نوسانات قیمت از میدان میوه و تره‌بار تا بازار

دبیر کل تشکل ملی مردمی، جهادی و مطالبه‌گری نجات گفت: در راستای جلوگیری از رانت و سوء استفاده از تغییر قیمت در میدان میوه و تره‌بار تشکل‌های ملی مردمی و جهادی نجات به همراه با معاون بازرسی اداره کل صمت، جهاد کشاورزی و معاون امور هماهنگی از میدان میوه و تره‌بار شیراز از نحوه توزیع و قیمت‌گذاری بر روی محصولات را مورد بارزسی قرار دادند.
تصویر نوسانات قیمت از میدان میوه و تره‌بار تا بازار

به گزارش سایت خبری پرسون از فارس، دبیر کل تشکل ملی مردمی، جهادی و مطالبه‌گری گفت: معضلات، مشکلات و چالش‌ها با توحیه برطرف نمی‌شود و نیز زخم‌های سرباز زده برای ترمیم با مشکل روبه‌روبه است.

حجت الله بهمنی در حاشیه بازدید از میدان میوه و تره‌بار‌ شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار پرسون در فارس اظهار داشت: مسئولان حکومتی، استانی، منطقه‌ای و شهری توضیح دهند چرا و به چه علت قیمت گوشت به‌ یک‌باره و در مدت 2 هفته از 150 هزار تومان به 450 هزار تومان افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: چرا باید تابع قیمتی باشیم که رییس اتحادیه دامداران آن را اعلام کند و سازمان و یا وزارت جهاد کشاورزی در آن نقشی نداشته باشد و در این راستا اگر قیمت را 270 هزار تومان تنظیم کرده تا در مدت 2 و یا 3 سال آینده تغییری به وجود نیاید بسیار مناسب است.

دبیر کل تشکل ملی، مردمی جهاد مطالبه‌گری در مورد متفاوت بودن قیمت میوه گفت: قیمتی که از کشور وارد می‌شود باقیمتی که در استان به فروش می‌رسد مغایرت دارد و از حاشیه سود و ضرر آن بی‌اطلاع هستیم و در این راستا قیمت نرخ موز بر اساس مصوبه اتحادیه در تاریخ 24 ماه جاری بارفروشان و طبق برگ خرید و درصد سود دارای ابهامات و خلأ است و درنتیجه اجازه فساد در عرضه را به وجود می‌آورد.

دبیر کل تشکل ملی مردمی، جهادی و مطالبه گری تصریح کرد: شخص حقیقی که تمایل به خرید موز دارد باید برگ خرید ارائه دهد که متأسفانه شاهد چنین روند قانونی در میدان میوه و تره‌بار نیستیم.

بهمنی ضمن گلایه از اداره کل صنعت، معدن و تجارت مبنی علی‌رغم دعوت قبلی علاوه بر رییس اتاق بازرگانی و رئیس اتاق اصناف حضور ندارند و نیز روبه‌روی رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار را که بعضی از مشکلات موجود را ارائه کرده در دقیقه 90 از ورود ایشان در این نشست جلو گیری می‌کند.

وی در پاسخ به فروش پیاز و موز از میدان با قیمت‌های متفاوت اضافه کرد: از سوی اصغر اجلالی پور رییس اتحادیه میوه و تره‌بار فروش قیمت موز از میدان کیلویی 65 هزار تومان تا به دست مصرف‌کننده برسد به 85 هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

دبیر کل تشکل ملی مردمی، جهادی و مطالبه گری افزود: قیمت پیاز سفید و طلایی حداقل کیلویی 19 و حداکثر 24 تومان، قرمز تبریزی 24 تا 28، قرمز معمولی 20 تا 24 هزار تومان در میدان میوه و تره‌بار به فروش می‌رسد تا به دست مشتری برسد به 35 هزار تومان افزایش می‌یابد که 3 نوع با 2 قیمت متفاوت درنتیجه 6 قیمت روی یک محصول جفا به مردم است.

معاون اجرایی تشکل ملی نجات در ادامه این بازدید با تأکید بر اینکه مردم انقلاب، رهبر خاک، وطن را دوست دارند اما با عملکرد مسئولان ناکارآمد مخالف هستند، اظهارداشت: بی‌توجهی کنترل قیمت‌ها از سوی مسئولان مدعی که پشت میز نشسته و می‌گویند برای مردم کار می‌کنیم دروغی بیش نیست و با شفافیت اعلام کنند که نمی‌‌توانیم برای حل معضلات و مشکلات مردم راه‌کار ارائه دهیم، چرا که صداقت برای اقشار جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حسین بانشی خاطرنشان کرد: نتایج بازرسی‌ها و ارزیابی تخلفات اگر روی میز مسئولان بماند گره‌ای ا ز مشکلات باز نمی‌شود و باید از ظرفیت بسیج برای کنترل اصناف استفاده شود.

