تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان حداقل 6 سال و 3 ماه زمان می برد و دانشجویان برای به پایان رساندن این دوره باید در امتحان دولتی ( Ärztliche Prüfung ) شرکت کرده و پس از قبولی در آن مجوز رسمی برای فعالیت پزشکی ( Approbation  ) را دریافت کنند.
تصویر تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

به گزارش سایت خبری پرسون، تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان با توجه به مزایای بیشمارش بسیار مورد تقاضا است ، اولین نکته قابل توجه این است که تحصیل در ثروتمندترین کشور عضو اتحادیه اروپا رایگان است ، مورد دوم پایین بودن نرخ بیکاری و نیاز کشور به رشته های پزشکی و دندانپزشکی قرار دارد که سبب شده فرصت های شغلی افزایش پیدا کند ؛ در این مقاله شرایط و مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در آلمان و اخذ ویزای این کشور توسط مجموعه مهاجرتی رجبی به شماره ثبت ۵۶۲۰۵۱ ( موسسه حقوقی رجبی ثبت ۴۰۴۵۱ ) مورد بررسی علمی قرار می گیرد.

جهت تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آلمان مشابه با سایر رشته ها پیش نیازهای ویژه ای نیاز است که تمامی دانشجویان بین المللی موظف به رعایت آنها هستند اما معمولا داوطلبان با توجه به سطح علمی دوره های دبیرستان و همچنین سایر معیارهای علمی مشخص شده انتخاب می شوند ، چنانچه هدف از انتخاب تحصیل در این کشور اروپای غربی ، رسیدن به اقامت و تابعیت نیز می باشد ، کارشناسان هلدینگ رجبی به شما پیشنهاد می کنند حتماً مقاله مهاجرت به آلمان را مطالعه نمایید تا اطلاعات صحیح از روش های اخذ اقامت این کشور را بدست آورید. همچنین می توانید جهت کسب اطلاع از مهاجرت پرستاران به آلمان نیز روی این لینک کلیک کنید.

مراحل تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

اتمام دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی ایران با نمرات بالا مطابق سیستم آموزشی آلمان شرطی است که برای پذیرش در کالج های این کشور و در نهایت تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آلمان ضروری میباشد اما مراحل تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان اندک تفاوت هایی از نظر مدت زمان تحصیل و آزمون های مورد نیاز و غیره باهم دارند و اگر هر کدام به تفکیک مورد بررسی قرار گیرند شامل مراحل زیر می شوند :

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته پزشکی در آلمان حداقل 6 سال و 3 ماه زمان می برد و دانشجویان برای به پایان رساندن این دوره باید در امتحان دولتی ( Ärztliche Prüfung ) شرکت کرده و پس از قبولی در آن مجوز رسمی برای فعالیت پزشکی ( Approbation ) را دریافت کنند ، برای تحصیل در این رشته پر نقاضا مراحلی وجود دارد که به شرح زیر میباشد :

  1. مرحله پیش بالینی طی4ترم دروس علوم طبیعی ( فیزیک ، شیمی و زیست شناسی) را آموزش میدهد و دانشجویان اصول کلیدی علوم پایه پزشکی را فرا می گیرند ، اولین امتحان مجوز پزشکی بعد از اتمام این مرحله گرفته می شود و پذیرفته شدگان اجازه ورود به مرحله 3 ساله دوم را دارند.
  2. مرحله بالینی یا فاز اصلی تحصیل پزشکی در آلمان ( 6 ترم ) شامل موضوعات اصلی پزشکی ( فیزیولوژی ، بیوشیمی ، آناتومی) و سخنرانی ها ، دوره های عملی ، کارآموزی و سمینارها میشود.
  3. مرحله آخر تحصیل پزشکی و یک سال کارآموزی در مراکز درمانی و بیمارستان ، به دانشجویان جنبه های عملی جراحی ، طب داخلی و یک موضوع انتخابی معرفی می گردد تا برای حرفه آینده آماده شوند.
  4. مرحله تکمیل دوره تحصیل شامل گذراندن امتحانات استاندارد دولتی است و دانشجویان پس ازقبولی در این امتحان ، می توانند برای مجوز پزشکی خود درخواست دهند و به عنوان یک پزشک مشغول و یا وارد مرحله تخصص شوند ؛ در مطالب تخصص های پزشکی در آلمان بطور اختصاصی به بررسی این موضوع پرداختیم.

