«علی دایی» و حاشیه‌های غیرفوتبالی!

نام علی دایی سال‌ها در رسانه‌های ورزشی و خبری کشورمان و البته جهان به واسطه افتخارآفرینی‌هایش مطرح بوده، اما در سال‌های گذشته خصوصا چند ماه اخیر اتفاقاتی غیر ورزشی نام علی دایی را به تیتر یک رسانه‌ها برگرداند!
تصویر «علی دایی» و حاشیه‌های غیرفوتبالی!

به گزارش سایت خبری پرسون، مهر ماه سال 1397 علی دایی خبر از مسدود شدن حسابش و همچنین احضار به پلیس آگاهی خبر داد. دایی یکی از افرادی بود که پس از زلزله کرمانشاه و به خواست مردم، کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کرد و اقدام به کمک رسانی و ساختن خانه در مناطق زلزله زده کرد. پلیس آگاهی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دایی را به عنوان مطلع به آگاهی احضار کرده است. مدتی بعد اما «عسگری پیش‌بین» وکیل علی دایی در پرونده مربوط به کمک‌های مردمی زلزله‌زدگان گفت: با مذاکراتی که با مسئولان محترم قضائی داشتیم، از دیروز حساب‌های آقای دایی از مسدودی خارج شدند تا روند کمک به بازسازی دهکده روله مالان با وقفه روبه‌رو نشود. وی ادامه داد: اینطور نبوده که بخواهند یا بتوانند (هلال احمر) این پول‌ها را بگیرند و فشاری هم در این زمینه نبوده است. چون واقعا این کمک‌ها مردمی بودند و مسئولیت کاملشان برعهده علی دایی. فشاری هم راستش من ندیدم. وکیل علی دایی همچنین گفت: شایعات مربوط به مسدود شدن کمک‌ها به دلیل بدهی دایی صحت ندارد. اصلا علی دایی تسهیلاتی نگرفته بوده که قرار باشد به ازایش پولی از حساب‌های زلزله زدگان کسر شود.

ضبط پاسپورت

اوایل مهرماه سالجاری پاسپورت علی دایی هنگام بازگشت به کشور ضبط شد. 19 مهر ایسنا نوشت: علی دایی از سفری شخصی به ایران بازگشت، در فرودگاه امام خمینی (ره) پاسپورت او ضبط شد، اکنون و پس از چند روز، اسطوره فوتبال ایران از بازگرداندن پاسپورتش خبر داده است. علی دایی در اولین اظهارنظر خود پس از این اتفاق گفته است: پس از بازگشت از سفر خارجی، پاسپورتم در فرودگاه بین‌المللی تهران ضبط شد. در رسیدی که به من دادند، آمده بود برای پیگیری پرونده باید به دادستان عمومی و انقلاب تهران مراجعه کنم، اما توقیف گذرنامه مساله مهمی برای من نبود و نیست و به همین خاطر جایی نرفتم و مسئولان پس از دو یا سه روز آن را پس دادند. ستاره فوتبال به خبرگزاری فرانسه گفت: متأسفانه نفهمیدم چرا پاسپورت من را گرفتند و بعد ، بازگرداندن گذرنامه از نظر قانونی چه معنایی دارد؟ پیش از این سید مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با اشاره ضبط گذرنامه برخی از هنرمندان گفته بود: علی دایی سرمایه این کشور است و وی برای برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی تلاش کرده و بلافاصله گذرنامه به وی تحویل داده شده است. وی ادامه داد: سیاست وزارت کشور همدلی است و علاقه نداریم هرکسی که دچار خطا شده است مجازات شود، اما آن کسی که بنا دارد همچنان با دشمن باشد حسابش را از ملت جدا کرده است. حدود یک ماه دیگر جام‌جهانی آغاز می‌شود و ما می‌خواهیم تمام ملت با تیم‌ملی باشند و ما به دنبال این هستیم تا تماشاگران به استادیوم‌ها بازگردند اما نگران کشته سازی‌ها هستیم و ایجاد خطرات عوامل نفوذی هستیم.

ماجرای دوبی و توضیح قوه قضائیه

همسر و دختر علی دایی، بازیکن اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران پرواز ناموفقی به کشور امارات داشته‌اند. این دو روز دوشنبه با پروازی از کیش به دبی در حال سفر بوده که هواپیمای حامل مسافران به ایران بازمی‌گردد و اجازه خروج به همسر و فرزند سرمربی اسبق پرسپولیس داده نمی‌شود. به گزارش روز دوشنبه ایرنا از مرکز رسانه قوه قضائیه، در پی ممانعت نسبت به خروج همسر و دختر علی دایی از کشور، پیگیری‌ها حاکی از آن است در پی اقدامات اخیر خانواده علی دایی «صاحب یک گالری بزرگ طلا و جواهر» در همراهی با گروه‌های ضد انقلاب و اغتشاشگران و دعوت به اعتصاب، همسر علی دایی متعهد شده بود قبل از قصد خروج از کشور نهادهای ذیربط را از تصمیم خود مطلع کند. بر همین اساس، پس از اطلاع نهادهای مربوطه از پرواز حامل همسر علی دایی، با هماهنگی صورت گرفته پرواز یادشده در فرودگاه کیش فرود آمده و همسر و دختر علی دایی از هواپیما خارج شده‌اند. براساس این گزارش، ادعای بازداشت همسر و دختر علی دایی صحت ندارد و تنها از خروج آنها از کشور ممانعت شده است.

سفر به آمریکا؟!

