دادگاه‌‌ها را علنی برگزار کنید

20 آذر رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: «بسیاری از مواردی هست که ما اگر در معرض دید مردم قرار می‌دادیم و اجازه می‌دادیم دوربین‌های مختلف به محاکم و زندان‌های ما می‌آمدند، مطمئن باشید که وضع ما از امروز بهتر بود.»
تصویر دادگاه‌‌ها را علنی برگزار کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، این اظهارت محسنی اژه‌ای سبب تحسین زیادی شد چراکه شفافیت موضوعی است که جامعه در انتظار تحقق آن است و آنچه رئیس قوه‌قضائیه بیان کرد گامی در همین راستاست. این روزها دادگاه متهمانی برگزار می‌شود که در اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند و حکم برخی از آنها که آزاد نشدند، اعدام و حبس بود. برخی سوالات درباره این احکام مطرح می‌شود که ناشی از عدم اطلاع از روند رسیدگی به پرونده‌هاست، بنابراین توصیه می‌کنند که دادگاه متهمان اعتراضات اخیر به‌صورت مستقیم از تلویزیون پخش شود. 10 آبان سال‌جاری هم خبرگزاری «فارس» پویش درخواست پخش زنده دادگاه معترضان و اغتشاشگران را راه‌اندازی کرد که در آن آمده بود: «با توجه به اتفاقات اخیر و ایجاد اغتشاشات و آشوب‌های اخیر درخواست برگزاری دادگاه محکومان به‌صورت پخش زنده هستیم. با این کار و پخش زنده شفاف‌سازی خوبی اتفاق خواهد افتاد و بسیاری از هموطنان موضوع اصلی فتنه را خواهند فهمید.»

سابقه پخش مستقیم دادگاه‌های خبرساز

دادگاه‌های حساسی تاکنون از تلویزیون پخش شده است که نعمت احمدی، ‌وکیل دادگستری درباره آنها می‌گوید: «ما دادگاه‌های مختلفی داریم مثلا دادگاه کرباسچی کلا از تلویزیون پخش شد. دادگاه 88 از تلویزیون پخش شد.» او درباره پخش برخی دادگاه‌ها از طریق تلویزیون تاکید کرد: «بردن دوربین فیلمبرداری به دادگاه‌ها حتی برای خبرنگاران هم آزاد نیست و کسانی ‌که فیلم می‌گیرند و پخش‌میکنند خود آنها هستند و توسط تیم رسانه‌ای قوه‌قضائیه انجام می‌شود. قطعا برای پخش برخی دادگاه‌ها مجوز آن از مقامات بالای قوه قضائیه اخذ می‌شود.»

درخواست علنی شدن دادگاه‌های اخیر


20 آذرماه مناظره با موضوع «محاربه در فقه و قانون» با حضور دکتر محسن برهانی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام جلیل محبی، عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس برگزار شد که طرفین در آن بر لزوم پخش دادگاه متهمان اعتراضات اخیر تاکید کردند. محبی بارها در این مناظره انتقاد می‌کند که دادگاه‌های ایران به‌صورت علنی از تلویزیون پخش نمی‌شود حتی از پیشنهاد تاسیس «تلویزیون دادگاه» به‌عنوان یک آرزو یاد می‌کند و خطاب به قوه‌ قضائیه می‌گوید: «التماس می‌کنیم دادگاه را از تلویزیون پخش کنید» برهانی هم به بخش‌هایی از فیلم دادگاه اشاره می‌کند و با اشاره به یک جمله از مانوئل کانت، اذعان می‌کند: «چرا قوانین کیفری را برهم می‌زنید.» کانت می‌گوید: «زمانی‌که قانون می‌نویسی طوری بنویس که فکر کنی اقلیتی هستی که اکثریتی می‌خواهد بر تو حکم کند.» او با تاکید بر حق دفاع برای متهم انتقادات صریحی داشت از آنچه در برخی محاکم قضائی اجرا می‌شود. نمونه‌هایی را در این باره مطرح کرد که به‌صورت زنده از شبکه دانشجو و باشگاه خبرنگاران جوان پخش شد.

حوزه‌های دیگر هم مدنظر باشد

باید در نظر داشت اطلاع‌رسانی شفاف و مستقیم تنها درباره جلسات دادگاه متهمان اخیر صدق نمی‌کند چنانکه سخنگوی سابق قوه‌قضائیه گفت: به‌نظرم در همه نهادهای دولتی و نهادهای وابسته به نظام باید همه‌چیز شفاف باشد، همان‌طورکه مذاکرات صحن مجلس از رسانه‌ها پخش می‌شود خیلی خوب است که این اتفاق برای کمیسیون‌ها، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بیفتد. حسین میرمحمد صادقی اظهارداشت: «در همه دنیا دستگاه قضایی بر اعتماد مردم بنا شده است، در چنین حالتی است که مردم آرای دستگاه قضائی را فصل‌الخطاب می‌دانند، بنابراین اگر آرای سستی از دستگاه قضائی صادر شود و مردم نسبت به آن آرا قانع نشوند، طبیعی است که اعتماد مردم به دستگاه قضائی تضعیف شود.»

مخالفت متهمان با رسانه‌ای شدن دادگاه

جالب است که متهمان با رسانه‌ای شدن دادگاه‌شان مخالف هستند، مانند سال 98 که یک متهم گفت: «رسانه‌ای‌شدن دادگاه برای تخریب من بوده است.» این بخشی از سخنان علی دیواندری، متهم به اخلال اقتصادی در جلسه دادگاه است که با حضور خبرنگاران و تماشاچیان برگزار و از طریق تلویزیون صحن علنی دادگاه نشان داده شد. آقای قهرمانی که به‌عنوان نماینده مدعی‌العموم برای دفاع از کیفرخواست در دادگاه حاضر بود، در پاسخ متهم بیان داشت: «ما خوشحال می‌شویم که دادگاه رسانه‌ای باشد» و ریاست محترم شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی دادگاه انقلاب نیز در پاسخ به رسانه‌ای‌شدن دادگاه علی دیواندری اظهارداشت: «افتخار ما این است که قوه‌قضائیه مستقل عمل می‌کند و به سمت و جایگاه افراد توجهی ندارد. اینکه شما می‌گویید تخریب، درست نیست؛ چرا‌که ما باید تمام جوانب موضوع را بررسی کنیم، جلساتی را تشخیص دادیم که رسانه‌ای نباشد. این صحیح نیست که رسانه‌ای‌بودن دادگاه برای تخریب شما باشد و ارزیابی کردیم که جلسه به این شکل برگزار شود و اگر تشخیص دادیم که این شکلی نباشد؛ به‌گونه‌ای دیگر برگزار خواهد شد.»

منبع: آرمان ملی

441778