موانع ثبت جهانی هگمتانه در حال رفع است

مدیر پایگاه ملی هگمتانه با تاکید بر اینکه پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» یکم فوریه به یونسکو ارسال و توسط یونسکو اعلام وصول و در مرحله بررسی قرار گرفته است گفت: وظایف محوله رفع موانع ثبت جهانی هگمتانه به دستگاه‌ها تا ۱۶ اردیبهشت باید اجرا شود.
تصویر موانع ثبت جهانی هگمتانه در حال رفع است

به گزارش سایت خبری پرسون، صاحب محمدیان منصور با بیان اینکه پرونده ثبت جهانی «منظر تاریخی هگمتانه تا همدان» یکم فوریه به یونسکو ارسال شده است اظهار کرد: این پرونده توسط یونسکو اعلام وصول و تایید شد و در مرحله بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در دومین جلسه دبیرخانه استانی که در نیمه فروردین برگزار شد وظایفی بین دستگاه‌ها برای رفع موانع در نظر گرفته شد افزود: وظایفی به دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل میراث فرهنگی، شهرداری، ادارات خدمات‌رسان همچون مخابرات و شرکت برق محول شد.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه با تاکید بر اینکه طبق دستور جلسه اقدامات تعیین شده ظرف یک ماه باید به انجام برسد و ماهانه این جلسات برگزار شود یادآور شد: مهمترین اقدامی که میراث فرهنگی در این بازه زمانی باید انجام دهد تخریب غرفه‌های صنایع دستی در محوطه تپه است که در سال‌های گذشته ساخته شده بودند.

وی در ادامه به تعهدات دیگر اشاره کرد و گفت: انعقاد قرارداد مرمت کاروانسراهای همدان نیز از تعهد میراث فرهنگی است همچنین حذف ترافیک میدان اکباتان، بهسازی و ساماندهی خیابان اکباتان و شروع عملیات عمرانی سرای گلشن که باید توسط شهرداری انجام شود.

محمدیان‌منصور به اقداماتی که طی یک بازه ۱۰ روزه انجام شده است پرداخت و متذکر شد: هم اکنون شهرداری بخشی از نرده‌های تپه هگمتانه را حذف کرده و بخشی هم از آسفالت خیابان‌ جنبی را انجام داده است.

وی از مکاتبات صورت گرفته از سوی شرکت برق و مخابرات یاد کرد و گفت: این شرکت‌های خدمات‌رسان طبق مصوبات باید از میدان آرامگاه بوعلی تا میدان اکباتان در فاز اول تاسیسات نامناسب را رفع کنند چراکه ساماندهی این موارد در چهره منطقه بسیار تاثیرگذار است.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه به تخریب دو طبقه ساختمان حوزه هنری اشاره کرد و افزود: این ساختمان غیرمجاز ساخته شده و هم اکنون حکم تخریب دارد و باید در اسرع وقت به منظور رفع موانع ثبت جهانی تخریب شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم طی زمان باقی مانده اقدامات تعیین شده در فاز اول صورت گیرد و تا مطابق زمانبندی انجام شده موانع ثبت جهانی رفع و دیگر اقدامات حیاتی از سر گرفته شود.

منبع: فارس

481244