ضعف اطلاعاتی اعضای شورای شهر تهران از مصوبات شورا

نیم بها شدن بلیت مترو و اتوبوس مصوبه‌ای است که نزد وزیر کشور رفته به تصویب رسیده است اما نه شهرداری و نه شورای شهر هیچ کدام اجرای آنرا بر عهده نمی‌گیرند و این مصوبه تبدیل به چالش شده است.

تصویر ضعف اطلاعاتی اعضای شورای شهر تهران از مصوبات شورا

به گزارش سایت خبری پرسون، ماجرای نیم بها شدن بلیت اتوبوس و مترو زمانی رقم خورد که شهردار تهران اعلام کرد مصوبه‌ای به تصویب رسیده است که بر مبنای آن در روزهایی که هوای تهران آلوده است قیمت بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی نیم بها می‌شود.

اما با وجود اینکه حدود یک ماه است از اظهارات شهردار تهران مبنی بر تصویب این مصوبه می‌گذرد هنوز اجرای آن در ابهام قرار دارد و علاوه بر اینکه بهانه‌هایی همچون نبود زیر ساخت و الزام به تصویب آن در شورای شهر مطرح شد هنوز هیچ نهادی اجرای آنرا برعهده نمی‌گیرد.

البته علاوه بر موارد گفته شده برخی بی اطلاعی‌ها و عدم اصراف اعضای شورای شهر به مصوباتی که خودشان آنهارا به تصویب رسانده‌اند نیز مطرح است.

آلودگی هوا شرایط خاص است

بر اساس اطلاعات به دست آماده توسط خبرنگار مهر، مشخص شد که در مصوبه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱، در رابطه با نیم بها کردن یا رایگان شدن مترو صحبت شده و اجرای آن را به شرط دستور شهردار تهران دانسته است.

در این ماده صراحتاً ذکر شده است، در مناسبت‌های مذهبی و ملی و در شرایط خاص (روزها، ساعات و محدوده‌های مشخص) شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه موظف به اقدام برابر دستور کتبی شهردار تهران در خصوص ارائه سرویس به صورت رایگان یا با ضریب کاهش مشخص در تمام یا بخشی از خطوط به شهروندان است.

همانطور که از متن این ماده مشخص است در شرایط خاص که می‌توان آن را آلودگی هوا تعبیر کرد شرکت مترو موظف است بنا به دستور کتبی شهردار تهران اقدام به ارائه سرویس با ضریب کاهشی (همان نیم بها شدن) کند.

بی اطلاعی عضو تخصصی حمل و نقل از مصوبات مرتبط با این حوزه

اما با وجود این مصوبه و پس از انتشار آن محمد آقا میری نایب رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در مصاحبه‌ای مدعی شد که مصوبه‌ای مبنی بر نیم‌بها شدن بلیت مترو در شورای شهر وجودندارد.

این عضو شورای شهر تهران گفت: مصوبه‌ای وجود ندارد که در زمان آلودگی هوا، قیمت بلیت نیم‌بها یا رایگان شود، به همین دلیل ما در بودجه ۱۴۰۱ نیز چنین چیزی را پیش بینی نکرده‌ایم.

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ردیفی در بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر این موضوع وجود نداشته است، تصریح کرد: شهرداری الزامی در این زمینه ندارد چراکه نیم بها شدن بلیت مترو در روزهای آلوده نیازمند مصوبه شوراست و ما این مصوبه را نداریم.

آقامیری همچنین گفت: نمی‌دانیم آیا نیم بها شدن قیمت بلیت مترو در دوره‌های قبل نیز اجرا شده است یا خیر؟!.

تصویب مصوبه مقابل تمام اعضای شورای شهر

اما نکته قابل تأمل این است که در نامه‌ای که از سوی رئیس شورای شهر تهران و در تاریخ ۹ اسفند ۱۴۰۰ به شهردار تهران ارسال شده است ذکر شده مصوبه تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱، به اتفاق آرا و در جلسه‌ای که ۲۱ عضو شورای شهر در آن حضور داشته‌اند به تصویب رسیده است و این بی اطلاعی این عضو شورای شهر قابل توجه است.

همچنین علاوه بر مصوبه فوق الذکر چندی پیش بود که مشاور شهردار تهران و مدیرکل امور بانوان شهردار تهران از رایگان شدن مترو برای بانوان به دستور شهردار تهران خبر داده بود و اعلام کرد که رایگان شدن مترو تنها با دستور شهردار تهران صورت می‌گیرد.

چرا اعضای شورای شهر به مصوبات شورا توجه ندارند

باید به این موضوع تاکید کرد که آلودگی هوا موضوعی خاص است که با توجه به شرایط جوی و بدون آنکه بتوان آن را از یکسال قبل پیش بینی کرد رخ می‌دهد و بر همین اساس است که در مصوبه از واژه شرایط خاص برای این دست از اتفاقات استفاده شده است.

باید بررسی و اعلام شود که این عدم اطلاع اعضای شورای شهر از مصوبات خود به چه علت رخ می‌دهد و چرا آنها مصوباتی که را خودشان به تصویب رسانده‌اند را فراموش می‌کنند و اشراف کاملی به آنها ندارند.

458209