باز هم سوال‌ها لو رفت؟!

روز بیست و نهم و سی‌ام دی ماه، به دلیل برگزاری آزمون سراسری ورود به دانشگاه(کنکور) قرار بر این شد که به منظور جلوگیری از تقلب، اینترنت سراسری در محل‌های نزدیک به حوزه‌های برگزاری آزمون قطع شود و از روز پیش به برخی شهروندان پیامک‌هایی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مبنی بر اطلاع‌رسانی ارسال شد.
تصویر باز هم سوال‌ها لو رفت؟!

به گزارش سایت خبری پرسون، هرچند به نظر می‌رسد که قطع سراسری و نه مربوط به برخی محلات نزدیک به حوزه بود، پیامک هم برای خیلی از افرادی که اینترنت‌شان قطع شد ارسال نشد. موضوع اما این مساله قطع اینترنت، ضعف دستگاه‌های اجرایی کنکور در ارائه راهکارهای منطقی برای جلوگیری از تقلب و حاشیه‌های آن نیست. موضوع این است که علی رغم قطع اینترنت باز هم آنچه می‌تواند منجر به تقلب شود، رخ داد؛ سوال‌ها لو رفت و برخی کانال‌های تلگرامی با انتشار تصویر سوال‌ها و جواب‌هایشان سیاست قطع اینترنت برای جلوگیری از تقلب را به سخره گرفتند. برخی کاربران به این موضوع اشاره کردند که حالا عصر جدید است، به سن کم هکرهای معروف دنیا اشاره کرده و گفتند سیستم‌های اجرایی و نظارت(اینجا در حوزه آموزش) همچنان در دهه‌ها پیش جامانده‌.

پای مساله امنیتی در میان است

به نظر می‌رسد که مخاطبان اطلاعیه‌های سازمان سنجش و صحبت‌های معاونت این سازمان در ناکارآمدی طرح قطع اینترنت به منظور جلوگیری از تقلب، پیش از این آگاه بودند چرا که انتقاداتی به این راهکار وارد شد؛ راهکاری که دسترسی همه شهروندان در سراسر کشور را به اینترنت نه تنها محدود که قطع می‌کرد. با این حال این طرح اجرا شد و آنطور که از شواهد برمی‌آید، شکست خورد اما واکنش مسئولین در نوع خود قابل توجه بود. علیرضا پاک فطرت، عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت که «اینکه باوجود قطع اینترنت، سوالات و جواب‌های کنکور باز هم لو می‌رود، خودش اغتشاش است.» او از عده‌ای یاد کرد که «به دنبال تحریک جوانان شاداب و پر انرژی هستند تا جامعه را به‌هم بریزند.» و تاکید کرد که «لو رفتن سوالات ممکن است کار ضد انقلاب باشد.» به گفته پاک فطرت،

«درخصوص لو رفتن سوالات کنکور دیگر بحث پول درمیان نیست بلکه مسائل امنیتی مطرح است.» او در خصوص اینکه چگونه می‌تواند این اتفاق، اغتشاش باشد، توضیح داد که «اگر با این همه تمهیدات باز چنین اتفاقاتی رخ داده باشد این هم خودش اغتشاش است و می‌خواهند با احساسات و روح و روان جوانان و نوجوانان بازی و آن‌ها را تحریک کنند.» عضو کمیسیون آموزش مجلس در روز دوم برگزاری کنکور یعنی 29 دی ماه، گفت: «من امروز دسترسی به اینترنت و رسانه‌ها نداشته‌ام که از اخبار مطلع شوم ولی اگر این خبر صحت داشته باشد، فکر می‌کنم دیگر بحث پول در میان نیست بلکه بحث‌های امنیتی مطرح است. به باور من به عمد این کار را می‌کنند تا جامعه را به‌هم بریزند.» او ضمن بیان این جمله که «من نمی‌دانم چه کسانی هستند»، ادامه داد که «این بحث دیگر بیشتر از آنچه است که طرف پول گرفته باشد تا سوالات را لو دهد. با این اوضاع و احوالی که من می‌بینم انگیزه بیشتر از بحث مالی است و دستگاه‌های نظارتی باید دقت بیشتری کنند چراکه شاید یک عده ضد انقلاب دنبال تحریک جوانان شاداب و پر انرژی هستند و می‌خواهند آن‌ها را تحریک کنند و گرنه چه دلیلی دارد این اتفاق بیفتد؟ مگر بار اولی است که آزمون گرفته‌ایم؟» به گفته این نماینده مجلس «سازمان سنجش همین امسال پنج شش آزمون، از نظام مهندسی تا همین کنکور را برگزار کرده است؛ چرا سوالات آزمون نظام مهندسی لو نمی‌رود؟ اگر واقعا چنین چیزی باشد نباید به این راحتی از کنارش گذشت. از هر مجموعه‌ای که این اتفاق رخ داده باشد، فراتر از بحث مالی است.»