تحصیل در رشته دندان پزشکی در آلمان

تحصیل در رشته دندان پزشکی در آلمان شامل 5 سال و 6 ماه آموزش میشود و به دو بخش پیش بالینی و بالینی تقسیم می گردد ، ابتدا در بخش پیش بالینی به مدت 5 ترم علوم طبیعی ، مواد پزشکی و دندانپزشکی تدریس می شود بعد از پایان دوره دانشجویان موظف اند در آزمون اولیه شرکت کنند تا بتوانند وارد مرحله دوم تحصیل خود که شامل سخنرانی ها ، سمینارها ، آموزش عملی است بشوند.

در پایان ، آزمون دندانپزشکی از تمامی افراد گرفته می شود و در صورت کسب نمره قبولی مدرک دندانپزشکی اعطا می گردد و دانشجویان می تواند در رشته هایی مانند جراحی دهان و دندان ، ارتودنسی و غیره تخصص بگیرند ؛ از آنجایی که علاوه بر تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آلمان رشته های پیرا پزشکی همچون فیزیوتراپی و پرستاری و بینایی سنجی به علت فرصت های شغلی زیاد این کشور بسیار پرتقاضا است در مقاله ای تحت عنوان تحصیل رشته فیزیوتراپی در آلمان یکی از پرطرفدارترین رشته ها را به کاملی معرفی کردیم.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان برای هر دو نوع دانشگاه خصوصی و دولتی امکان پذیر است که تمامی آنها در آموزش دانشجویان یکسان عمل نموده و متقاضیان را فقط با سپری نمودن پیش نیازهای لازم از جمله دوره پیش پزشکی و یا شرکت در آزمون ورودی پذیرش می کنند ؛ ارائه مدرک زبان آلمانی ، گذراندن دوره کالج ام کورس و قبولی در آزمون ورودی از مهم ترین پیش نیازهای ورود به دانشگاه ها هستند و دانشجویانی که شرایط عمومی تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان را فراهم نکنند واجد شرایط ورود به رشته های علوم پزشکی می شوند.

با اینکه پذیرش در دانشگاه های آلمان شامل محدودیت سنی نمیشود اما سنین بالا امکان اخذ ویزای تحصیلی را به شدت کاهش می دهند و پیشنهاد می شود که با سن کمتر از 22 سال برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان اقدام نمایید البته توجه داشته باشید که این سختگیری هنگامی که از طریق یک کشور ثالث مانند مجارستان ، ترکیه و یا ارمنستان اقدام می کنید کاهش می یابد ، از آنجایی که هزینه ها در ارمنستان مقرون به صرفه تر هستند با مراجعه به مطالب صفحه تحصیل در ارمنستان میتوانید یکی از راه های ورود را بسنجید.

دوره پیش نیاز تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

دوره تحصیلات قبل از ورود به دانشگاه در آلمان 13 ساله است و برای تحصیل در دانشگاه های این کشور متقاضیان باید دارای مدرک دیپلم با معدل بالای 18 از سایر کشورها و نمرات بالای 9 ابیتور ( Abitur ) باشند ، مدرک دیپلم سایر کشورهای مطابق با دیپلم کشور آلمان ( ابیتور ) مطابقت داده می شود و در صورتی که مدرک متقاضی واجد شرایط نباشد باید در دوره پیش نیاز تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان به نام M - Kurs یا ام کورس در کالج های دانشگاهی به مدت 1 سال شرکت کند.

قبل از شروع دوره M - Kurs که جهت آماده سازی متقاضیان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان برگزار می شود ، از متقاضیان آزمونی از دروس ریاضی و زبان آلمانی گرفته و تسلط زبانی فرد نیز محک زده می شود لذا افراد باید دارای حداقل مدرک زبان آلمانی در سطح B1 باشند البته این سطح از زبان صرفا برای اخذ پذیرش است و دانش آموزان برای ورود به دانشگاه به سطح C1 میرسند در کالجها سه درس اصلی زیست ، شیمی و زبان آلمانی را به داوطلبان آموزش می دهد.

