پایان رژه صفـــــــــرها

در چند روز اخیر تصویر اسکناس‌های هزار و دو هزار تومانی که با امضای عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی در فضای مجازی منتشر شده بود و در آن همچون تراول چک‌های 50 و 100 هزار تومانی صفرها رنگ باخته بودند و اعداد پررنگ و درشت خودنمایی می‌کردند با بازتاب گسترده‌ای همراه بوده است.
تصویر پایان رژه صفـــــــــرها

به گزارش سایت خبری پرسون، در چند روز اخیر تصویر اسکناس‌های هزار و دو هزار تومانی که با امضای عبدالناصر همتی رئیس کل سابق بانک مرکزی در فضای مجازی منتشر شده بود و در آن همچون تراول چک‌های 50 و 100 هزار تومانی صفرها رنگ باخته بودند و اعداد پررنگ و درشت خودنمایی می‌کردند با بازتاب گسترده‌ای همراه بوده است، اگرچه در این میان برخی از رسانه‌های حامی دولت با استناد به اینکه طراحی و امضای این چک‌ها به ریاست همتی بر می‌گردد سعی در سوءاستفاده‌های رسانه‌ای بودند اما انتشار و چاپ این اسکناس‌ها که به زودی در نظام مالی کشور توزیع خواهند شد این ذهنیت را ایجاد کرده دولت سیزدهم سعی دارد از این طریق کمی از التهابات بازار را کاهش دهد موضوعی که به اعتقاد کارشناسان درشرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند حذف صفر از پول ملی نه تنها تاثیری در زندگی مردم نخواهد داشت بلکه سرگردانی آنان را بیش از پیش می‌کند و یا اینکه کاهش صفر نه ثروت ملی را افزایش می‌دهد و نه تورم را کاهش می‌دهد بلکه بازی با اعداد است که مشکل تورم را حل نمی‌کند و اگر به گفتارشان صادق بودند باید تاکنون دست به بالابردن ارزش پول ملی می‌زدند.

سرگردانی مردم در حذف 4 صفر از پول ملی

مهرداد لاهوتی کارشناس اقتصادی دراین خصوص گفت: عملا این تصمیم اقتصادی تاثیری در زندگی مردم نخواهد گذاشت و ما در شرایط متزلزل تورمی هستیم و نباید در این شرایط سخت چنین تصمیماتی بگیریم. حذف چهار صفر سرگردانی در مردم ایجاد می‌کند و بی‌شک این مساله به افزایش قیمت‌ها کمک خواهد کرد اجازه بدهید این کار به شرایط مناسب‌تری موکول شود و در شرایط سخت اقتصادی نمی‌توان این اقدام را انجام داد و نظر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی هم این است که در این شرایط سخت اقتصادی معلوم نیست که حذف چهار صفر از پول ملی، اوضاع اقتصادی را بهتر یا بدتر می‌کند.

اما علی صالح آبادی رئیس بانک مرکزی، در سال 1398 در خصوص حذف صفر از پول کلی گفته بود که حذف چهار صفر با توجه به اینکه ایران در شرایط تورمی قرار دارد باعث سهولت در معاملات و افزایش ارزش پول می‌شود البته بسیار مهم است که با حذف صفرها به دنبال ایجاد ثبات اقتصادی باشیم و حال با گذشت بیش از یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم اسکناس‌های جدید وارد بازار شده‌اند و این اسکناس‌ها به میزان زیاد در دوران مدیریت عبدالناصر همتی چاپ شده بود.

کامران ندری کارشناس اقتصادی نیز دراین باره گفت: حذف صفر از پول ملی هیچ تاثیری بر روی تورم نمی‌گذارد و اگر می‌شد بحران تورم را با حذف چهار تا صفر حل کرد شرایط خیلی ایده‌آل می‌شد و اسکناس‌های هزار و دو هزار تومانی نیز در اقتصاد ما اصلا کاربردی ندارند و شخصی از این اسکناس‌ها استفاده نمی‌کند.

