تحقق وام ۴ درصد برای عشایر استان تهران در سال گذشته

مدیر امور عشایر استان تهران از تحقق ۱۰۰ میلیارد تومان وام چهار درصد برای عشایر در سال گذشته در قالب تبصره ۱۶ قانون بودجه خبر داد.
تصویر تحقق وام ۴ درصد برای عشایر استان تهران در سال گذشته

به گزارش سایت خبری پرسون، فرشید ذبیحی افزود: از اواسط فروردین‌ماه کوچ عشایر استان تهران آغاز می‌شود و حدود یک هزار و ۸۰۰ خانوار از جنوب شرقی استان تهران به سمت مناطق ییلاقی حرکت می‌کنند و ظرف حدود یک‌ماه و نیم خود را به این مناطق در دشت لار می‌رسانند.

وی افزود: در تمام طول مسیر کوچ به عنوان امور عشایر استان تهران هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، تأمین آب شرب بهداشتی، مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری را فراهم می‌کنیم تا به مناطق ییلاقی برسند.

ذبیحی ادامه داد: هم اکنون عشایر استان تهران جامعه تولیدکننده به نیمه کوچ خود رسیدند و تا نیمه خردادماه کوچ بهاره ادامه دارد.

وی افزود: در این مدت آبرسانی سیار با میزان بیشتری ویژه عشایر و دام های آنان در حال انجام است و همچنین تامین نهاده دامی نیز از دیگر اقدامات برای عشایر کوچ رو است.

مدیر امور عشایر استان تهران ادامه داد: با همکاری استانداری و فرمانداری شهرستان های عشایر نشین نیز خدمات مناسبی در زمان استقرار عشایر امسال انجام خواهد شد.

خرید نهاده‌های دامی باقیمتی پایین‌تر از بازار

به گفته وی، در سال گذشته با حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده های دامی بسیار بالا رفت و مشکلاتی را برای عشایر ایجاد کرد اما توانستیم تعهدی به این قشر از جامعه بدهیم و در نهایت نهاده را با قیمتی پایین تر به دست آنها برسانیم.

ذبیحی خاطرنشان کرد: همچنین در قالب تبصره ۱۶ قانون بودجه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان وام چهار درصد برای عشایر در سال گذشته محقق شد که این تسهیلات امسال نیز در حال پرداخت شدن به متقاضیان است.

وی تاکید کرد: وضعیت امسال مراتع نسبت به سال های گذشته بهتر شده و به نظر می رسد وضعیت تولید گوشت و فعالیت دامپروری برای عشایر امسال رونق پیدا خواهد کرد.

۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

این جامعه تولیدکننده در سال گذشته بیش از ۶۷ هزار تن انواع محصولات لبنی، پروتئینی، دامی و کشاورزی تولید کردند.

عشایر استان تهران با داشتن ۷۰۰ هزار راس دام سبک از تولیدکنندگان عمده گوشت قرمز هستند

منبع: ایرنا

481425