نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت

ایران به دلیل مشکلاتی که دارد نتوانسته در تولید نفت متناسب با ذخایرش عمل کند حتی در اوج مصرف برای تولید گاز خود دچار مشکل می‌شویم.
تصویر نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت

به گزارش سایت خبری پرسون، مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی در یادداشتی نوشت: ایران به دلیل مشکلاتی که دارد نتوانسته در تولید نفت متناسب با ذخایرش عمل کند حتی در اوج مصرف برای تولید گاز خود دچار مشکل می‌شویم. 157میلیارد بشکه ظرفیت ذخایر نفتی ایران است در حالیکه بعد از انقلاب ظرفیت تولید به 4 میلیون بشکه رسید. بنابراین ذخایر نفت ما با عراق یک اندازه است درحالی که ظرفیت تولید نفت عراق 5 ونیم میلیون بشکه است و درحال برنامه‌ریزی برای 6 میلیون بشکه است اما ایران متناسب با ظرفیت تولید نکرده است بنابراین مشکلات صنعت نفت صرفا با برجام حل نمی‌شود و بین 250 تا 300 میلیارد دلار نیاز است تا صنعت نفت ایران به ظرفیت تولید مد نظر برسد.

درآمد ارزی کشور از نفت با احتساب قیمت بشکه‌ای 100 دلار به 80 میلیارد دلار در سال می‌رسد که چیزی حدود 10 میلیارد دلار آن سهم ما از نفت می‌شود و 16 سال قدرالسهم نفت از ذخایر نفتی می‌شود و باید سرمایه‌گذار دراین صنعت سرمایه‌گذاری کند و مساله‌ای نیست که تنها با برجام حل شود و سرمایه‌گذاری خارجی نیاز اساسی است. به دلیل کاهش عرضه و البته افزایش تقاضای دنیا با نوعی بحران انرژی مواجه شده که ایران به واسطه دسترسی به ظرفیت بالای نفتی می‌تواند به خروج از این بحران کمک زیادی کند. در صورتی که زمستان سختی داشته باشیم و تغییری در وضعیت بازارها ایجاد نشود، بهای نفت حتی می‌تواند برای مقطع کوتاهی از سد 100 دلار بگذرد.

در حال حاضر ذخایر گازی در دنیا به کمترین مقدار خود طی 5 سال گذشته رسیده است و در چنین شرایطی روسیه معادل قراردادهای قبلی خود، گاز به بازار عرضه می‌کند در حالیکه خیلی راحت می‌تواند با افزایش عرضه بازارها را تعدیل کند. فناوری مایع‌سازی گاز و تولید ال‌ان‌جی عملا دست شرکت‌های غربی است و بعضا چند شرکت اروپایی حرف‌هایی برای گفتن در این زمینه دارند، حتی فناوری تاسیسات ال‌ان‌جی ساخارین روسیه که برنامه دارد خود را به عنوان سومین تولیدکننده ال‌ان‌جی دنیا بعد از قطر و استرالیا مطرح کند، از فناوری غربی استفاده می‌کند و دنبال جذب بیشتر این کشور‌ها برای توسعه است.

منبع: روزنامه آرمان ملی

406314