علائم ابتلا به آبله میمونی چیست؟

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان وجود بیمار مبتلا به آبله میمونی در این استان را تکذیب کرد.
تصویر علائم ابتلا به آبله میمونی چیست؟

به گزارش پرسون، سید مهدی صداقت اظهار کرد: آبله میمونی یک بیماری ویروسی است که از طریق تنفس، تماس با ترشحات و تماس جنسی منتقل می‌شود و تب، سردرد، دردهای عضلانی و کمر، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی از علایم آبله میمونی است.

وی با اشاره به اینکه قدرت سرایت بیماری آبله میمونی به اندازه کرونا نیست، افزود: این بیماری شانس همه گیری با موارد بالا را ندارد، در حال حاضر در مراکز بهداشت شهرستان‌ ها امکان اخذ نمونه تشخیصی برای این بیماری فراهم شده و بعد از شناسایی موارد مشکوک توسط پزشکان به ویژه پزشک متخصص عفونی، این افراد به پزشک منتخب معرفی می‌ شوند که پزشک منتخب بعد از انجام ارزیابی، بیمار مشکوک را برای اخذ نمونه معرفی کرده و سپس نمونه برای تشخیص نهایی به تهران ارسال می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت گلستان با بیان اینکه تاکنون دو نمونه مشکوک از ابتلا به آبله میمونی به آزمایشگاه موردنظر ارسال شد که نتیجه هر دو مورد منفی بود، تصریح کرد: تب، سردرد، دردهای عضلانی و کمر، تورم غدد لنفاوی، لرز و خستگی از علایم آبله میمونی است.

صداقت در ادامه از پایش مستمر سلامت آب و بهداشت مواد غذایی خبر داد و متذکر شد: با توجه به احتمال انتقال بیماری از طریق آب و مواد غذایی آلوده، سلامت آب و بهداشت مواد غذایی از سوی مرکز بهداشت به صورت مرتب پایش و کنترل می‌ شود.

وی با بیان اینکه آخرین مورد بیماری وبا مربوط به سال۹۴ و همراه با شناسایی سه مورد مثبت همراه بود، یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون یک هزار و ۴۰۰ نمونه از افراد بالای پنج سال با موارد اسهال حاد شدید، مورد ارزیابی قرار گرفت که نتیجه همه موارد ارسالی منفی بود.

منبع: ایسنا

412651