پس از اتمام دوره دانشجویان موظف هستند در آزمون پایانی با سوالات دروس زیست و شیمی به نام Feststellungsprüfung ( FSP ) نمره قبولی را کسب کرده و گواهی پایان دوره را بدست آورند تا بتوانند وارد دانشگاه شوند البته توجه داشته باشید میانگین نتیجه این آزمون و معدل دیپلم طبق فرمول خاص تعیین کننده پذیرش یا عدم پذیرش در رشته پزشکی میباشد.

ثبت نام در کالجهای M - Kurs آلمان

نکته مهمی که در رابطه با ورود به کالج ام کورس وجود دارد این است که آن دسته از متقاضیانی که 4 ترم تحصیلی ( 70 واحد درسی که حدود 30 واحد آن دروس تخصصی باشد ) از همان رشته را در یکی از دانشگاه های ایران گذرانده باشند و مدرک DSH2 و یا TestDaf4 زبان آلمانی را داشته باشند می توانند بدون شرکت در کالج ، پذیرش مستقیم دانشگاه را گرفته و وارد دانشگاه شوند اما افرادی که واجد این شرایط نیستند جهت ثبت نام در کالجهای M - Kurs آلمان از دو روش میتوانند اقدام کنند :

  1. با توجه به منطقه ی سکونتشان از طریق سامانه ای به نام uni – assist در شهر برلین که زیر مجموعه وزارت علوم آلمان است لیست دانشگاه های تحت پوشش این سامانه را دریافت کنند و از بی نقض بودن مدارکشان اطمینان حاصل نمایند البته این پروسه حدود 75 یورو هزینه خواهد داشت ، توجه کنید برای کسب اطلاعات دقیق در مورد هر دانشگاه باید به بخش بین الملل آن نیز دانشگاه مراجعه کرد.
  2. با کالج مورد نظر یا کالجهای مختلف مکاتبه کنند و پس از فراهم کردن مدارک مورد نیاز و انجام مراحل ثبت نام منتظر پاسخ از آن مجموعه باشند تا درصورت پذیرش بتوانند در آزمون ورودی شرکت کنند ؛ کالجها در آلمان در دو دسته خصوصی و دولتی برگزار میشوند و فقط کالجهای دولتی اجازه برگزاری آزمون FSP را دارند برای آشنایی بیشتر با انواع کالج ها میتوانید به مقاله تحصیل در آلمان مراجعه بفرمایید.

مدرک زبان و محدودیت سنی تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آلمان

از آنجایی که زبان اصلی و مهم تحصیل در سرزمین رایش به خصوص در رشته های پزشکی زبان آلمانی است تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان فقط به زبان بومی ( آلمانی ) امکان پذیر می باشد و در رابطه با محدودیت سنی نیز می توان اینطور بیان نمود که برای ورود به دانشگاه باید حداقل 18 سال سن داشته باشید و دانشجویان معمولا با بیش از 25 سال سن شانس کمی خواهند داشت.

مبحث محدودیت سنی در سفارت آلمان با دانشگاه های این کشور متفاوت است و سفارت نیز سخت گیری های خاص خود را دارد پس بهتر است در این رابطه حتما معیارهای سفارت را نیز درنظر بگیرید ، البته توجه داشته باشید برای اخذ ویزا موارد بیشتری را باید رعایت نمود که در نوشتار ویزا دانشجویی آلمان به آنها پرداختیم تا با عوامل رد یا قبول شدن یک ویزا بیشتر آشنا شوید.

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آلمان

در ادامه به معرفی و بررسی تعدادی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی و دندان پزشکی در آلمان می پردازیم تا ضمن آشنایی با آن ها ، برخی ویژگی های مهم از این دانشگاه ها را بشناسید ، زیرا هر مرکز آموزشی دارای شرایط خاص خود برای پذیرش دانشجو می باشد اما بخش تولید محتوا هلدینگ رجبی در نوشتاری جداگانه به نام برترین دانشگاه های پزشکی آلمان اطلاعات تعداد بیشتری از این موسسات آموزشی را در اختیار شما قرار داده است.

دانشگاه پزشکی آخن : این دانشگاه علاوه بر اینکه یکی از ممتازترین دانشگاه های پزشکی اروپا به شمار می رود ، به شیوه کاملا نوین دروس علوم پزشکی و دندانپزشکی را ارائه می نماید و با داشتن کلینیک های مخصوص و کلیه امکانات پژوهشی دانشجویان را برای دنیای حرفه ای آموزش داده و آماده ورود به محیط واقعی درمان می نماید.

