گزارش های میدانی خبرنگار پرسون حکایت می کند؛

ایستگاه راه آهن مهمان ماندگار پایتخت / حرکت بی صدای قطارها در ایجاد آلودگی هوای تهران

یکی از معضلات ترافیکی در محور میدان راه آهن حجم بالای مسافر از سراسر کشور به شکل لحظه ای به تهران است که معضلات گوناگون مانند آلودگی صوتی، ترافیکی، هوایی و اجتماعی را در منطقه16 تهران به وجود آورده است.
تصویر ایستگاه راه آهن مهمان ماندگار پایتخت / حرکت بی صدای قطارها در ایجاد آلودگی هوای تهران

به گزارش سایت خبری پرسون، در همه شهرهای کشورهای توسعه یافته تلاش شده تا مکان های حمل و نقل بین استانی و کشوری به خارج از محیط شهری انتقال داده شود تا معضلات کمتری گریبان گیر شهرنشینان شود؛ اما ایستگاه راه آهن تهران که از همان روزهای نخست ورود این صنعت حمل و نقل به ایران راه اندازی شد در همین نقطه قرار گرفته است و با وجود اینکه نیم قرنی از توسعه تهران می گذرد این ایستگاه پرتردد مسافربری و باربری در دل تهران قرار گرفته و گویا مسئولان نیز تمایلی به جابه جایی آن ندارند.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار پرسون از ایستگاه راه آهن تهران گویا این ایستگاه کهنسال نه تنها قرار نیست از این محله پر تردد شهری دل بکند بلکه قرار است توسعه پیدا کند و بخشی از این توسعه نیز با اعتبارات میلیارد تومانی به اجرا در آمده است؛ در گزارش پیش رو نگاهی به این مهمان ماندگار تهران می اندازیم.

توسعه خطوط راه آهن

خطوط مسافربری ایستگاه راه آهن تهران تا چند سال پیش نزدیک به 8 خط بود، اما این روزها این خطوط انتقال مسافر به قطارها به 11 خط افزایش پیدا کرده است و هریک از خطوط تازه تاسیس نیازمند اعتبار میلیارد تومانی بوده است، چرا که در ابتدا باید ریل گذاری تردد قطار در خطوط را فراهم کرد، سپس احداث سکو، روشنایی، مسقف شدن محیط و....که هر یک از این اقدامات نیازمند اعتبار است.

طبق مشاهدات میدانی خبرنگار ما در سکوی شماره یک فعالیت عمرانی در حال انجام است که نشان از این می دهد که حالا حالاها شرکت راه آهن نه تنها تصمیم برای جابه جایی ایستگاه ندارد بلکه به دنبال توسعه آن نیز است.

در این بین کارشناسان حوزه شهری معتقدند شرکت راه آهن باید هرچه زودتر اقدام به جابه جایی این ایستگاه کند، کارشناسان بر این باور هستند که ایستگاه راه‌آهن در منطقه شلوغ و متراکم شهر واقع‌شده که به‌خودی‌خود جزء آلوده‌ترین و پرترافیک‌ترین نقاط پایتخت به حساب می آیند.

وجود ایستگاه راه‌آهن در این نقطه علاوه بر اینکه بر تراکم ترافیکی می‌افزاید بلکه لوکوموتیوهای دیزلی و نیروگاه دیزلی فعال در ایستگاه آلودگی بسیار شدیدی را در اطراف ایستگاه ایجاد می‌کند که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

همچنین آلودگی‌های صوتی قطارها و مشکلات متعددی که عبور قطار از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر ایجاد می‌کند مهم‌ترین استدلال به شمار می رود.

راهکار آسوده جابه جایی ایستگاه راه آهن

از سوی دیگر گویا مسئولان راه آهن تهران و کشور عزمی برای جایه جایی این ایستگاه کهنسال ندارند؛ چرا که در برنامه ریزی برای این دل کندن در نظر گرفته نشده است

.در حالی که خروج ایستگاه راه آهن در منطقه 16 تهران کمک بسزایی به کاهش بار ترافیکی در معابر گوناگون تهران می کند؛ آلودگی صوتی و هوایی کمتری در دل شهر به وجود می آید و نهایتا اینکه از لحاظ ایمنی و مسائل دیگر وجود ایستگاه راه آهن در خارج از تهران بسیار مناسب است.

البته باید حق دهیم که به دلیل وجود مدیر جوان و کم سابقه در شرکت راه آهن توان جابه جایی بزرگترین ایستگاه راه آهن کشور محقق نخواهد شد. رسانه پرسون چند راهکار به مدیران شرکت راه آهن می دهد تا اجرای جابه جایی مکان ایستگاه راه آهن به خارج از تهران تسریع شود؛ نخست اینکه می توان با سرمایه گذاری داخلی و خارجی این اقدام در بازه کوتاه مدت محقق شود، دوم اینکه با فروش ملک فعلی از طریق مزایده می توان سرمایه احداث بنای جدید را فراهم کرد؛ البته ناگفته نباشد که وزارت راه و شهرسازی مسئول بالا دستی شرکت راه آهن تهران است که می تواند به راحتی زمین مورد نیاز را تامین کند.

441926