هر آن‌چه که باید در مورد حق طلاق بدانید

وقتی حرف از طلاق می‌شود، همواره این موضوع مطرح خواهد شد که حق طلاق با مرد است. البته که طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی حق طلاق به مرد داده شده است و او می‌تواند هر زمانی‌که بخواهد با طی کردن مراحل طلاق، از همسرش جدا شود اما در عین حال مواردی تعیین شده که باعث سوء استفاده بسیاری از مردان در خصوص این موضوع نشود.
تصویر هر آن‌چه که باید در مورد حق طلاق بدانید

به گزارش سایت خبری پرسون، قانونی جهت حمایت از خانواده تصویب شده است و طبق آن زن نیز می‌تواند با داشتن حق طلاق و یا داشتن دلایل قانع کننده، درخواست طلاق از همسر خود را بدهد. با توجه به این مسئله ممکن است سوالاتی نظیر این‌ موضوع که حق طلاق چیست و یا این‌که آیا زن با داشتن حق طلاق می‌تواند طلاق بگیرد، برای شما پیش آید. در اسلام، طلاق آخرین راه حل برای حل مشکلات زندگی مشترک است. لطفا قبل از اینکه به صورت جدی به طلاق فکر کنید با مشاور خانواده مشورت نمایید.

حق طلاق

همان‌طور که در مطالب بالا نیز گفته شد؛ طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی، حق طلاق به مرد داده شده است. اما در عین حال باید اشاره کنیم که مرد می‌تواند این حق را به صورت بلاعزل به همسر خود بدهد تا تحت شرایطی مقرر امکان درخواست طلاق برای وی میسر شود. در این حالت داشتن حق طلاق زن، سبب می‌شود که زن و مرد از حقی برابر برخوردار باشند و در عین حال زوجه برای اینکه بتواند از همسرش جدا شود نیازی به اجازه و حضور وی هنگام طلاق نداشته باشد.

در واقع مرد می‌تواند به همسرش وکالتی برای داشتن حق طلاق بدهد تا زوجه بتواند با توجه به این موضوع در دادگاه حضور پیدا کرده و به پروسه طلاق خود رسیدگی کند.

مراحل طلاق داشتن حق طلاق

زن می‌تواند پس از طی کردن مراحلی از همسر خود جدا شود. از این رو در ادامه به مراحل طلاق با داشتن حق طلاق اشاره شده است.

مراجعه زن به یکی از دفاتر خدمات قضایی و ثبت دادخواست طلاق با در دست داشتن مدارک لازم برای انجام این‌کار

حضور زوجین در جلسات مشاوره

حضور در جلسه دادگاه در تاریخ تعیین شده پس از دریافت پیامک حاوی این موضوع از طرف دادگاه

بررسی دادخواست توسط قاضی و صادر شدن حکم طلاق

مراجعه به یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق جهت جاری شدن صیغه طلاق

حق طلاق را می توان در همان ابتدای زندگی و از طریق وکالت‌نامه‌ای که مرد به زن می‌دهد، به دست آورد. همچنین لازم به ذکر است که دادن این وکالت از طرف مرد به زن در طول زندگی نیز میسر است.

در عین حال این موضوع نیز مطرح می‌شود که برای گرفتن حق طلاق کجا باید رفت؟ به‌طور کلی زن می‌تواند به ۲ روش حق طلاق را به دست آورد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

مراجعه به محضر : در این روش بایستی در عقدنامه محضری که بین زوجین ثبت خواهد شد، ذکر شود که حق طلاق از طرف مرد به زن داده شده است. در واقع اگر این حق به صورت بلاعزل به زوجه داده شود، امکان بر هم زدن آن نیز از طرف مرد وجود ندارد.

مراجعه به دفتر اسناد : در این حالت مرد با مراجعه به یکی از دفاتر اسناد، وکالت‌نامه‌ای را جهت دادن حق طلاق به همسرش تنظیم خواهد کرد. لازم به ذکر است که این وکالت‌نامه مدت‌دار و قابل عزل است، در عین حال مفاد آن نیز توسط مرد تعیین می‌شود.

کلام آخر ...

حق طلاق یکی از مواردی است که خانم‌ها در زمان جدایی از همسر خود می‌توانند از آن بهره ببرند. به این صورت که اگر زوجه از وضعیت زندگی خود احساس نارضایتی کند و مرد نیز در صدد حل این مشکل نباشد، این امکان وجود خواهد داشت که زن پس از طی مراحلی از همسر خود جدا شود.

479782