بودجه دفاعی چین ۲۲۵ میلیارد دلار تعیین شد

به گفته دولت چین، این کشور قصد دارد بودجه دفاعی خود را در سال جاری میلادی ۷.۲ درصد افزایش دهد و به ۱.۵۵۳ تریلیون یوان (حدود ۲۲۴.۸۵ میلیارد دلار) برساند.
تصویر بودجه دفاعی چین ۲۲۵ میلیارد دلار تعیین شد

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از خبرگزاری تاس، بر اساس گزارش دولت چین که روز یکشنبه در افتتاحیه اولین جلسه چهاردهمین کنگره ملی خلق (عالی ترین نهاد قانونگذاری) منتشر شد، این کشور قصد دارد بودجه دفاعی خود را در سال جاری میلادی 7.2 درصد افزایش دهد و به 1.553 تریلیون یوان (حدود 224.85 میلیارد دلار) برساند.

در این سند آمده است: (امسال) بودجه دفاع ملی 1.553 تریلیون یوان با 7.2 درصد افزایش است.

در آستانه اولین نشست چهاردهمین کنگره ملی خلق چین، وانگ چائو، سخنگوی این نشست، اعلام کرد که افزایش بودجه دفاعی این کشور "به دلیل نیاز به پاسخگویی به چالش‌های امنیتی پیچیده و همچنین نیاز به انجام تعهدات یک قدرت بزرگ است".

در سال 2022، چین هزینه های دفاعی را با 7.1 درصد افزایش به 1.451 تریلیون یوان (حدود 229.07 میلیارد دلار به نرخ مبادله‌ای در زمان انتشار) و در سال 2021 با 6.8 درصد به 1.356 تریلیون یوان (حدود 209 میلیارد دلار) رساند.

بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی، از جمله موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI)، بر این باورند که چین به‌طور قابل‌توجهی داده‌های رسمی در مورد بودجه نظامی را کمتر اعلام می‌کند، در حالی که حجم واقعی آن ممکن است 25 تا 50 درصد بیشتر باشد.

به گفته تحلیلگران، داده های منتشر شده شامل چندین مورد بسیار مهم نمی‌شود: هزینه‌های مربوط به نیروهای استراتژیک، تحقیق و توسعه دفاعی، واردات سلاح های خارجی، پلیس مسلح مردمی و سایر واحدهای شبه نظامی. همچنین، بودجه دولت‌های استانی برای هزینه های نظامی در این رقم گنجانده نشده است.

466353