سخنران حرم حضرت معصومه (س) :

نرمی و خوش‌اخلاقی به رزق‌ و روزی برکت بخشیده

حجت الاسلام فرحزاد سخنران حرم حضرت معصومه (س) گفت: نرمی و خوش‌اخلاقی به رزق‌وروزی برکت بخشیده، عصبانیت آن را دور می‌سازد.
تصویر نرمی و خوش‌اخلاقی به رزق‌ و روزی برکت بخشیده

به گزارش سایت خبری پرسون،حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد شامگاه ۲۷ آذر در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به موقف میزان روز قیامت، با بیان این که در این موقف نتیجه اعمال انسان مشخص می‌گردد، عنوان کرد: «فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ فَهُوَ فِی عِیشَةٍ رَاضِیَةٍ» آیات ۶ و ۷ سوره قارعه، در موقف میزان حسنات هرکس سنگین باشد وارد اجرائیات بهشت خواهد شد.

وی با تأکید بر این که هرکس از جهنم نجات پیدا کرد رستگار شد، اظهار کرد: قرآن کریم در آیات ۸ تا ۱۱ سوره قارعه می‌فرماید؛ «وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِینُهُ فَأُمُّهُ هَاوِیَةٌ وَمَا أَدْرَاکَ مَا هِیَهْ نَارٌ حَامِیَةٌ»؛ و عمل هر کس بی قدر و سبک وزن باشد، جایگاهش در قعر جهنم و آتش سخت سوزنده و گدازنده است.

وی با تأکید بر این که تسبیحات اربعه، حسن خلق، ایمان و تقوا و محبت و ولایت اهل‌بیت (ع) از چیزهایی است که میزان حسنات را سنگین‌تر می‌سازد، گفت: امام صادق (ع) می‌فرماید؛ در میزان حسنات کسی چیزی سنگین‌تر از صلوات بر محمد و آل محمد نهاده نمی‌شود.

وی به موضوع تواضع و ادب و فروتنی و پرهیز از غرور و خودشیفتگی اشاره کرد و با بیان این که دین مبتنی بر سه اصل و مرحله مهم فقه اکبر، فقه اوسط و فقه اصغر ذکر شده است، افزود: فقه اکبر معارف و اصول دین یا همان اعتقادات و توحید، عدل و نبوت و امامت و معاد است که از آن‌ها به آیات محکمه و اصول دین یاد می‌شود؛ فقه اوسط اخلاق و صفات نیک همچون سخی، تواضع و خوش‌اخلاقی و فقه اصغر نیز احکام و واجبات و محرمات هستند.

فرحزاد با اشاره به این که در باورهای دینی فقه اوسط که به مباحث اخلاق و صفات نیک تأکید دارد، به‌مراتب مهم‌تر از فقه اصغر است، بیان کرد: اصول دین همچون ریشه و اخلاق شاخه‌های دین و ثمره و میوه آن احکام است. هم باید ریشه و تنه استوار و محکم باشد و هم شاخه‌ها مرتب، تا بهترین میوه احکام صادر گردد.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) افزود: کسی که خوش‌اخلاق است، گناه نمی‌کند و فرد سخی خمس و زکات پرداخت می‌کند و صله‌رحم به جا می‌آورد و دست فقرا را می‌گیرد و انسان بخیل چه‌بسا ممکن است، به هر حرامی دست بزند. بخل از صفات رذیله اخلاقی و جامع تمام بدی‌هاست که اعمال و حسنات انسان را نابود می‌سازد، بر گردن انسان بخیل زمامی است که او را به سمت هر بدی می‌کشاند.

وی تکبر و غضب را ریشه بسیاری از گناهان دانست و با اشاره به این که خشم و تندی بر اطرافیان غضب الهی را به دنبال دارد، اضافه کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند؛ «الغَضَبُ مِفتاحُ کُلِّ شَرٍّ»؛ انسان در مواجهه با دیگران هرگونه برخورد کند، نظام هستی همان گونه با او رفتار خواهد کرد.

فرحزاد غضب را شعله‌ای از شعله‌های آتش جهنم و تلنگری از سوی شیطان توصیف کرد و ادامه داد: بر اساس روایات اسلامی، کسی که حلم و بردباری داشته باشد و غصب نکند در مسیر و افق انبیای الهی قرار خواهد گرفت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که نرمی و خوش‌اخلاقی به رزق‌وروزی برکت بخشیده، عصبانیت آن را دور می‌سازد، یادآور شد: کسی که صله‌رحم را ترک کند، امورات زندگی‌اش مملو از گره مشکلات و نکبت خواهد بود.

فرحزاد ضمن اشاره به روایتی، تکبر و تجبر را ریشه غضب برشمرد و ابراز کرد: انسان نسبت به کسی غضب می‌ورزد که در مستی مال و قدرت او را پایین‌تر از خود بداند. انسانی که واقعاً متواضع و حلیم باشد هیچگاه عصبانی نمی‌شود و رستگار خواهد شد.

منبع:ایسنا

442691