زاکانی:

مدیریت شهری دوره قبل روی پروژه ها خاک ریخته بود

شهردار تهران در نشست خبری خود به مسائل شهری پرداخت و عملکرد ۲۰ ماهه خود را مرور کرد.
تصویر مدیریت شهری دوره قبل روی پروژه ها خاک ریخته بود

به گزارش سایت خبری پرسون، دومین نشست خبری علیرضا زاکانی شهردار تهران با اصحاب رسانه از دقایقی پیش در مجموعه کوشک هنر باغ کتاب آغاز شد.

زاکانی در ابتدای جلسه با ارائه گزارشی با بیان اینکه ۲۰ ماه است در مجموعه شهرداری تهران حضور پیدا کرده ایم، گفت: باید پیرامون عملکرد خود و افق‌های فراروی مدیریت شهری صحبت کنیم.

وی ادامه داد: سه گانه ای شامل مدیریت شهری، شهر و شهروند مطرح است و آنچه اهمیت دارد شهروندان هستند که باید هم خدمات را دریافت کنند و هم مدیریت شهری باید برای آنها خدمات ارائه دهد.

۲۰ ماه پیش تمامی پروژه‌های شهر خوابیده بود

شهردار تهران با بیان اینکه ۲۰ ماه پیش تمامی پروژه‌های شهر خوابیده بود گفت: در بزرگراه فتح پل‌ها را از زیر خاک بیرون کشیدیم.

وی تصریح کرد: شهرداری ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و درآمدها کاهش یافته بود شهر دچار فرسودگی بود و ۱۲ هزار بافت فرسوده و ناپایدار در شهر وجود داشت.

مهاجرت معکوس در تهران

وی با بیان اینکه زیر ساخت‌های شهری خوابیده بودند گفت: بخش زیادی از پل‌ها و آب‌های سطحی حاکی از به صدا درآمدن زنگ خطر بودند و موضوع ترافیک، آلودگی هوا، بد مسکنی و بی مسکنی و یک میلیون کمبود مسکن شرایط را به سمت مهاجرت معکوس کشاند و بیشترین مهاجرت از تهران به البرز بوده است.

زاکانی گفت: این اتفاقات در کنار بی عدالتی و فاصله شمال و جنوب حکایت از این داشت که باید کاری بزرگ و تحولی را در دستور کار قرار دهیم و موضوعات مربوط به ده کن، نفر اباد و اسلام آباد که هرکدام زخم‌های کهنه ای برای شهر بودند صورت شهری را برهم زده بودند و حکایت از تعریف کار بزرگ برای شهر داشت.

وی گفت: از سال ۹۱ به بعد دوره سقوط پروانه صورت گرفت و این حکایت از کاهش درآمد حوزه شهرسازی داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل شاهد فرسودگی بسیاری بودیم گفت: درحالی که تهران به ۲ هزار و ۵۰۰ واگن احتیاج دارد اما تنها هزار و ۵۰۰ واگن در تهران وجود دارد و ۶ رام آن از رده خارج شده است.

شهردار تهران گفت: از ۱۱ هزار اتوبوسی که باید در تهران وجود داشته باشد هزار و ۸۵۰ اتوبوس تحویل مدیریت شهری ششم شد و ۹۹ درصد ون‌های تهران فرسوده بودند و این نشانگر آن بود که ارائه خدمات بسیار سخت است و آنچه برای ما آزاد دهنده بود نارضایتی مردم بود.

وی گفت: همچنین ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی برای شهرداری تهران وجود داشت و بخش بسیاری از دغدغه شورای شهر این بود که چگونه می‌توان از این عدد عبور کرد شهردار سابق گفته بود نمی‌توان برای شهری که این مقدار بدهی دارد کاری انجام داد.

مدیریت شهری سابق به دنبال گران ارائه کردن تهران بود

زاکانی اظهار کرد: انتظارات به حق مردم و پاسخگویی برای حل این مشکلات از جمله وظایف ما بود دوستان مدیریت شهری سابق به دنبال گران ارائه کردن تهران بودند و همین موضوع منجر به مهاجرت معکوس شد.

وی با بیان اینکه مسیر جدیدی را برای خود انتخاب کردیم گفت: نگاه زیست بوم وار به تمام شهر و توأمان دیدن تمام موضوعات و ارائه راه حل برای موضوعات مختلف از جمله ویژگی‌های مدیریت شهری ششم است.

زاکانی گفت: بدید تمام مسؤلیت های شهر را برعهده بگریم و آنچه از دستمان بر می‌آید را برای مردم ارائه دهیم و هدفگذاری د را بر اساس مشارکت با نخبگان، مؤثری و مردم قرار دادیم و ماحصل این تغییر رویکرد تبدیل به سندی جامع شد که هر هفته در دانشگاه‌ها تحت عنوان کلان پروژه‌ها مطرح می‌شوند و به استقبال نقد می‌رویم.

شهردار تهران با بیان اینکه تحول بزرگ در رویکرد ما را به یک چشم انداز رساند گفت: در سال ۱۴۱۰ تهران را تبدیل به یک الگو می‌کنیم و ۴ تحول ناظر بر مدیریت شهری برای تبدیل شهرداری به یک تکیه گاه برای مردم، تحول کالبدی که تمامی موضوعات ترافیک، ناایمنی، بد مسکنی را تحت پوشش قرار می‌دهد به علاوه نوسازی حمل و نقل، تحول کالبدی نرم و سبک زندگی شهر و تبدیل تهران به یک شهر هوشمند را تعریف کردیم.

تبدیل ۲۰۰ هکتار بوستان ولایت ببه شهرک علم و فناوری

وی ادامه داد: ۲۰۰ هکتار از پارک ولایت برای تبدیل به شهرک علم و فناوری مشخص شد همچنین ۳ ناحیه هوشمند در شرق، مرکز و غرب تهران تعیین شده اند تا بتوانیم هویت‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و علم و فناوری را برای تهران به ارمغان بیاوریم.

زاکانی با بیان اینکه در حوزه مالی از تنش درآمده ایم گفت: سال ۱۴۰۰ توانستیم ۹۹ درصد منابع و سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۴۳ درصد از منابع خود را محقق کنیم و تمام پروژه‌های شهر را فعال کرده ایم.

شهردار تهران گفت: فاز اول بزرگراه شهید شوشتری امسال افتتاح می‌شود همچنین ۳۳ کیلومتر مترو با ۱۱ ایستگاه تا به امروز افتتاح شده است و تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو جدید افتتاح خواهد شد.

483195