اقتصاد مقاوم با توازن قدرت

هنگامی که از مقاوم بودن یک سازه ساختمانی در برابر حوادث طبیعی هم‌چون زلزله صحبت می‌کنیم، مفهوم مشخصی از مقاومت داریم. مراد این است که ساختمان آن‌قدر مستحکم بنا شده، که در معرض تهدیدهای متعارف طبیعی همچون سیل، طوفان و زلزله نیست. برای این منظور مهندسین ساختمان به گونه‌ای پی‌ها، اسکلت و دیوارهای ساختمان را طراحی می‌کنند که در مقابل فشارهای عمودی و افقی مقاوم باشد و از آسیب‌های ناشی از طوفان و سیل نیز در امان باشد.
تصویر اقتصاد مقاوم با توازن قدرت

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مهدی مسعودی آشتیانی-پژوهشگر حوزه اقتصاد سیاسی در یادداشتی اختصاصی که در اختیار رسانه پرسون قرار داده است؛ آورده است:

نظام مهندسی برای تامین این هدف استانداردهای خاصی برای بتون‌ریزی، اسکلت‌سازی، جوشکاری، برق و مانند آن تدوین کرده و مهندسین ناظر بر رعایت این استانداردها نظارت می‌کنند. احداث‌کنندگان بنا نه تنها مجبورند شناژبندی کنند و از آهن و میلگردهای مقاوم و قوی استفاده کنند؛ بلکه حتی دیوارها نیز می‌باید با استفاده از بادبند (نبشی‌های ضربدری) مستحکم شود.

زمانی که از مقاومت بدن صحبت می‌کنیم، مرادمان این است که ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا نمی‌توانند به سادگی سلامتی بدن را مورد تهدید قرار دهند. پزشکان برای تقویت مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها توصیه‌های مختلف غذایی، بهداشتی و ورزشی ارائه می‌دهند. آنان به صورت خاص برنامه مشخصی برای واکسیناسیون اطفال در مقابل بیماری‌های خطرناک همچون آبله و سل دارند.

هنگامی که از اقتصاد مقاوم سخن به میان می‌آوریم، نظام اقتصادی را مد نظر داریم که از چنان استحکامی برخوردار است که شوک‌ها و تحریم‌های اقتصادی نمی‌تواند به آن ضربه بزند. یعنی سازه اقتصاد با استحکام و صلابت نقش خود را در تولید کالاها و خدمات مختلف و مهار تورم ایفا می‌کند؛ بدون اینکه تاثیرپذیری چندانی نسبت به عوامل مهاجم داشته باشد.

برای داشتن اقتصاد مقاوم باید همانند همان مهندس ساختمان مدلسازی و طراحی انجام داد همانطور که برای محاسبه طرح اختلاط بتن استاندارد لازم باید اجرا شود برای اقتصاد پویا و مقاوم باید طرح اختلاط دولت و بخش خصوصی انجام شود.همه شرح های فوق در یک موضوع خلاصه می شود وقتی بک ساختمان در مقابل زلزله مقاوم است که هارمونی و توازن نیرو ها در آن رعایت شده و وقتی یک اقتصاد مقاوم می شود که هارمونی و توازن در میان بخش خصوصی و دولت وجود داشته باشد و آنچه ذهن را در این مسیر به چالش می کشد شاید این باشد که چند نمیانده مجلس از بدنه بخش خصوصی داریم ؟

باید کمی به این توازن ها فکر کنیم

480509