دانشگاه بوخوم آلمان : یکی از 5دانشگاه های برتر آلمان است که با داشتن بیش از 20 دانشکده در علوم مختلف ، در اغلب حوزه های علم پزشکی دارای اساتید برتر میباشد ، طبق آخرین رتبه بندی جهانی این دانشگاه توانسته رتبه 330 را به دست آورد که یکی از دلایل آن داشتن کلینیک های مختلف است.

دانشگاه فرانکفورت آلمان : این دانشگاه با وجود بورسیه و حمایت های مختلف تحصیلی و رتبه بندی زیر 200 جهانی ، هرساله پذیرای دانشجویان بین المللی زیادی از تمامی نقاط جهان است که داشتن اساتیدی با جوایز نوبل دلیل افزایش این درخواست ها است.

اقامت پس از تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

فارغ التحصیلان تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان می توانند پس از جست و جو کار در بیمارستان مشغول شوند و ویزای کار این کشور را دریافت نمایند ، سه نوع بیمارستان در این کشور وجود دارد: ( بیمارستان های دولتی - بیمارستان هایی که توسط ngo ها اداره می شوند - بیمارستان های خصوصی و تحت پوشش کلیسا ) همچنین انجمن پزشکی وجود دارد که پزشکان در آن عضو هستند و در امر تبادل پزشک فعالیت می کند ، در نهایت پس از حدود 5 سال طی شرایط تعیین شده شاغلان میتوانند برای اخذ اقامت دائم درخواست دهند.

هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

گزینه تحصیل رایگان در دانشگاه های آلمان امکانی فوق العاده است که نباید به سادگی از آن گذشت در واقع دانشجویان زمانی که به زبان بومی تحصیل میکنند هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان نخواهند داشت البته سالیانه هزینه های جزئی بابت بررسی مدارک ثبت نام به کالج و دانشگاه پرداخت خواهد شد که حدود 250 الی 500 یورو خواهد بود ، در نظر داشته باشید که تامین هزینه های روزانه زندگی به عهده خود فرد است که با مطالعه مقاله هزینه های زندگی در آلمان میتوانید بیشتر با ریز هزینه های روزمره آشنا شوید.

مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

کشور آلمان همیشه در دسته پرتقاضا ترین مقاصد مهاجرتی بوده البته که مزایا این کشور برای زندگی بیشمار هستند اما باتوجه به رویکرد این مقاله در ادامه با برخی از مزایای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان آشنا خواهید شد.

  • وجود دانشگاه های ممتاز و امکانات بی نظیر رفاهی.
  • فرصت های شغلی بی شمار به نحوی که فارغ التحصیلان تمامی رشته ها از جمله علوم پزشکی به راحتی جذب بازار کار میشوند.
  • امنیت زیاد کشور.
  • امکان اخذ اقامت پس از تحصیل و تبدیل آن به اقامت دائم و سپس شهروندی.
  • امکان دست یابی به درآمد بالا.
  • امکان کار همزمان با تحصیل.

معایب تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان

برای تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان حتما باید به زبان بومی مسلط باشید زیرا هم برای تحصیل و هم برای ارتباط با مردم نیازمند یادگیری زبان آلمانی هستید ، از دیگر مواردی که جز معایب تحصیل تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان به حسای می آید عدم وجود خوابگاه در برخی از دانشگاه ها است ، دوری از خانواده و آشنایی با فرهنگ و مردمانی جدید نیز از دیگر چالش هایی است که برخی از دانشجویان را به آزرده نموده و در ماه های نخست آرامش را از آنها دور می سازد.

مقاله فوق در رابطه با تحصیل پزشکی و دندانپزشکی در آلمان توسط کارشناسان به روز و خبره شرکت مهاجرتی رجبی به شما عزیزان تقدیم شد ، اگر شما هم از متقاضیان مهاجرت تحصیلی آن هم در زمینه پزشکی به این کشور برتر اروپایی هستید می توانید با مراجعه به دفاتر موسسه مهاجرتی رجبی در شهرهای تهران و شیراز در کوتاه ترین زمان به اطلاعات درست و کاملی در خصوص شرایط مهاجرت را بدست آورده و در ممتاز ترین دانشگاه های پزشکی و دندانپزشکی آلمان مشغول تحصیل شوید.

444570