نوگویی ضرورت اساسی امروز

کاربرد زبان نو توسط مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان خبرگان اشاره مستقیم به عبارات مورد نظر بوده که باید اساتید و مربیان در هر مقطع و سطح ضمن رعایت اصول ادب و مفاهیم اخلاقی قدم به مسیر برقراری ارتباط با نسلهای نو بگذارند.
تصویر نوگویی ضرورت اساسی امروز

به گزارش سایت خبری پرسون، مجید ابهری در یادداشتی نوشت: در هر دوره از زمان ضرورت‌هایی منطبق با دوران مورد نیاز می‌باشد. بر اساس فرموده مولا علی(ع) (فرزند زمان خویشتن باش) اساس ساختاری در این محور بوده و ناظر بر تربیت افراد بر مبنای تربیتی یاد شده می‌باشند. هر عصر و زمان شرایط فرهنگی خود را طلبیده و باید براساس موازین آن حرکت نمود، حتی گفتگوها و مراودات عاطفی نیز باید با رعایت آن ضوابط صورت پذیرند. در زمان کودکی ما اسباب بازی‌ها و ابزار پرکردن اوقات فراغت از اقلام ساده و ارزان تشکیل می‌شدند؛ نسلهای بعد از ما سرگرمیهای خود را از میان اقلام نوین و بعضا بیگانه‌ساز انتخاب کرده و به همین شکل تفاوتهای ابزار سرگرمی در هر دوران تفاوتهای ماهوی و ظاهری با دورانهای قبلی داشته و دارند.

امروز کودکان و نوجوانان بازیهای اینترنتی؛ فکری و رشد دهنده فکر و ذهن را انتخاب کرده و دیگر حتی اسم بازیهای نسلهای قبلی را نشنیده و حتی نمی‌شناسند. ورود اینترنت و فضای مجازی به جامعه همه ابعاد زیستی را تحت تاثیر قرار داده و نسل به نسل اقلام جدید و نوینی را می‌طلبند. از چهل سال پیش تا بحال به موازات تفاوتهای اساسی در ابزار گذران اوقات فراغت حتی زبان گفتگو و برقراری ارتباط نیز تفاوتهای اساسی با دورانهای قبلی پیداکرده‌اند. براساس پژوهشهای علمی و نظری در بنیاد علوم رفتاری در چهل سال گذشته بیش از چهارهزار کلمه و عبارت به زبان محاوره اضافه گردیده‌اند. دیگر نه والدین و بزرگترها و نه مربیان معانی اینگونه مفاهیم را درک میکنند و نه نوجوانان و جوانان مفاهیم گفتگوها را به خوبی درک می‌نمایند. عباراتی مثل: اسکل، خز، جیک ثانیه، شوت، سریش و...

گاهی برای نزدیکی به نسلهای نو اینگونه عبارات حتی در رسانه‌های تصویری و نوشتاری بکار گرفته میشوند. گاهی برخی از تضادهای رفتاری و اختلالات عاطفی ناشی از کاربرد اینگونه عبارات روی میدهند.

کاربرد زبان نو توسط مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان خبرگان اشاره مستقیم به عبارات مورد نظر بوده که باید اساتید و مربیان در هر مقطع و سطح ضمن رعایت اصول ادب و مفاهیم اخلاقی قدم به مسیر برقراری ارتباط با نسلهای نو بگذارند.

اشارات هوشمندانه معظم له مثل همیشه حاوی نکات بسیار آموزنده و ارزنده‌ای میباشند که باید توسط نخبگان و اساتید مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و سطوح قابل جذب نسلهای نو عرضه گردد. غرور کاذب در وجود برخی از دارندگان تریبونهای آموزشی مانع از رشد واقعیات در دانشجویان و طلاب می‌شود. نمیدانم چرا برخی از اساتید یاد شده علاقمند به پاسخگویی در هر مجرایی می‌باشند؛ در حالیکه اگر صادقانه آموزگاری اعلام جهل به موارد مطروحه کند؛ نه تنها از شان علمی وی کاسته نمی‌شود بلکه جایگاه او را رفیع‌تر نمایان می‌کند.

برخی از اساتید با تواضع کامل اعلام ضعف آگاهی در پاره‌ای از موارد نموده و پاسخگویی را مشروط به کسب و رشد دانش اعلام می‌نمایند. دانشجو و طلبه توقع ندارد که استاد به تمام موارد مسلط بوده و توانایی پاسخگویی داشته باشد. گاهی بیان «نمیدانم» بسیار گرامی‌تر و محترم‌تر از دانستن غلط و انتقال آن میباشد. مسلح شدن به تسلیحات نوین و فراگیری تکنیکهای کاربری اینترنت بخاطر اطلاع از علوم نوین و تسلط به این امور در شرایط حاضر و گسترش جنگ نرم از اصلی‌ترین فنون خودپروری در دفاع و تهاجم می‌باشد. صادقانه عرض کنم در میدان جنگ نابرابر دیگر نمیتوان با تیروکمان به جنگ با تانک و موشک رفت. دانش نوین زبان نو و ابزار نو و در یک کلام نگاه نو به دنیای اطراف ما دارد.

منبع: آفتاب یزد

464901