وام داده شده جزو دارایی های صندوق توسعه ملی قرار دهیم این صندوق با موجودی حدود ۴۰ میلیارد روبه روست که ۳۰ میلیارد دلار آن باید به این صندوق بازگردد و در حال حاضر میزان واقعی ذخایر ارزی کشور حدود ۱۰ میلیارد دلار است. اعلام این رقم در صندوق توسعه ملی در شرایطی که کشور نمی تواند نفت بفروشد و فروش نفت بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی کشور را افزایش می دهد، شاید به مذاق برخی خوش نیاید و آن را در آینده دستمایه و علت افزایش نرخ ارز در بازار اعلام کنند اما در برابر باید گفت که رئیس صندوق توسعه ملی اقدام غیرقانونی انجام نداده است و آمارهای این صندوق محرمانه نیست و این حق اصحاب تجارت است که از میزان ذخایر ارزی کشور با خبر باشند تا در ارتباط با فعالیت های خود برنامه ریزی کنند.

در رسانه های مجازی اعلام شده است حال که میزان ذخایر صندوق ارزی کشور اعلام شده و از طرف دیگر احتمالا کشور با کسری بودجه نیز مواجه خواهد شد و دولت نیاز دارد که بخشی از این کسری بودجه را از صندوق توسعه ملی جبران کند، با این رقم اعلام شده باید گفت که بودجه سال جاری را باید بیش از گذشته تحقق ناپذیر دانست. حال اینکه اینگونه تحلیل ها واقعی نیست. چرا که بودجه در حال حاضر در ارتباط با ارقام صندوق توسعه نیست بلکه عموما بودجه کشور از سه طریق تامین می شود.

اول فروش نفت است که دولت پیش بینی می کند مثال ماهانه یک میلیون بشکه نفت خواهد فروخت و از این طریق بخشی از بودجه را تامین می کند. همچنین بخشی از بودجه از طریق اخذ مالیات تامین می شود و دولت تلاش دارد حجم این بخش از بودجه را افزایش دهد. همچنین بخشی از بودجه نیز از طریق فروش دارایی ها شرکت ها و... تامین می شود. لذا اعلام میزان ذخایر صندوق توسعه ملی ارتباطی به بودجه و کسری آن ندارد اما می تواند بر نرخ ارز در بازار آن هم در شرایط تحریمی اثراتی هر چند کوچک داشته باشد.

منبع: آرمان ملی

485586