رئیس سازمان سنجش: در سلامت کامل برگزار شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی با همراهی داوطلبان و عموم مردم این آزمون در سلامت کامل برگزار شد. اما با وجود تایید ضمنی تقلب با توجه به گفته‌های نماینده مجلس که در بالا ذکر شد، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، اذعان کرد که «بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های دریافتی با همراهی داوطلبان و عموم مردم این آزمون در سلامت کامل برگزار شد.» عبدالرسول پورعباس در روز اول برگزاری کنکور با بیان اینکه آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی نوبت اول آزمون سراسری سال 1402 با موفقیت کامل به پایان رسید، از «همراهی و صبوری عموم مردم به ویژه ساکنان اطراف حوزه‌های برگزاری آزمون» تشکر و قدردانی کرد. معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اعلام اینکه سؤالات این آزمون بلافاصله پس از برگزاری آزمون در سایت سازمان سنجش منتشر شده است، توضیح داد که «در برگزاری این آزمون نهادها و دستگاه‌های زیادی از جمله شورای امنیت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کشور، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، وزارت نیرو، وزارت نفت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی و قضائی مشارکت داشته و سازمان سنجش آموزش کشور را یاری کردند که لازم است مراتب قدردانی خود را از مسئولان و کارکنان این دستگاه‌ها ابراز کنیم.»

او با بیان اینکه «ادعاهای برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی درباره عکس دفترچه سوال قابل اعتنا نیست» در مورد تخلفات صورت گرفته در این آزمون، گفت: «9 نفر در استان گلستان قصد داشتند اقداماتی در جهت ارسال سؤالات به خارج از حوزه امتحانی صورت دهند که با توجه به رصد قبلی ناکام ماندند و یک نفر نیز در یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی اقدام به عکس‌برداری از سه صفحه دفترچه‌های خود و انتقال آن به خارج از محل برگزاری آزمون و ارسال برای پشتیبان خود کرد که این فرد نیز دستگیر شد که با توجه به زمان کوتاه این اقدام و جمع‌آوری پاسخنامه‌ها و همچنین مراقبت‌های انجام شده با دستگاه‌های آشکار ساز هیچ خدشه و مشکلی در این زمینه به وجود نیامد و ادعاهایی که در برخی کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی در این باره مطرح می‌شود به هیچ عنوان صحت ندارد و قابل اعتنا نیست.»

چه لزومی دارد که همه دانش‌آموزان وارد دانشگاه شوند؟

اما نماینده همدان و عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس هم نظر خود را در خصوص تقلب در کنکور و لورفتن سوال‌ها با بیان این جمله که «برخی افراد می‌خواهند به هر قیمتی کرسی‌های بالاتر را به دست آورند»، بیان کرد و گفت: «باید در نظام آموزش کشور بازنگری کنیم؛ اولا چه لزومی دارد که همه دانش‌آموزان وارد دانشگاه شوند؟ خیلی از آن‌ها می‌توانند به کسب مهارت‌های مختلف بپردازند.» احمد حسین فلاحی، درخصوص انتشار سوالات از جلسه نوبت اول کنکور 1402 با وجود محدودیت اینترنت و تلاش دولت برای جلوگیری از هر نوع تقلب، اظهار کرد: کمیسیون از قبل پیگیر این موضوع بود و همچنان به پیگیری خود ادامه خواهد داد. باید ببینیم در خصوص انتشار سوالات از جلسه آزمون سراسری، نظر سازمان سنجش آموزش کشور چیست؟ دفعات قبل هم گزارش‌هایی پیرامون انتشار سوالات کنکور ارائه شد که سازمان سنجش آن را رد کرد. این نماینده با بیان اینکه «باید بخواهیم سازمان سنجش آموزش کشور حتما طی هفته‌های آینده که جلسه کمیسیون هست این موضوع را مطرح کند و به بررسی آن بپردازیم»، در مورد راهکار جلوگیری از چنین چالشی در برگزاری آزمون سراسری، گفت: «اگر موضوع را ریشه‌ای بررسی کنیم می‌بینیم به نظر می‌رسد برخی افراد در 12 سال تحصیل در مدرسه آنچنان متعهد بار نیامده‌اند و می‌خواهند به هرقیمتی که شده کرسی‌های بالاتر را به دست آورند.

اینکه چرا مساله کنکور و ورود به دانشگاه باید تا این حد حیاتی شود که افراد دست به چنین کارهایی بزنند و سختی برای خودشان ایجاد کنند و بعضا هم مثل آزمون قبلی لو بروند که همین‌طور هم شد و شناسایی و متحمل هزینه‌هایی شدند، قائل تامل است.» عضو کمیسیون آموزش مجلس توضیح داد که «در برنامه شش توسعه بحث مهارت آموزی مطرح بود و باید 50 درصد آموزش‌ها به سمت مهارتی شدن می‌رفت. براساس این الگو افراد می‌توانند بعد از فارع التحصیلی وارد بازار کار شوند. آن‌هایی هم که به دنبال تخصص بالاتری هستند که مورد نیاز کشور است، وارد دانشگاه می‌شوند و در این حالت مشکلات متعددی که در زمینه هزینه‌های دانشگاه‌ها، تخصیص خوابگاه، سلف و غذا و… داریم کمتر پیش می‌آید و زمانی که کرسی‌های دانشگاه بازتر باشد و فضای بیشتری داشته باشیم، نیازی به مسیر کنکور نیست.» فلاحی البته حذف کنکور را مسیری ندانست که شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته است. او گفت: «مسیر حذف کنکور و ساماندهی آن اقدامی است که کارشناسی دقیقی می‌خواهد و باید در قالب کمیسیون آموزش مجلس، کمیته آموزش عالی و آموزش و پرورش به آن پرداخت و در نهایت تصمیمی جدی در مورد آن گرفت.»

منبع: آرمان ملی

458253