معاون بازرسی و نظارت در حوزه بازرگانی، اداره کل صمت استان فارس در این بازدید اظهار داشت: این تشکل نسبت به معیشت مردم دلسوز و دغدغه‌مند است و درنتیجه ما را به اجرای وظیفه رسانی به مردم در حد بضاعت، تقویت و دلگرم می‌کند.

مهدی حسنی خاطرنشان کرد: اگر خواستار رسیدگی به مطالبه‌های این تشکل مردمی هستیم باید به‌طور مصداقی ورود کرده و در قضاوت عجله نکرده و بانک اطلاعاتی و رصد خود را افزایش داده تا علل و عوامل مشکلات در نظام تولید، توزیع و تأمین بازار محصولات کشاورزی بیشتر آشکار شود.

وی تصریح کرد: هرکدام از کالاها شامل موز، پیاز و بادمجان دنیایی از فعالیت تولید و عرصه توزیع و قیمت را دارد ونیز علت متفاوت بودن قیمت‌ها این است که محصولات کشاورزی شامل کالا‌های صنعتی نیست و در این راستا آنالیز و فرآیند تولید آب‌معدنی به علت اینکه مواد اولیه، بهره‌برداری هزینه‌های تولید و درصد سود در سراسر کشور مشخص است و می‌تواند ما را درروند قیمت‌گذاری ثابت کمک ‌کند.

معاون نظارت و بازرسی اداره کل صمت فارس بیان داشت: محصولات کشاورزی با روند تولید آب‌معدنی متفاوت است و تولید کننده تا به تواند محصولات خود را به دست آورد، کیفیت، مواد اولیه و هزینه‌های تولید در شهرها و نقطه‌ به‌ نقطه متفاوت است و نمی‌توان اعلام کرد که قیمت بادمجان کیلویی 9 هزار تومان باشد، چراکه کالای کشاورزی موجود زنده‌ای است و اگر 2 روز به ماند، 1 و یا 4 روز آفتاب به خورد و استفاده از کود شیمیایی و مواد اولیه هزینه تمام‌ شده‌اش تغییر پیدا می‌کند.

حسنی اضافه کرد: بر اساس قانون انتزاع محصولات کشاورزی سیاست‌گذاری تولید و نظارت محصولات کشاورزی از وزارت صنعت، معدن و تجارت 2 سال است به وزارت جهاد کشاورزی منتقل‌ شده و هیچ نظارتی بر بازار محصولات کشاورزی وجود ندارد.

معاون بازرسی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این بازدید افزود: بسیج اصناف، سازمان صمت، اتاق اصناف در مورد نظارت به گونه دوستانه و بدون نامه‌نگاری مشکلات افزایش بی‌رویه قیمت‌ها را برطرف می‌شود.

علی‌رضا شیخ بیان داشت: نبود برگ خرید و نرخ نامه در میدان میوه و تره‌بار از دیگر مشکلات در این مکان است و برای برون‌ رفت از این معضل استفاده از بازرسان به‌صورت نامحسوس و نیز نصب تابلو روان هوشمند در این مکان ضروری است.

مدیر میوه و تره‌بار شیراز در ادامه این گفت‌و‌گو افزود: مهم‌ترین خواسته خریداران تغییر ساعت کار در میدان میوه و تره‌بار از 24 ساعت به ابتدای صبح تا ساعت 14 است و در این راستا اگر تمامی غرفه داران به تغییر ساعت موافقت کنند با ارائه صورت‌ جلسه اجرایی می‌شود.

مهران رستمی خاطرنشان کرد: با توافق غرفه داران و اتحادیه تغییر ساعت کاری را اعمال می‌کنیم تا مشکلات برطرف شود و این تغییرات از سوی تشکل به تصویب رسید.

گفتنی است، از سوی تشکل مردمی نجات و با موافقت معاون بازرسی اداره کل صمت، جهاد کشاورزی و مدیر میوه و تره‌بار مقرر شد فروش از ساعت 2 صبح تا ساعت 14 از سوی غرفه داران برای شهرستان شیراز و دیگر شهرستان‌ها انجام شود.

463209