استقبال بلینکن از انتصاب فرستاده ویژه جدید سازمان ملل در لیبی

بلینکن گفت: آمریکا انتصاب دیپلمات سنگالی را به عنوان فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی و ریاست هیات پشتیبان این نهاد در لیبی مورد استقبال قرار داده است.

تصویر استقبال بلینکن از انتصاب فرستاده ویژه جدید سازمان ملل در لیبی

به گزارش سایت خبری پرسون، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز جمعه "عبدالله باثیلی" را به عنوان فرستاده ویژه این نهاد در لیبی منصوب کرد.

"طاهر السنی"، سفیر لیبی در سازمان ملل در پایان ماه گذشته میلادی گفته بود کشورش از گوترش خواسته تا هر چه سریعتر یک نماینده ویژه و جدید برای لیبی منصوب کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از انتصاب آقای عبدالله باثیلی به عنوان نماینده ویژه جدید گوترش در لیبی و ریاست هیات پشتیبان این نهاد بین‌المللی در این کشور استقبال می‌کنیم.

وی افزود: خشونت‌های به وقوع پیوسته در طرابلس، لیبی در اوت سال جاری میلادی بیانگر بی ثباتی اوضاع این کشور بود و همین مساله باعث شده تا تمامی طرف‌های درگیر با حسن نیت و فوریت به دنبال دستیابی به توافقی بر اساس چارچوب قانون اساسی و زمان بندی مستحکم برای برگزاری انتخابات باشند.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین افزود، آمریکا تمام و کمال از باثیلی حمایت می‌کند چون او میانجیگر روند سیاسی تحت رهبری لیبی است و برای تضمین برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور تلاش می‌کند.

این دیپلمات ارشد ایالات متحده همچنین گفت: واشنگتن به باثیلی تاکید دارد تا تلاش‌هایش را برای تضمین شفافیت و مسئولیت پذیری در نهادهای دولتی لیبی و همچنین فعالیت هیات‌های نظارت بر آتش بس سازمان ملل اولویت بندی کند چون این مساله به کمیسیون مشترک نظامی ۵+۵ لیبی در نظارت بر خروج سریع تمامی نیروهای خارجی، مبارزان و مزدوران کمک می‌کند.

از اواخر اوت سال جاری میلادی، درگیری‌های خشونت آمیزی در طرابلس بین نیروهای وفادار به دولت‌های رقیب در لیبی در گرفت. بیش از ۳۰ تن در جریان این درگیری‌ها کشته و دستکم ۱۵۹ تن دیگر نیز مجروح شدند.

سازمان ملل تلاش‌های صلح در لیبی را از زمان سرنگونی دولت معمر قذافی در ۲۰۱۱ تسهیل کرده است.

منبع: ایسنا

414451