راهکارهای کاهش مشکلات زیست محیطی

رئیس اداره منابع طبیعی محیط زیست نکا، بر لزوم جلوگیری از عوامل مخرب سنتی و مدرن و سرمایه گذاری در این زمینه تأکید کرد و گفت: : در شهرستان نکا به میزان هشتاد و نیم هزار هکتار جنگل و چهارده و نیم هزار هکتار مرتع وجود دارد که با وجود حیوانات، پرندگان گوناگون و تأثیر آنها بر چرخه اکوسیستم و جلوگیری از هزاران نوع آفت و بیماری، زندگی هزاران نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به این ذخایر طبیعی با ارزش وابسته است.
تصویر راهکارهای کاهش مشکلات زیست محیطی

به گزارش سایت خبری پرسون،مازندران با داشتن سطح وسیعی از پوشش جنگلی - مرتعی و آب و هوای مطبوع از لحاظ اکوسیستم، گردشگری، اقتصاد و دیگر موارد بسیار مورد توجه است. از این‌رو سالانه میزبان تعداد بیشماری از مسافران و گردشگران سراسر کشور است، بنابراین نگهداری صحیح و جلوگیری از عوامل مخرب این پهنه سبز، بکر و زیبا امری ضروری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نکا در خصوص راهکارهای کاهش مشکلات زیست محیطی، اظهار کرد: با توجه به اینکه عمر جنگل‌های هیرکانی در شمال کشور حدود ۵۰ میلیون سال است؛ این پوشش گیاهی انبوه به همراه کوه‌های ارتفاعات البرز در مقابل رطوبت ناشی از دریای خزر ایستاده و سبب بارش باران از ابرهای حاصله می‌شود که در پی این بارش‌ها، استان‌های شمالی ایران حیات و زندگی خاصی می‌گیرند.

کوروش روحانی با اشاره به اینکه ارزش مادی منابع طبیعی شهرستان نکا بسیار زیاد و حائز اهمیت است، گفت: در شهرستان نکا به میزان هشتاد و نیم هزار هکتار جنگل و چهارده و نیم هزار هکتار مرتع وجود دارد که با وجود حیوانات، پرندگان گوناگون و تأثیر آنها بر چرخه اکوسیستم و جلوگیری از هزاران نوع آفت و بیماری، زندگی هزاران نفر به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم به این ذخایر طبیعی با ارزش وابسته است.

این مسؤول بر لزوم جلوگیری از عوامل مخرب سنتی و مدرن و سرمایه گذاری در این زمینه تأکید کرد و افزود: نمی‌توان این منابع طبیعی و غنی را تمام نشدنی و تا ابد قابل برداشت دانست؛ بلکه در صورت محافظت نشدن و استفاده بهینه از آن با بزرگ‌ترین طوفان‌ها، سیل، رانش زمین و سایر بلایای مخرب روبه‌رو می‌شویم که نابودی خاک‌های زراعی و خالی شدن سفره‌های آب‌های زیرزمینی که بستر حیات، توسعه کشاورزی و تغذیه میلیون‌ها انسان است را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نکا، تصریح کرد: آمایش سرزمینی و انجام مطالعات دقیق و منصفانه در راه اندازی انواع پروژه‌های عمرانی و افزایش سطح کیفی زندگی آحاد جامعه، از جمله اقدامات ضروری برای حفظ عرصه‌های منابع طبیعی است.

روحانی به تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی و همچنین افزایش جلوه‌های بصری توسعه منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: با این اقدامات، بیشتر مردم از منافع و اهمیت منابع طبیعی آگاهی بالایی کسب می‌کنند و کارایی این منابع غنی قابل احساس و درک می‌شود.

وی یادآور شد: همچنین آموزش درست کودکان در سنین پایین مانند کاشت نهال و تداوم اقداماتی مانند آن نیز در حفظ محیط زیست و منابع طبیعی در نسل‌های آینده اثر گذار است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری نکا با اشاره بر لزوم ایجاد بستر مناسب سرمایه‌گذاری بالا برای حفاظت از محیط زیست، اظهار کرد: با تبدیل دامداری‌های سنتی به مدرن، ایجاد پارک‌های جنگلی زیاد و فضاهای مشخص به منظور جلوگیری از هجوم گردشگران به تمامی نقاط جنگل و افزایش سطح تخریب، توجه ویژه به رعایت بهداشت محیطی و نریختن زباله در عرصه‌های منابع طبیعی می‌توانند از عوامل بازدارنده تخریب زیست بوم باشند.

این مسؤول با بیان اینکه ایجاد قوانین سخت گیرانه و به روز رسانی جریمه‌های تخلف در عرصه‌های جنگلی در کاهش اثرات مخرب محیط زیست مؤثر است، گفت: هماهنگی و تلاش بیشتر نیروهای حفاظتی در جلوگیری از ورود شکارچیان مجاز و غیرمجاز که با برافروختن آتش، سالانه صدها هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی را نابود می‌کنند، افزایش جریمه‌های تخریب، تصرف این عرصه‌ها و قاچاق چوب از جمله عوامل بازدارنده محسوب می‌شوند.

وی افزود: کنترل هرچه بیشتر بازار مصرف چوب آلات جنگلی امری ضروری است تا مشوق افراد سودجو برای کسب سود غیر حلال نباشد.

منبع:ایسنا

457855