تسنیم روز دوشنبه نوشت: عصر دیروز خبری مبنی بر ممانعت از خروج همسر و دختر علی دایی از کشور منتشر شد. یک منبع آگاه در این باره به تسنیم گفت که همسر علی دایی به دلیل همراهی با اغتشاشات و تحریک به اعتصاب در برهه 24 تا 26 آبان و همچنین 14 تا 16 آذر، با حکم قضائی ممنوع الخروج بوده است. با این حال او با یک اقدام غیرقانونی موفق به رفع ممنوع الخروجی خود شده و به همین دلیل وارد پرواز امروز تهران به دوبی شده بود، اما با اطلاع متولیان امر، قبل از خروج وی از کشور، منطبق بر حکم قانونی ممنوع‌الخروجی از سفر او به دوبی ممانعت شده است. بر این اساس، بازداشتی در این ماجرا در کار نیست و همسر علی دایی پس از پیاده شدن از هواپیما در حال عزیمت به تهران است. ضمنا دختر علی دایی مشکلی برای سفر نداشته و به تشخیص خود سفر را ادامه نداده است. مقصد نهایی همسر علی دایی سفر به آمریکا بوده است.

صحبت‌های دایی

علی دایی در مورد جزئیات و دلایل این اقدام با تابناک به صورت اختصاصی گفت‌وگو کرده است. وی در پاسخ به این سوال که موضوع پیاده کردن همسر و دخترتان از هواپیمای ماهان که عازم دوبی بود، باعث بروز حرف و حدیث‌های بسیاری شد. چه اتفاقی مخصوصا پیش از سفر برای خانواده شما رخ داد؟ گفت: «ببینید، ما که علم غیب نداریم تا پیش از حضور در فرودگاه متوجه بشویم اجازه خروج از کشور را داریم یا خیر. همسر من به‌همراه دخترم امروز صبح به فرودگاه رفتند و پس از تحویل بار و عبور از گیت بازرسی، پیش از سوار شدن به هواپیما پس از چک کردن گذرنامه و خوردن مهر قانونی و دریافت مجوز قانونی خروج از کشور از قسمت کنترل گذرنامه پلیس فرودگاه عبور کردند و سوار هواپیمای ماهان که عازم دوبی بود، شدند.» یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور جزئیاتی در خصوص این موضوع که همسرتان با حکم قضائی ممنوع‌الخروج بوده را منتشر کرده است؟ علی دایی در این خصوص پاسخ داد: «اصلا و ابدا چنین موضوعی صحت ندارد. اینکه همسر بنده ممنوع‌الخروج بوده و باید پیش از اقدام به سفر این مطلب را اطلاع می‌داده کذب محض است. نه برای من نه برای همسرم تا امروز از قوه‌قضائیه ابلاغ یا SMS با این مضمون که ممنوع‌الخروج هستیم، نیامده است. همسرم طبق تمام قوانین جمهوری‌اسلامی برای سفر به خارج از کشور اقدام کرد و مثل همه مردم پشت باجه کنترل گذرنامه پلیس ایران در فرودگاه ایستاد و پس از تأیید مجوز خروجی قانونی اقدام به سوار شدن به هواپیما کرد.» وی در خصوص مشکل ممنوع الخروجی همسر و دختر خود گفت: «ببینید، همان طور که من پس از سفر ترکیه در فرودگاه امام(ره) متوجه ممنوع‌الورود بودن خودم شدم و گذرنامه‌ام ضبط شد، اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجی داشت، پلیس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپیما و خروج از مرز هوایی را به او نمی‌دادند.» تسنیم مقصد سفر خانواده دایی را آمریکا عنوان کرده بود ولی سرمربی سابق پرسپولیس در این خصوص می‌گوید: «این هم کذب محض و دروغی است که عنوان کرده‌اند. بلیت‌های همسر و دخترم موجود است و مردم می‌توانند تاریخ صدور و تاریخ رفت و برگشت آنها را ببینند.» علی دایی همچنین در خصوص تعهد همسر وی به مراجع ذیربط برای اطلاع دادن از قصد سفر به خارج از کشور گفت: «خیر، به هیچ عنوان. واقعیت ندارد. همسرم هیچ تعهدی مبنی بر مطلع کردن مقامات یا نهادها و ادارات قبل از انجام سفر خارجی نداده است. من برای شما در سایت تابناک مدارک مستند (بلیت هواپیما با تاریخ صدور و تاریخ رفت و برگشت) را ارسال کردم تا برای مردم منتشر کنید. اینکه حالا عنوان می‌کنند که پس از ماجری امروز برنامه سفرشان به آمریکا را به تعویق انداخته‌اند، یک سناریو غیرواقعی است. تمام مراحل سفر همسر و دخترم کاملا مطابق قوانین جاری کشور صورت گرفته بود. تاریخ رفت و برگشت بلیت‌ها نیز ثابت می‌کند که آنها امروز (دوشنبه) به دوبی می‌رفتند و دوشنبه هفته آینده به ایران بازمی‌گشتند. همسرم اگر قصد سفر به آمریکا را داشت از پرواز داخلی(هواپیمایی ماهان) استفاده نمی‌کرد. آن رسانه‌ای که این اخبار و اطلاعات کذب را منتشر کرده است، نمی‌دانم چه هدفی را دنبال می‌کرده! همسر و دختر من به‌طور کاملا قانونی و از مبدأ قانونی کشور اقدام به مسافرت کردند و مرتکب هیچ رفتار و عمل غیرقانونی نشدند.» علی دایی در پایان در مورد وضعیت خانواده‌اش گفت: «خدا را شکر می‌کنم که در سلامت هستند و در این لحظه که با شما صحبت می‌کنم در تندرستی کامل در کنارم نشسته‌اند. می‌توانست اتفاقات بدتری رقم بخورد. خداوند را شاکرم.»

آرمان ملی

444094