نمایش دولت در حفظ ارزش پول ملی

از سوی دیگر نادر قاضی‌پور نیز نماینده مجلس معتقد است: دولت به‌طور نمایشی به دنبال ارزش پول ملی است وآیا دولت قول می‌دهد که تورم را در 15 الی 20 درصد نگه دارد. کاهش صفر نه ثروت ملی را افزایش می‌دهد و نه تورم را کاهش می‌دهد. بازی با اعداد مشکل تورم را حل نخواهد کرد و اگر دولت به گفتارش صادق بود باید تاکنون دست به بالابردن ارزش پول ملی می‌زد و به عنوان یک نماینده عنوان می‌کنم که سرپای این اقدام ظلم به مردم است.

تعدادی هم این تصمیم را اقدامی انحرافی برای تغییر مسیر افکار عمومی از مطالبات اقتصادی و معیشتی جامعه می‌دانند. برخی با همین استدلال، این تصمیم را اقدامی «پوپولیستی» ارزیابی می‌کنند. از دید این افراد دولت در تلاش است تا به جامعه بگوید من در حال انجام کارهای مهمی هستم که دغدغه شما است، در حالی که به ادعای برخی، این اقدام «هیچ تاثیری» بر مسائل اقتصاد کلان کشور نخواهد گذاشت.

سیدفرید موسوی نماینده مجلس در توییتی آورد: «حذف بی‌فایده صفر از پول ملی و دست در جیب آیندگان با پاپ اوراق و برداشت از صندوق برای تامین بودجه جاری، راهکار برون رفت از شرایط اقتصادی فعلی نیست و صرفا گره‌های موجود را سخت‌تر می‌کند. اگر راه حلی برای شرایط فعلی ندارید، اوضاع را پیچیده‌تر نکنید.‌» یک کارشناس مسائل اقتصادی هم نوشت: «تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی و تبدیل ریال به تومان بر اقتصاد ایران در حد هیچ است. فقط مردم مدتی گیج می‌شوند و به صورت مقطعی احساسشان نسبت به قیمت‌ها و درآمدها تعدیل می‌شود. »

اصلاح پولی اقدام روبنایی برای حذف آثار تورم است

نادی قمی کارشناس بازار سرمایه گفت: وقتی که نظام مبادلات پولی ناکارآمد می‌شود و اعداد و ارقام پولی اعتبار خود را نزد عموم مردم از دست می‌دهد دولت‌ها برای حفظ غرور ملی، افزایش اعتبارشان نزد عموم و جلوگیری از تبدیل پول ملی به ارزهای خارجی اقدام به اصلاح پولی می‌کنند بنابراین از جمله اقدامات روبنایی برای حذف آثار تورم از روی ارزش پول ملی، اصلاح پولی است. بر این اساس طرح حذف چهار صفر از واحد پولی بدون توجه به تورم ودر شرایطی که نرخ تورم بالای 50 درصد است اجرایی شده و تحریم‌های اقتصادی نیز به نوبه خود باقی است و خود ممکن است موجب تشدید تورم در جامعه شود.

حذف صفر از پول ملی هزینه‌های زیادی به بودجه وارد می‌کند

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی دراین باره گفت: حذف 4 صفر از پول ملی هیچ تغییری در شرایط اقتصادی کشور مانند شرایط تورمی، رکودی و قدرت خرید مردم ندارد و با حذف 4 صفر فقط ساده‌سازی عددها صورت می‌گیرد که البته باید به این نکته نیز توجه داشت که حذف صفر از پول ملی هزینه‌های زیادی به بودجه وارد می‌کند چرا که بر این اساس سیستم‌های حسابداری و اسکناس‌ها باید تغییر یابد.

غلامرضا تاج‌گردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز درباره تحلیل هزینه و فاید حذف صفر از پول ملی گفت: اگر اطمینان داشته باشیم که برای دوره چند ساله ثبات داریم اجرای حذف صفر از پول ملی اشکالی ندارد چون واقعا عددها کار ما را سخت کرده است و اجرایی‌سازی این طرح به صورت کلی برای اقتصاد کشور ضرری ندارد اما باید متناسب با آن سیاست‌های تثبیتی را هم به کار گرفت بنابراین اگر با حذف 4 صفر دوباره شاهد شرایط منفی روانی و تورم باشیم، اجرایی‌سازی این طرح ارزشی نخواهد داشت، بنابراین باید قبل از هر اقدامی در این باره به بررسی‌های کارشناسی پرداخت.

منبع: روزنامه آرمان ملی

405811